• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400091612759
  • خبرنگار : 50294

رییس جهاد دانشگاهی استان کردستان:

مناظره باید منجر به کشف حقیقت شود

مناظره باید منجر به کشف حقیقت شود

ایسنا/کردستان رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان گفت: هدف اصلی مناظره باید کشف حقیقت و سمت و سوی آن در جامعه به سمت امیدآفرینی باشد.

اکبر اسدی امروز (۱۶آذر) در اختتامیه، دومین دوره مسابقات ملی مناظره که در جهاددانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: روز دانشجو روز عزت و افتخار و روز پیروزی خون بر شمشیر است.

اسدی به همگام شدن روز دانشجو با تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا" اشاره و بیان کرد: یکی از شاخصه‌های توسعه در هر جامعه‌ای بحث اطلاع‌رسانی است، هرچقدر اطلاع‌رسانی شفاف، روشن و باسرعت انجام بگیرد؛ نشان دهنده رشد و پیشرفت جامعه است.

وی عنوان کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران اولین خبرگزاری است که توسط نظام مقدس اسلامی و در بستر دانشگاه و توسط جهاد دانشگاهی با حضور دانشجویان پرتلاش، کم توقع، پرانرژی و صاحب ایده به وجود آمد.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه انسان موجودی اجتماعی است افزود: در این راستا اگر فرد بخواهد جامعه خود را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد و از طرفی به لحاظ فردی زمینه رشد و پیشرفت را داشته باشد و در مسیر کمال قرار گیرد، باید از عقلانیت و اندیشه خود به درستی استفاده کند.

وی تصریح کرد: اندیشه انسان زمانی می‌تواند بالندگی و رشد پیدا کند که بتوان آن را در موضوعات مختلف در معرض قضاوت دیگران قرار دهد و به نوعی یک تضارب آرائی به وجود آورد؛ چرا که از همین تضارب آرا و نقد اندیشه‌ها است که توسعه شکل می‌گیرد، بر همین اساس، برگزاری مسابقات مناظره در جهاد دانشگاهی هم با همین هدف شکل گرفته است.

اسدی خاطرنشان کرد: مناظره یک بحث جمعی بوده که میل به کنش‌های جمعی را در جامعه بیشتر می‌کند و هدف اصلی مناظره باید کشف حقیقت بوده و سمت و سوی آن در جامعه به سمت امیدآفرینی باشد.

وی ادامه داد: مناظره فرصتی برای تبادل اندیشه‌ها بر مبنای استدلال و منطق است که به تولید دانش و معرفت دانشجویان کمک می کند؛ بر همین اساس دانشجویی که در مناظره شرکت می‌کند و حاصل مطالعات و اندیشه خود را در یک موضوع خاص به سمع و نظر دیگران می رساند، لذا اگر شخص خواهان پذیرش آن از سوی دیگران است باید اطلاعات دقیق و به‌روزی را در خصوص آن موضوع ارائه دهد تا دیگران متقاعد شوند.

اسدی با بیان اینکه پشتوانه مناظره بایستی مطالعه باشد، خاطرنشان کرد: مطالعه‌ای که حول یک موضوع انجام می‌شود و در معرض نقد دیگران قرار می‌ گیرد، باعث رشد و پیشرفت می شود.

وی با تاکید بر داشتن صبر و بردباری در نقد نظرات، یادآور شد: امید است که این مناظرات بستر رشد و پیشرفت جامعه را فراهم کرده و از دانشگاه و مراکز آموزش عالی نیز این توقع می‌رود؛ چرا که یکی از آرمان‌های حضرت امام و انقلاب اسلامی و منویات مقام معظم رهبری، تبادل اندیشه ها در راستای ایجاد تمدن اسلامی و ایرانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha