• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1400092015344
  • خبرنگار : 71467

واکنش شورای رقابت به افزایش قیمت خودرو

واکنش شورای رقابت به افزایش قیمت خودرو

به دنبال افزایش اخیر قیمت خودو، شورای رقابت در واکنشی آن را اقدامی مبهم که با لابی گری خودروسازان بدون دخالت شورا انجام شده است، دانست و تاکید کرد که بر اساس تورم بخشی و دستورالعمل شورای رقابت، افزایش قیمت خودرو برای نیمه دوم سال کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود، نه ۱۸ درصدی که اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، بعد از آنکه حدود یک ماه پیش با دستور رئیس جمهوری، افزایش قیمت خودرو لغو و مقرر شد که در ستاد تنظیم بازار موضوع مورد بررسی قرار بگیرد، طی هفته گذشته افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو در دو شرکت ایران خودرو و سایپا اعلام شد.

در شرایطی این اتفاق افتاد که طی چند سال گذشته شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری خودرو بوده است و شورا بعد از افزایش قیمت مرحله اول اعلام کرد که هیچ ابلاغیه‌ای درباره حذف از قیمت گذاری خودرو دریافت نکرده است.

 پیگیری جریان اخیر افزایش قیمت، از شورای رقابت و گفت‌وگویی با محسن بهرامی ارض‌اقدس - عضو شورای رقابت در دور سوم - با اعلام توضیحاتی در این رابطه همراه بود.

هر گونه قیمت گذاری فاقد وجاهت قانونی است، مگر...

بهرامی با اشاره به این‌که به اذعان تمامی کارشناسان اقتصادی تولید و عرضه خودرو در کشور سال‌هاست که در انحصار کامل قرار دارد، گفت: طبق قانون، تشخیص انحصاری بودن کالا و خدمات با شورای رقابت است؛  بنابراین با توجه به مصوبه شورای رقابت تردیدی در انحصاری بودن خودرو وجود ندارد از سوی دیگر به موجب صراحت قانون اجرای سیاست کلی اصل ۴۴، قیمت گذاری کالا و خدمات انحصاری و تصویب شرایط دسترسی عادلانه مصرف کننده با قیمت مصوب به این گونه کالاها، الزاما از وظایف شورای رقابت است.

وی ادامه داد: بر این اساس تا زمانی که قانون اصلاح نشده یا مصوبه سران سه‌قوا که ادعا می شود در مورد تغییر مسیر قیمت گذاری از شورا به ستاد تنظیم بازار بوده است به تایید مقام معظم رهبری نرسد که البته تاکنون هم ابلاغی به شورا نشده است، هرگونه تصمیم‌گیری در رابطه با قیمت خودرو خارج از شورای رقابت فاقد وجاهت قانونی خواهد بود.

افزایش قیمت شورا ۱۸ درصد نیست

نماینده اتاق بازرگانی در دور سوم شورای رقابت گفت: متاسفانه ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری اخیر بر اساس دستورالعمل شورای رقابت صورت گرفته خلاف واقع است،  این سوال مطرح می‌شود که اگر قرار است قیمت‌گذاری طبق فرمول شورا باشد چرا آن را به خود شورای رقابت واگذار نمی کنند؟

 بهرامی با بیان اینکه میزان افزایش قیمتی که اخیرا برای خودروسازان اعمال شده به هیچ عنوان با دستورالعمل  شورای رقابت مطابقت ندارد افزود: بر اساس تورم بخشی که از بانک مرکزی دریافت کرده‌ایم و بررسی‌های صورت گرفته با لحاظ ضریب منفی بهره‌وری و افزایش تیراژ تولید، حداکثر کمتر از ۱۰ درصد امکان افزایش قیمت برای شش ماه دوم سال وجود دارد در حالی که ظاهرا قیمت جدید برخی خودروها بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد:همچنین ادعا می شود افزایش قیمت اخیر بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار است که آن هم تاکنون به شورای رقابت ابلاغ نشده است.

عضو شورای رقابت در ادامه با انتقاد از اینکه دور دوم شورای رقابت از مهرماه به پایان رسیده و هنوز ترکیب اعضای جدید مشخص نیست، گفت: متاسفانه با این‌که دولت سرعت عمل خوبی در اعمال تغییرات در سایر دستگاه‌ها داشته اما هنوز در مورد شورای رقابت نمایندگان خود برای تشکیل دور سوم شورا معرفی نکرده است و در حال حاضر  شورای رقابت تشکیل نشده و  مرکز ملی رقابت که رئیس آن همان رئیس شورای رقابت است، فاقد رئیس است. به نظر می‌رسد در این بین لابی گسترده خودروسازان مانع از تشکیل سریع‌تر دور سوم شورای رقابت شده تا در فاصله بین دو دوره چنین اقدامات مبهمی در مورد افزایش قیمت اعمال شود.

پراید ۱۸۵ میلیونی مسافر ۳۰۰۰ تومانی سوار نمی‌کند

بهرامی با اشاره به این‌که به نظر می‌رسد تنها موضوع مغفول مانده در قیمت‌گذاری‌ها حمایت از حقوق مصرف کننده و میلیون‌ها نفری است که دارای خودروهای فرسوده بوده و به تعویض آن امیدوار هستند، افزود: باید به این موضوع هم توجه کرد که قیمت خودرو به خصوص برخی از آنها نقش لیدری در بازار دارد و می‌تواند تبعات تورمی به همراه داشته باشد؛ به طوری که دیگر صاحب پراید ۱۸۵ میلیونی مسافر ۳۰۰۰ تومانی سوار نمی‌کند و حتما این جریان افزایش قیمت به تورم حمل و نقل و سایر بخش‌ها نیز دامن خواهد زد و به دنبال آن رشد تورم را که مغایر سیاست اقتصادی دولت سیزدهم است، به همراه دارد. ظاهرا مسئولان به آثار تورم انتظاری توجهی نداشته و فکر می‌کنند با این روش می‌توانند زیان انباشته ناشی از ناکارآمدی و سرمایه‌گذاری‌های غیراصولی خودروسازان و هزینه‌های سربار آنها را از جیب مصرف‌کننده پرداخت کنند.

وی افزود: به شورای رقابت تهمت می‌زنند که موجب زیان خودروسازان شده است، در حالی که شورای رقابت از مجموعه کارشناسی تشکیل شده که با لحاظ شرایط اقتصادی و منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده بر اساس اظلاعاتی  که خودروسازان به شورا می‌دهند با نظر کارشناسی، قیمت‌ها به نحوی تعیین می‌شود که ضمن در نظر گرفتن بهای تمام شده و سود هفت تا ۱۰ درصدی برای آنها حتی تا هفت درصد پوشش هزینه‌های مالی را هم ضوابط در نظر می‌گیرد آن هم برای خودروسازانی که بخش زیادی از خودروهای خود را با دریافت پیش پرداخت به خریداران پیش فروش می‌کنند، بنابراین قیمت گذاری دستورالعمل شورای رقابت عامل زیان ده شدن خودروسازی‌های کشور نیست.

وی اظهار امیدواری کرد که با معرفی نمایندگان دولت در شورای رقابت و مشخص شدن ترکیب شورا و همچنین تعیین تکلیف طرح جامع خودرو که بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رفت و برگشت است، حقوق مصرف کنندگان مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۱۳:۲۲

خودرو دپو شده از قبل و اختلاف و افزایش قیمت امروز فهمیدیم معنای این خدمت به محرو مان است

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۱۳:۵۷

اقا مصرف کننده کیلو چند . مهم مدیران هستند که حقوق ها و حق ماموریت های نجومی بگیرن . که بتونن بنز و بی ام و ماشین های لوکس سوار بشن به هر حال اونها برترن و باید در ساختمان های لوکس رندگی کنن و بتونن برای عید برن سفرهای خارج که به ارامش فکری برسند.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۱۷:۰۵

به هر حال ... حالا که دیگه قیمت را زیاد کردید و توی بازار هم اثر گذاشت قیمت خودرو کشید بالا !!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۱۸:۱۴

اقا جمع کنید قیمت دستوری را هرکسی خودش رامحق میدانه !تنها کسی که تواین بازر سودمیبره دلال است

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۱۹:۵۴

این کاره درستی نیست که من از ۱ ساله پیش برنامه ریزی میکنم پوله پیش فروش رو جور نجم دم بدقیقه افرایش قیمت بدید.مگه حقوق ما چقدر شماها کی هستین.چه مدیرایی هستین.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۱۹:۵۵

مردم رو چی فرض کردین؟؟ کجای دنیا یک شبه ماشین چهل میلیون افزایش داره؟؟ رو چه حسابی؟؟ این ملت ندید بدید رو هرچی بلا سرشون بیاری حقشونه الان ببین میلیونهانفر واسه همین فرغونها ثبت نام کردن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۲ ۰۵:۳۰

من یکسال پیش پول پیش دادم که اون موقع ۹۵ کارخانه بود ۱۲۵ بازار آزاد بود یکسال صبر کنی مثلا برنده هم شدی بعد به قیمت بازار یکسال پیش بخری این ظلم از ظلم بدتره

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۲۰:۳۱

واقعا این درست نیست که 6ماه پولت پیش خودرو ساز باشه اونوقت پول تو تورم بخشی نداشته باشه ولی خودروساز که باپول تو رفته قطعه خریده تورم بخشی داشته باشه و خودرو رو به نرخ روز حساب کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۲۰:۳۶

بله به دنبال آن افزایش قیمت قطعات و دستمزد تعمیرکاران ودر نتیجه کرایه حمل ونقل وافزایش همه محصولات وتورم دوباره روزاز نو روزی از نو

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۲۰:۴۳

پراید آهن پاره که ۶ میلیون هم نمی ارزه واقعا، شده ۲۰۰ میلیون برای مردم، هر روز هم در حال افزایش قیمته, ... جالب اینه که تمامی مدیران سایپا و ایران خودرو از تولیدات خودشان استفاده نمیکنند و جملگی بنز و bmw و پورش و ........ استفاده میکنند.....

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۲۱:۱۶

دوستان و هموطنان عزیز الان به علت مخالفت مجلس و شورای نگهبان با واردات خودرو از خارج پی بردین؟؟ بدون شک با ورود خودرو ایمن،استاندارد،به روز و از همه مهمتر ارزان قیمت خارجی دیگر هیچکس خودرو داخلی نخواهد خرید...

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۲۱:۲۳

من از این اوضاع یه چیز رو متوجه میشم چیزی به اسم حق مصرف کننده تو مملکت ما وجود نداره بایست این حقوق رو بیرون از مملکت پیدا کنیم.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۲۱:۵۳

شورای رقابت باعث زیان انباشته خودروسازان شده است اعضای شورای رقابت باید در دادگاهی منصفانه به اتهام اخلال در روند اقتصادی کشور محاکمه و مجازات شوند. شوخی نیست زیان صدها هزار میلیاردی که این شورا به صنعت خودرو سازی وارد کرده است. نباید گذاشت این افراد با فرافکنی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۲۲:۵۷

بنده را راهنمایی کنید این در موقع پیش فروش۱۵ ماه پیش به من گفته بودن تحویل هفته آخر آذرماه الان میگن هفته آخر آدر ماه باید با تورم ۱۸ درصد تسویه کنم آیا من از مسولان میپرسم این ظلم نیست بنده از هزارجا قرض گرفتم وتوان افزایش قیمت را ندارم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۰ ۲۳:۱۷

یعنی به اعتراف خودتان هر کی هرکیه ما میدونستیم شماها خودتونو به خواب زدین

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۱ ۰۰:۳۳

حقوقه ما در سال 10درصد.افزایش قیمت خودرو هر شش ماه 20درصد ...

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۱ ۰۰:۴۱

شورای رقابت که الان قیافه مظلوم بخودش گرفته و حرف از حقوق مصرف کننده میزنه سال 99 کوییک رو از 60 میلیون رسوند به 130 میلیون، ...

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۱ ۰۱:۳۶

سلام من ۳۳ سالمه کارمند أم ن خونه دارم ن ماشین درضمن مجردم به کی بگم که من دیگه کم اوردم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۱ ۰۷:۵۶

😪😪😪😪جز گریه چی میشه کرد من خودم تو خودروسازی کار میکنم این همه خودرو رو گرون کردند ۵درصد به حقوق کارگرها افزایش نکردند بخدا اون موقع پراید ۷میلیون بود بیشتر میرسیدند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۱ ۱۰:۵۶

اقایون مسعول.به گرانی خودرو رسیدگی شود رسیدگی شود...

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۱ ۲۲:۴۲

راجب بخشنامه شورا رقابت شماره ۴۶۲ که میگه آنهایی که قبل یال ۹۹ پیش فروش کردن شامل گرونی نمیشن چی کار کنیم باید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۴ ۰۹:۱۵

الان تکلیف منی که پارسال نصف مبلغ واریز کردم بدون سود مشارکت چی میشه؟ یکدفعه دعوت نامه میدند و زنگ میزن 41 میلیون رفت روی قیمت ماشین خدا لعنتتون کنه پای افزایش حقوق ما میرسه 10تا20 درصد یکبار سالانه است اونوقت میگن ماشین هر سه ماه افزایش داره طبیعیه!!!!!!!!!!!!