• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400092015122
  • خبرنگار : 71415

فاجعه حقوق بشری در میانمار؛ سازمان ملل "حیران" مانده است

فاجعه حقوق بشری در میانمار؛ سازمان ملل "حیران" مانده است

دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت، اقدامات اخیر ارتش میانمار در نقض حقوق بشری به مثابه "تشدید هشداردهنده" خشونت‌ها در این کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای با استناد به گزارش‌ها مبنی بر کشتن و زنده زنده سوزاندن ۱۱ تن از جمله پنج کودک کم سن و سال توسط نیروهای امنیتی میانمار و اقدام این نیروها در کوبیدن خودرو به تظاهرکنندگان در این کشور گفت: نقض فاحش حقوق بشر که اخیراً در میانمار ارتکاب یافته، نشان‌دهنده "تشدید هشداردهنده خشونت" است.

روپرت کولویل، سخنگوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در یک کنفرانس مطبوعاتی در محل این سازمان گفت: "ما از تشدید نگران‌کننده موارد نقض شدید حقوق بشر در میانمار حیرت‌زده شده‌ایم."

وی افزود: تنها در یک هفته گذشته، نیروهای امنیتی میانمار ۱۱ تن - از جمله پنج کودک کم سن و سال  را کشتند و سوزاندند و خودروها را به معترضانی که از حق اساسی خود برای برپایی تجمع مسالمت‌آمیز استفاده می‌کردند، کوبیدند.

او خاطر نشان کرد در فاصله بیش از ۱۰ ماه از زمانی که ارتش میانمار دولت منتخب دموکراتیک این کشور را سرنگون کرد، وضعیت حقوق بشر در این کشور "در مقیاسی بی‌سابقه" وخیم‌تر شده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از "مردم شجاع و مقاوم" میانمار به دلیل گرامیداشت روز حقوق بشر و ابراز مخالفت با کودتا از طریق برپایی یک اعتراض جهانی همراه با سکوت در روز جمعه تمجید کرد. کولویل با این پرسش مواجه شد که آیا درگیری‌های میانمار در حال تبدیل شدن به یک جنگ داخلی است؟

او پاسخ داد: شما در حال حاضر در این کشور اساساً با گروه‌هایی مواجه هستید که مخالف دولت هستند و ظاهرا احساس می‌کنند هیچ گزینه دیگریی جز به دست گرفتن اسلحه ندارند، زیرا شاهد هستند که از جنبه گفت‌وگو و از نقطه نظر راه‌حل سیاسی برای وضعیت موجود هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: و شما در چند ماه گذشته همچنین شاهد تقویت مواضع ارتش در بخش‌های مختلف این کشور بوده‌اید و ما این موضوع را قبلاً رصد کرده‌ایم.

طبق اعلام دفتر حقوق بشر سازمان ملل، نیروهای شبه‌نظامی در میانمار روز سه‌شنبه به یک واحد ارتش میانمار با یک بمب مجهز به کنترل از راه دور در شهرک سالینگی واقع در منطقه ساگینگ حمله کردند.

بر اساس گزارش‌ها، پرسنل امنیتی ارتش میانمار در واکنش به روستای دونه تاو یورش برده و شش مرد و پنج کودک کم سن و سال را که کوچکترین آنها ۱۴ سال سن داشت، دستگیر کردند. کولویل گفت، روستائیان گفتند آتش‌سوزی از منطقه محل دستگیری آنها را دیدند و بعداً بقایای اجساد سوخته ۱۱ تن را در آنجا پیدا کردند.

وی افزود: روستاییان نشان ‌داند که این اجساد  به شکلی در آمده بودند که به نظر می‌رسید می‌خواسته‌اند از یکدیگر محافظت کنند و از کلبه‌های آتش گرفته فرار کنند.

این دفتر سازمان ملل گفت که در حادثه جداگانه‌ای در روز یکشنبه، نیروهای امنیتی میانمار در شهر کیمییندینگ، در حومه یانگون، یک خودرو را به معترضان غیرمسلح کوبیدند و سپس با گلوله جنگی به سمت آنها شلیک کردند که منجر به چندین مورد تلفات شد.

کولویل تصریح کرد: "این حملات شنیع و کاملا غیرقابل قبول بوده و ارزش‌های مشترک بشریت را مورد بی‌اعتنایی قرار داده‌اند. آنها به هیچ وجه مواردی پراکنده نیستند."

در هفته‌های اخیر، این دفتر حقوق بشری گزارش‌های متعددی از سوزاندن روستاها در میانمار از جمله مکان‌های حفاظت‌شده‌ای مانند مکان‌های مذهبی و ساختمان‌های مسکونی دریافت کرده بود.

کولویل بیان کرد: از زمان وقوع کودتا، نیروهای ژنرال مین آنگ هلاینگ مکرراً در پایبندی به تعهداتشان تحت قوانین بین‌المللی برای حمایت از مردم کشور کوتاهی کرده‌اند. در نتیجه بیش از ۱۳۰۰ تن جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن دیگر بازداشت شده‌اند.

سخنگوی این دفتر حقوق سازمان ملل تصریح کرد: این موارد نقض‌ شدید حقوق بشر اخیر مستلزم یک واکنش محکم، یکپارچه و قاطع بین‌المللی است که منجر به مضاعف ساختن تلاش‌ها برای پیگیری پاسخگو کردن ارتش میانمار و احیای دموکراسی در میانمار شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha