• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092015065
  • خبرنگار : 71477

آمریکا از احیای روابط دیپلماتیک چین و نیکاراگوئه ابراز "تاسف" کرد

آمریکا از احیای روابط دیپلماتیک چین و نیکاراگوئه ابراز "تاسف" کرد

آمریکا نسبت به تصمیم نیکاراگوئه برای قطع روابط با تایوان و از سرگیری روابط دیپلماتیک با چین ابراز ناامیدی کرد؛ اقدامی که تعداد متحدان تایوان را به ۱۴ کشور کاهش داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: دولت دنیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه اجازه نداشت نیکاراگوئه را از خانواده دموکراسی‌های آمریکایی جدا کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: بدون این مجوز که از طریق یک انتخابات آزاد و عادلانه بدست می‌آید، اقدامات اورتگا نمی‌تواند بیانگر خواست مردم نیکاراگوئه باشد که به تلاش برای رسیدن به دموکراسی و توانایی استفاده از آزادی‌های اساسی و حقوق انسانی‌شان ادامه می‌دهند.

وی انتخابات هفت نوامبر در این کشور آمریکای مرکزی با جمعیتی ۶.۶ میلیون نفری را "مایه ننگ و شرم" خواند.

ند پرایس افزود: روابط تایوان با شرکای دیپلماتیک در نیمکره غربی مزایای اقتصادی و امنیتی قابل توجهی برای شهروندان این کشورها به همراه دارد. ما همه کشورها را ترغیب می‌کنیم تا برای نهادهای دموکراتیک، شفاف‌سازی و اجرای قانون ارزش قائل شوند و از طریق گسترش مشارکت‌ها با تایوان، رفاه اجتماعی برای شهروندانشان را ارتقا دهند.

در همین حال، چین تاکید کرد که برای داشتن روابط دوستانه با نیکاراگوئه بر مبنای اصول احترام متقابل برای استقلال و تمامیت ارضی، عدم تعرض متقابل، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، برابری، مزایای متقابل و همزیستی صلح‌آمیز تلاش می‌کند.

این در حالی است که تایوان اعلام کرد: این تصمیم نیکاراگوئه عمیقا باعث تاسف است و ما فورا روابط خود با این کشور آمریکای مرکزی را قطع می‌کنیم.

وزارت امور خارجه تایوان در بیانیه‌ای تاکید کرد: برای تضمین شان و استقلال ملی، تایوان تصمیم گرفته تا به روابط دیپلماتیک با نیکاراگوئه فورا خاتمه دهد، تمامی پروژه‌های همکاری دوجانبه و برنامه‌های کمکی را متوقف کند و کارمندان سفارت تایوان و هیات فنی در نیکاراگوئه را فرا بخواند.

در ادامه این بیانیه آمده است: تایوان عمیقا متاسف است که دولت اورتگا تصمیم گرفته تا روابط نزدیک و دیرینه میان مردم تایوان و نیکاراگوئه را زیر پا بگذارد.

این اقدام نیکاراگوئه باعث شد که تعداد متحدان دیپلماتیک تایوان به ۱۴ کشور برسد که اکثر آنها در آمریکای لاتین و کارائیب هستند.   

همچنین این اقدام احتمالا دیگر کشورها از جمله هندوراس را که مدت‌هاست به فکر تغییر جهت به طرف چین است اما با فشارهای آمریکا رو به روست، ترغیب می‌کند تا تصمیمی مشابه نیکاراگوئه اتخاذ کنند.

از زمان روی کار آمدن تسای اینگ-ون، رئیس جمهوری تایوان در سال ۲۰۱۶ میلادی، این جزیره تاکنون هشت تن از متحدان خود را از دست داده است که شامل بورکینافاسو، پاناما، سائوتومه و پرنسیپ، جمهوری دومینیکن، السالوادور، جزایر سلیمان، جمهوری کیریباتی و نیکاراگوئه می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha