• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092015183
  • خبرنگار : 71415

ریابکوف: طرح پیشنهادی روسیه برای تعلیق استقرار موشک در اروپا همچنان روی میز است

ریابکوف: طرح پیشنهادی روسیه برای تعلیق استقرار موشک در اروپا همچنان روی میز است

معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد، ابتکار کشورش در مورد تعلیق متقابل استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در اروپا هنوز به قوت خود باقی است و کشورهای غربی نباید آن را کنار بگذارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی تاکید کرد: به عنوان اولین گام من از همکارانمان در ناتو دعوت می‌کنم تا به این موضوع بپردازند که چگونه می‌توانند این تعلیق یکجانبه روسیه در قبال استقرار چنین سیستم‌هایی را تبدیل به اقدامی دوجانبه، متقابل و قابل راستی‌آزمایی کنند. پیشنهادات ما روی میز هستند، لطفاً از آنها چشم پوشی نکنید.

وی تاکید کرد، همه به ضمانت‌های امنیتی نیاز دارند به همین دلیل لازم است قبل از اینکه خیلی دیر شود به توافق برسیم.

 وی افزود: "از گفتن اینکه روسیه چیز دیگری می‌خواهد دست بردارید. ما می‌خواهیم امنیت را از طریق کنترل تسلیحات، اقدامات اعتمادساز و راستی آزمایی تقویت کنیم. اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، پس پاسخ ما هم متفاوت خواهد بود."

از سوی دیگر ریابکوف در نشستی آنلاین گفت که مسکو از کشورهای ناتو می‌خواهد تا موضوع تضمین‌های امنیتی متقابل را تا حد امکان جدی بگیرند.

او بیان کرد: ما در این مسیر قدم می‌گذاریم و این مسیری است که باید به سرعت طی شود. فعلا زمان برای ارزیابی شانس کسب تضمین‌های امنیتی، که از نظر ما باید تضمین‌های امنیتی و نه وعده‌های توخالی و ادبیات مبهم و بی معنی تلقی شود، نا مناسب و خیلی زود است.

او خاطرنشان کرد: از نظر تاریخی، پس از یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه، متوجه خواهیم شد که آیا همکاران ما (در ناتو) در مورد آنچه اکنون در موردش صحبت می‌کنیم جدی هستند یا خیر.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پیشتر از ناتو خواسته بود تا مذاکراتی را آغاز کرده تا به روسیه "ضمانت‌های امنیتی قابل اعتماد و بلندمدت" بدهد. پوتین گفت که مسکو در گفت‌وگوهایش با واشنگتن و متحدانش بر "تهیه توافق‌نامه‌های ملموس" که گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق یا استقرار سامانه‌های تسلیحاتی تهدید آمیز در نزدیکی خاک روسیه را رد کند، تاکید خواهد کرد. این رهبر روسیه گفت که مسکو به تضمین‌های الزام آور قانونی نیاز دارد زیرا غرب به تعهدات شفاهی قبلی خود عمل نکرده است.

پوتین و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش در هفتم دسامبر یک تماس ویدیویی دو ساعته داشتند و در این تماس توافق کردند تیم‌های خود را موظف کنند تا درباره این مساله و سایر مسائل دیگر رایزنی را آغاز کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha