• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400091612477
  • خبرنگار : 50177

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان:

تولید علم بومی بستر چرخ فناوری و اقتصاد بومی را ایجاد می‌کند

تولید علم بومی بستر چرخ فناوری و اقتصاد بومی را ایجاد می‌کند

ایسنا/لرستان مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان گفت: تولید علم بومی بستر چرخ فناوری و اقتصاد بومی را ایجاد می‌کند.

میلاد شرفی در گفت‌وگو با ایسنا با تبریک ۱۶ آذر روز دانشجو و با اشاره به جمله شهید بهشتی مبنی بر اینکه دانشجو موذن جامعه است، اظهار کرد: دانشجو چگونه باید این نقش موذن بودن را ایفا کند؟ به نظرم دانشجو باید فرزند زمانه خودش باشد و این مهمترین اصل است.

دانشجو می‌تواند بهترین نقش‌آفرینی را داشته باشد

وی ادامه داد: اگر این دانشجو فرزند زمانه خودش باشد و مقتضیات زمان را درک کند می‌تواند بهترین نقش‌آفرینی را داشته باشد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان افزود: چهل سال از انقلاب می‌گذرد و وارد مرحله گام دوم شدیم و مقام معظم رهبری راهبرد چهل ساله دوم ترسیم کرده و در آنجا اولین و اولویت‌دار ترین محور را علم قرار داده و باید بدانیم وقتی امامین انقلاب مکتبی را ترسیم کردند که قرار است تمدن بسازد و به این نتیجه رسیدیم که اگر تمدنی را بسازیم می‌توانیم جامعه‌ای اسلامی داشته باشیم و این درحالیست که امروز در تمدن غربی( نوع کنش و رفتارهایی که در عرصه اجتماع داریم، سبک زندگی و ...)زندگی می‌کنیم.

دانشجوی امروز باید بداند که نقش تمدنی دارد

شرفی با اشاره به اینکه امروز اندیشمندان ما در سخنرانی‌های خود رفرنس‌های غربی ارائه می‌دهند و این به خاطر شکل‌گیری تمدن غربی است، عنوان کرد: دانشجوی امروز باید بداند که نقش تمدنی دارد و می‌خواهد تمدن اسلامی بسازد که زیر سایه آن زندگی سعادتمندی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به رشد جامعه و تشکیل دولت و جامعه اسلامی نیازمند این هستیم که علم بومی را تولید کنیم، اضافه کرد: تولید علم بومی بستر چرخ فناوری و اقتصاد بومی را ایجاد می‌کند؛ این مساله بسیار مهمی است و امروز دانشجویان ما مسیر حرکتی دانشگاه‌ها را باید به  سمت این موضوع مهم سوق دهند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان با تاکید براینکه برای رسیدن به این امر مهمترین نیازمندی دانشجو آرمان‌خواهی، روحیه انقلابی‌گری اوست، بیان کرد: روحیه انقلابی‌گری دانشجو را مساله محور می‌کند و در مقابل بن‌بست قرار نمی‌دهد بلکه شجاع و استکبارستیز است.

استکبارستیزی تقابل بزرگ رویارویی با تمدن غربی است

شرفی گفت: استکبارستیزی تقابل بزرگ رویارویی با تمدن غربی است تا تمدن الهی برمبنای اسلام را جایگزین آن کنیم و امروز در نقطه بسیار حساسی قرار داریم و دانشجو باید این مهم را درک و مسیر حرکتی دانشگاه را به یک دانشگاه مساله محور سوق دهد که قرار است بیاید مسائل نظام اسلامی را حل کند.

وی تصریح کرد: شاهدیم که سالانه بیش از  ۸۰۰ هزار پایان نامه در سطح تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های استان دفاع می‌شود اما عموماً نگارش این پایان نامه‌ها و مقالاتی که از درون آنها اقتباس می‌شود این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که چقدر از مسائل جامعه و نظام را حل می‌کند؟ این دانشگاه باید به سمت این موضوع حرکت کند چرا که درصد پایینی در این راستا داریم و بیشترین درصد مقالات همچنان دارد مسائل نظام تمدن غربی را حل می‌کند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان اظهار کرد: حتی فضاهای استارتآپی که ایجاد می‌شود به همین شکل است درحالیکه که باید این را تغییر دهیم و دانشجو به دنبال تولید علم و پژوهش در راستای حل مسائل نظام اسلامی رود؛ دانشگاه را به این خاطر ایجاد کردیم که مساله‌ها را مرتفع و رشد و پیشرفت و تکنولوژی ایجاد کند.

تولید علم در دانشگاه و مراکز عالی باید به اقتصاد ختم شود

شرفی عنوان کرد: تولید علم در دانشگاه و مراکز عالی باید به اقتصاد ختم شود و به نظر می‌رسد دانشجو باید جدی‌تر به سمت این مساله حرکت کند.

وی گفت: اگر دانشجو فرزند زمان خودش باشد با درک مقتضیات رو به جلو حرکت می‌کند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان بیان کرد: انتظار می‌رود دانشجویان در درون دانشگاه‌ها شور و هیجان را خیلی بیشتر و فضاهای آزاد فکری، نقد و نظریه‌پردازی را ایجاد کنند و این موضوع به پیشبرد گفتمان انقلاب در درون دانشگاه‌ها کمک می‌کند.

شرفی افزود: دانشگاه باید فضاها و نهادهای علمی را رشد دهد و نیاز است نهادهای علمی متعددی در درون دانشگاه ایجاد شود که آنها مسیر رشد و پیشرفت را هموار کنند.

حرکت دانشگاه به سمت صنعت موضوعی است که دانشجوی ما باید آن را درک کند

وی با تاکید براینکه حرکت دانشگاه به سمت صنعت، موضوعی است که دانشجوی ما باید آن را درک کند، اظهار کرد: دانشجو باید این نیاز را احصاء کند و ارتباط بین صنعت و دانشگاه را ایجاد و با وجود حلقه‌هایی دانشگاه را با صنعت پیوند دهد تا شاهد رشد اقتصادی دگرگون‌شده و تحول آفرین باشیم و وظیفه دانشجوی امروز این است.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان بیان کرد: انقلابی‌گری و مطالبه‌گری را داشته باشد و انتظار این است که دانشجو باید مجاهد مسلمان و فی‌سبیل‌الله باشد.

شرفی با بیان اینکه در حال حاضر شکل دانشگاه‌های ما به گونه‌ای است که تمدن غربی آن را ترسیم کرده است، گفت: دانشجوهایی هستند که به دنبال ایجاد حرکت هستند و مسیر دانشگاه به جایی است که ما می‌گوییم و این موضوع تقابل بین مسئولین و استاد دانشگاه و دانشجوی عدالت خواه، آزاد اندیش ایجاد می‌کند.

دانشجو باید مسئولین را مجاب  و با تلاش و کوشش مسیر پیشرفت را باز کند

وی عنوان کرد: در این راستا دانشجو نباید کوتاه آید و باید مسئولین را مجاب کند و با تلاش و کوشش مسیر پیشرفت را باز کند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان اضافه کرد: دانشجو با روحیه انقلابی‌گری دارد بخاطر این است که بن‌بست‌ها باز شود و یکی از این بن‌بست‌ها استبداد فکری استاد دانشگاه است که در مواردی شاهدیم که برخی از اساتید محدود می‌شوند به جزوه و ترجمه کتب غربی و این سبب می‌شود بی‌انگیزگی در دانشجو ایجاد شود.

شرفی گفت: دانشجو باید این مسیر بی‌انگیزگی را کنار بزند و مسئولین و استاد دانشگاه را مجاب کند که مواضع علمی و منطقی را پذیرا باشد.

مسئولین تحول را از درون دانشگاه‌ها آغاز کنند

وی بیان کرد: امروز با فضایی که ایجاد شده و دولتی با شعارهای انقلابی روی کارآمده و انتظار می‌رود مسئولین تحول را از درون دانشگاه‌ها آغاز کنند و این نقش تحولی را به دانشگاه بدهند؛ بی‌اعتنا به مسائل علمی، منطقی و آکادمیک نباشند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی لرستان یادآور شد: مسئولین باید به دانشگاه بیایند و درخواست کنند که  دانشگاه و دانشجو مسائل را به صورت علمی و آکادمیک حل کنند.

شرفی افزود: امروز سال شروع گام دوم را در دستور کار داریم و به نظر می‌رسد  چنانچه نقش دانشگاه تحول‌خواه داشته باشد نفع خوبی نصیب دولت و انقلاب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha