• پنجشنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۸:۳۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400091814280
  • خبرنگار : 50310

بیانیه گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان به مناسبت روز جهانی

بیانیه گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان به مناسبت روز جهانی

ایسنا/لرستان گروه علوم و مهندسی خاک دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه لرستان، به مناسبت روز جهانی خاک، بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح ذیل است؛ خاک و آب سرزمین عزیزمان به دلایل عدیده‌ای، خودخواسته و یا ناخواسته صدمه دیده و در روندی نامناسب قرار دارد، در کشور ما منابع خاک تحت فشار مضاعف ناشی از افزایش کمیت و تقاضای بیشتر برای تولید و عدم مدیریت صحیح هستند که موجب شور و سدیمی شدن، آلودگی آب و خاک، تخریب، فرسایش خاک و... و. می‌شود.  

استفاده بهینه از اراضی کشاورزی و حفظ منابع طبیعی کشور دشوار و شاید غیرممکن گردیده است. این موارد، امنیت غذایی، سلامت جامعه و محیط زیست را مورد تهدید قرار داده و دستیابی به توسعه پایدار را با چالش جدی مواجه نموده است.  

پیچیدگی و تعدد جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و فناوری این موضوع نیازمند رویکردی کلان و فراگیر در قالب مدیریت جامع با مشارکت کلیه مسئولین، ذینفعان و همکاری همه شهروندان در این امر ملی است.  

جلب مشارکت عمومی در حل چالش‌ها، مستلزم فرهنگ‌سازی مناسب برای مدیران، سیاست‌گذاران و اقشار مختلف مردم می‌باشد. بنابراین بر ماست که با اراده‌ای راسخ و با  مدیریتی پایدار از خاک زمین‌های مورد بهره‌برداری، این ماده ارزشمند و امانت آیندگان، محافظت کنیم.

در این راستا در آستانه قرن جدید در روز جهانی خاک همزمان با اکثر استان‌های کشور، مراسم بزرگداشت روز جهانی خاک توسط گروه علوم و مهندسی خاک دانشگاه لرستان به صورت مجازی برگزار شد. در این مراسم، اساتید دانشگاه، محققین و دانشجویان و تعدادی از اقشار مختلف حضور داشتند. در این رویداد مهم، سخنرانان محترم به ایراد سخنرانی در مورد مسائل مربوط به منابع خاک پرداختند. پخش کلیپ‌های مربوط به خاک بخش دیگری از برنامه‌های اجرا شده در این مراسم بود. در خاتمه با توجه به مسائل ذکر شده در جلسه و نیازمندی‌های منابع خاک کشور، شرکت کنندگان در نشست روز جهانی خاک دانشگاه لرستان، با نکوداشت روز جهانی خاک، تمامی همت و تلاش خود را در جهت حفاظت از این سرمایه ملی در قالب پیگیری و اجرای بندهای ذیل به کار خواهند گرفت و آن را از متولیان امر به طور جدی مطالبه‌گری می‌نماییم.

۱. تبیین اهمیت خاک و فرهنگ‌سازی حفاظت از آن با بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌ها بویژه رسانه ملی

۲. تسریع در تصویب آیین نامه‌های اجرایی قانون حفاظت از خاک و اجرای دقیق این قانون در راستای بهبود وضعیت منابع خاک استان لرستان، چرا که امروزه تأخیر در تصویب این آیین نامه‌ها، اجرای قانون مذکور را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

۳. ارزیابی وضعیت کنونی شوری زمین‌های استان و تدبیری شایسته به منظور جلوگیری از شور شدن آتی این منابع 

۴. پیگیری ابعاد حقوقی در زمینه پیشگیری و مراقبت از خاک چرا که شواهد حاکی از آن است که سیاست جنایی تقنینی و قضایی امروزه آنچنان که مورد انتظار است در زمینه حمایت و بازدارندگی ناکارامد است.

۵. ارزیابی و تعیین ارزش اقتصادی و خدمات زیست بومی و محیط زیستی منابع خاک استان 

۶. اجرای طرح مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز به‌عنوان طرح محوری و کلیدی مورد نیاز استان

۷. تأکید بر آمایش سرزمین و استفاده از زمینه‌ای مورد بهره‌برداری، متناسب با ظرفیت و قابلیت آن‌ها

۸. نیاز به ایجاد بانک اطلاعات رقومی خاک استان و ایجاد سازمان‌های برای ثبت همه تحقیقات انجام شده در استان در زمینه خاک برای جلوگیری از انجام فعالیت‌ها به صورت جزیره‌ای

۹. پایش سالیانه کیفیت خاک‌های استان مبتنی بر روش‌های داده کاوی و داده‌های سهل‌الوصول ماهواره‌ای

۱۰. پایش تغییر کاربری اراضی برای صیانت از اراضی کلاسه‌ای یک تا چهار

۱۱. افزایش زمینه‌های تحقیقات بین رشت‌های

تلاش در راستای حل مشکل اشتغال دانش‌آموختگان علوم خاک و نگرش علمی به خاک در حوزه‌های مختلف

۱۲. تلاش در راستای حل مشکل اشتغال دانش آموختگان علوم خاک و نگرش علمی به خاک در حوزه‌های مختلف

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha