• چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1400091713512
  • خبرنگار : 50349

دانشجویان پیشگامان تحقق اهداف بیانیه گام دوم/ انتقادهای دانشجویی چراغ راه مسئولان

دانشجویان پیشگامان تحقق اهداف بیانیه گام دوم/ انتقادهای دانشجویی چراغ راه مسئولان

ایسنا/قم رئیس دانشگاه قم گفت: امید است که انتقادهای دانشجویی همچنان چراغ راه مسئولان دانشگاهی قرار گیرد و نیز قبل‌ از انقلاب دانشجو پیشرو اعتراض بر ظلم و ستم بوده و اکنون نیز دانشجویان برای دوام تمدن اسلامی و تحقق اهداف بیانیه گام دوم مقام‌معظم  رهبری باید پیشرو شوند.

​دکتر حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز، ریاس دانشگاه قم، در برنامه روز دانشجو دانشگاه قم ضمن تبریک این روز بیان کرد: بعد از آن که رضاخان از ایران اخراج می‌شود با توجه به اختناق شدیدی که در دوران رضاخان در ایران حاکم شده بود یک فضای بازتری در ایران ایجاد می‌شود و با توجه به این‌که محمدرضا پهلوی تازه روی کار آمده بود بحث صنعت نفت به میان آمد.

وی ادامه داد: بحث صنعت ملی شدن نفت منتهی به این شد که شاه از ایران به حالت اخراج بیرون رفت و منتظر آن بود که اگر دولت در ایران خوب عمل کند وضعیت بهتر می‌شود اما این امر صورت نگرفت و سرانجام منجر شد به کودتای ٢٨ مرداد ١٣٣٢ و دوباره شاه به دست آمریکای مزدور به کشور بازگردانده شد.

حجت الاسلام و المسلمین دیرباز افزود: چهار ماه بعد در ١۶ آذر دانشجویان عزیز در دانشگاه تهران با اینکه شاه تازه آمده بود و حالت استبداد بر جامعه حاکم بود شروع به اعتراض کردند این امر زمانی شدت گرفت که معاون رئیس‌جمهور وقت امریکا می‌خواست به ایران بیاید همچنین قبل‌تر که روابط ایران و انگلیس قطع‌شده بود سفیر انگلستان نیز توامان خواهان آمدن به ایران بود تا دوباره روابط را برقرار کند.

وی اظهار کرد: این عوامل منتهی به تظاهرات دانشجویان شد که این تظاهرات موجب شهادت سه تن از دانشجویان گردید و به‌خاطر این امر دانشجویانی که در خارج از کشور بودند و اتحادیه داشتند این روز را به‌عنوان روز دانشجو نام‌گذاری کردند و تا زمان انقلاب نیز فعالیت سیاسی دانشجویان در روز دانشجو ادامه داشت، پس‌از پیروزی انقلاب ١۶ آذر همچنان به‌عنوان روز دانشجو در ایران تثبیت شد.

دیرباز گفت: امید است که انتقادهای دانشجویی همچنان چراغ راه مسئولان دانشگاهی قرار گیرد و نیز قبل‌ از انقلاب دانشجو پیشرو اعتراض بر ظلم و ستم بوده و اکنون نیز دانشجویان برای دوام تمدن اسلامی و تحقق اهداف بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب باید پیشرو شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha