• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092015399
  • خبرنگار : 71661

استرالیا بالگردهای آمریکایی را جایگزین ادوات ساخت اروپا می‌کند

استرالیا بالگردهای آمریکایی را جایگزین ادوات ساخت اروپا می‌کند
بالگرد تایپن استرالیا، ساخت ایرباس

استرالیا قصد دارد به جای بالگردهای «تایپن» ساخت اروپا، ناوگان هوایی‌اش را با بالگردهای «شاهین سیاه» و «شاهین دریای» آمریکا تجهیز کند، چون معتقد است تجهیزات آمریکایی قابل اعتمادتر هستند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تصمیم کمتر از سه ماه پس از آن مطرح می‌شود که استرالیا قرارداد خرید زیردیایی‌های فرانسوی را در عوض دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای ساخت آمریکا و انگلیس، لغو کرد، اقدامی که خشم شدید فرانسه را در پی داشت.

استرالیا در حال حاضر ۴۷ بالگرد تایپن ساخت «ایرباس» را در اختیار دارد که قرار بود تا سال ۲۰۳۷ فعال باشند، اما مدتی است که زمین‌گیر شده‌اند. کانبرا استفاده از این بالگردها را متوقف کرده و ۴۰ بالگرد شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» را به قیمت ۴.۸ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفت که این کشور در حال ارتقای توان دفاعی خود بوده و شراکت‌های خوبی از جمله با آمریکا ایجاد کرده است.

موریسون گفت: بالگردهای تایپن، انتظارات را برآورده نمی‌کردند، به همین سادگی! می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که نیروی دفاعی‌مان بهترین تجهیزات ممکن را برای حفاظت از کشور در اختیار دارند و بالگردهای شاهین سیاه، این انتظار را برآورده می‌کنند.

استرالیا بالگردهای آمریکایی را جایگزین ادوات ساخت اروپا می‌کند
بالگرد شاهین سیاه آمریکا

پیتر داتن، وزیر دفاع استرالیا نیز گفت که هزینه پرواز با بالگردهای شاهین سیاه (بلک هاوک) بسیار کمتر بوده و در چند دهه گذشته، مقامات نگران برنامه بالگردهای تایپن بوده‌اند. داتن گفت: تاکنون ۹ مورد پیش آمده که تایپن‌ها توانایی پرواز نداشته‌اند و من مردم استرالیا را در چنین موقعیتی قرار نخواهم داد.

او گفت که بالگردهای جدید، ناوگان استرالیا را به ناوگان آمریکا نزدیک‌تر می‌کند و با توجه به ناآرامی‌های منطقه، این نکته مهمی است.

چین پیش از این نارضایتی خود را از قرارداد زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا ابراز کرده و گفته بود که آمریکا و انگلیس با صادر کردن فناوری هسته‌ای خود، بی‌مسئولیتی خود را نشان می‌دهند. اپوزیسیون استرالیا هم می‌گوید که دولت این کشور، میلیاردها دلار را در تصمیم‌گیری‌های اشتباهش در قراردادهای دفاعی، به هدر داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha