• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۶
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400092015636
  • خبرنگار : 71573

برنامه‌های جشنواره قصه‌گویی تشریح شد

برنامه‌های جشنواره قصه‌گویی تشریح شد

در نشست خبری بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری درباره اهمیت قصه‌ و قصه‌گویی، روند برگزاری این جشنواره و بخش‌های مختلف آن سخن گفته شد.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی علی‌اکبرزاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در  نشست خبری بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گویی»  که روز شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد، فعالیت‌های کانون پررورش فکری را مورد پسند خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان عنوان کرد که منجر به شیرینی و زیبایی اخبار می‌شود.

علی‌اکبرزاده سپس با تأکید بر اهمیت قصه و قصه‌گویی بیان کرد: قصه با فرهنگ و روح ما گره خورده و از کوچک تا بزرگ قصه را دوست داریم. درواقع خیلی از مسائل را با قصه مطرح و با کمک آن مطالب خود را راحت‌تر و شیرین‌تر به دیگران منتقل می‌کنیم. قصه انتقال پیام را تسهیل می‌کند و باعث تقویت خلاقیت می‌شود، بنابراین در جان مخاطب خواهد نشست.

او افزود: وقتی قصه‌ای گفته می‌شود مخاطب در ذهن خود برای آن محتوا، تصویرسازی و متناسب با علایقی که دارد شخصیت‌های قصه را تجسم می‌کند. به همین جهت، قصه موضوع بسیار شیرینی است و چه بسا با شنیدن قصه‌ها، هنرمندان، اندیشمندان و نویسنده‌های جدید متولد شوند.

مدیرعامل کانون با اشاره به برگزاری مجازی جشنواره «قصه‌گویی» گفت: حدود ۲۷هزار اثر به جشنواره رسید و در این فرآیند مرحله اول کاملا به‌صورت مجازی و از طریق ارسال فیلم انجام شد. سپس مرحله منطقه‌ای را به‌صورت مجازی و زنده داشتیم، به شکلی که قصه‌گویان در محل خود به شکل مجازی قصه‌گویی داشتند و داوران به‌صورت حضوری و متمرکز در تهران آثار را داوری کردند. تعامل خوب میان داوران و قصه‌گوها از اتفاقات خوب این برگزاری مجازی بود.

او ادامه داد: داوری آثار ابتدا در مرحله استانی، سپس منطقه‌ای و بعد بین‌الملل انجام شد و بخش نهایی جشنواره ۲۵ تا ۳۰ آذر به صورت حضوری و کاملا محدود در تهران و همچنین از طریق فضای مجازی برگزار و پخش خواهد شد.

علی‌اکبرزاده یکی از نکات مثبت برگزاری مجازی جشنواره را ایجاد فضای رسانه‌ای اثرگذار عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از علاقه‌مندان توانستند از طریق فضای مجازی جشنواره را دنبال کنند. همچنین ارتباط مجازی امکان بهره‌مندی از داوران خارج از تهران را نیز فراهم کرد و عده‌ای بدون حضور فیزیکی برای داوری آثار حضور داشتند.

مدیرعامل کانون با بیان این‌که قصه‌گویی یکی از ویژه‌برنامه‌های خاص کانون پرورش فکری است، گفت: در ایران جشنواره‌ای موازی جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری نداریم و امیدواریم جشنواره قصه‌گویی همچنان ادامه و توسعه داشته باشد. جشنواره قصه‌گویی در سطح بین‌الملل نیز جایگاه خود را پیدا کرده است و در این دوره از پنج قاره شرکت‌کننده داشتیم که تقاضای حضور فیزیکی داشتند و این نشان دهنده استقبال از جشنواره است. ۲۱ قصه‌گوی خارجی به مرحله نهایی راه پیدا کردند و آثار خود را به‌صورت مجازی ارائه دادند.

علی‌اکبرزاده درباره تغییرات این دوره از جشنواره قصه‌گویی تصریح کرد: سنجه‌های داوری مورد بازبینی قرار گرفت و با تغییراتی که داشت آثار با کمترین اشکال مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از اتفاقات قابل توجه بیست‌وسومین دوره جشنواره قصه‌گویی اضافه شدن چند بخش جدید به جشنواره بود، «قصه‌گویی به زبان اشاره»، «جستارنویسی» و «پادکست». بخش جستارنویسی سبب شد بحث پژوهش مطرح شود و بر همین اساس مجموع جستارهای رسیده به جشنواره در قالب کتابی با عنوان «قصه‌جو» منتشر خواهد شد.

برنامه‌های جشنواره قصه‌گویی تشریح شد

در ادامه نشست، محمد گودرزی‌دهریزی، دبیر بیست‌وسومین جشنواره قصه‌گویی کانون، با بیان اینکه جشنواره در دو بخش اصلی و الحاقی کار خود را شروع کرده گفت: بخش اصلی جشنواره شامل قصه‌هایی است که در بخش «ملی»، «بین‌المللی»، «آیینی‌سنتی»، «زبان اشاره»، «صوتی یا پادکست» و «۹۰ ثانیه‌ای» ارائه می‌شود که البته روی این نام‌گذاری‌ها نقدهایی وجود دارد و در حال بررسی دقیق‌تر هستیم تا در شیوه‌نامه اجرایی جشنواره بعدی از نام‌های دقیق‌تری استفاده کنیم.

دهریزی افزود: اما بخش بعدی بخش الحاقی و بسیار مهم جشنواره است. به طور طبیعی جشنواره‌ای با این قدمت و بزرگی نمی‌تواند از روند دانش در زمینه قصه‌گویی غفلت کند به همین دلیل این فکر و ایده اجرا شده که قصه‌گویی همراه با دانش قصه‌گویی رشد کند و بخش علمی با همین هدف راه‌اندازی شده است.

او تصریح کرد: در فراخوانی که کانون منتشر کرد تمام قالب‌ها مثل مقالات علمی پژوهشی، کتاب‌ها، جستارنویسی‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی که موضوع آن قصه‌گویی است به دبیرخانه ارسال شدند و بعد از بررسی در آیین پایانی جشنواره از پژوهشگرانی که کار پژوهش قصه‌گویی را دنبال می‌کنند قدردانی خواهد شد.

دبیر جشنواره بیست‌وسوم در رابطه با روند برگزاری جشنواره تأکید کرد: روند جشنواره بیست‌وسوم با ۲۲ دوره گذشته به دلیل ماهیت مجازی بودن آن کاملا متفاوت است. در دوره‌های گذشته این گونه بوده که تمام قصه‌گوها می‌آمدند در مرحله استانی قصه خود را اجرا می‌کردند، گلچین می‌شدند و به مرحله منطقه‌ای می‌رسیدند و دوباره بعد از رقابت در این مرحله به بخش نهایی می‌رسیدند و در این مرحله هم بعد از اجرا از برگزیدگان قدردانی می‌شد، اما در جشنواره بیست‌وسوم در ابتدا تمام آثار به شکل فیلم ارسال شدند و بعد، اجرای زنده مجازی داشتند و در مرحله آخر برگزیدگان به تهران می‌آیند و به صورت زنده قصه‌های خود را اجرا می‌کنند. در این جشنواره تلاش زیادی شده که در هر مرحله یک قدم به واقعی‌تر شدن اجراها نزدیک شویم.

او درباره شرکت‌کنندگان بخش‌های مختلف، گفت: در بخش بین‌الملل، ۱۹ قصه‌گوی داخلی و ۲۱ قصه‌گوی خارجی حضور دارند که داخلی‌ها حضور فیزیکی دارند و در بخش خارجی نیز فیلم‌ها از قبل ارسال شده و داورها این فیلم‌ها را داوری می‌کنند. همچنین در بخش قصه‌های ملی ۲۶ قصه در این بخش اجرا می‌شود که در یک روز مجزا در جشنواره داوری خواهد شد.

دبیر جشنواره تصریح کرد: بخش بعدی که در جشنواره حضور دارد و به صورت مجزا در یک روز داوری می‌شود، بخش آیینی سنتی است که متشکل از سه گونه پرده‌خوانی، نقالی و شمایل‌گردانی است.

او با اشاره به قصه‌گویی به زبان اشاره نیز گفت: قصه‌گویان با زبان اشاره امسال به صورت مستقل در جشنواره با چهار قصه‌گو حضور پیدا کرده‌اند و جنبه آزمایشی دارد و ما امیدواریم که در جشنواره‌های آینده فراگیر شود و بخشی از شیوه‌نامه جشنواره را به خود اختصاص دهد. بخش غیررقابتی نیز به‌عنوان بخش کوچکی امسال به جشنواره اضافه شده است که در طول تمام داوری‌های مرحله منطقه‌ای افرادی بودند که اجراهای ویژه‌ای داشتند اما با فرم داوری جشنواره مغایرت داشتند و توصیه داوران این بود که این آثار حتما در جشنواره حضور داشته باشند، اگرچه جزء برگزیدگان ما نیستند.

او تأکید کرد: بخش غیررقابتی از اهمیت بالایی برخوردار است خصوصا در بخش بین‌الملل، من به‌عنوان دبیر این جشنواره معتقدم می‌توان از دوره‌های آینده بخش بین‌الملل را غیررقابتی برگزار کرد چون بسیاری از شرکت‌کنندگان خارجی به خاطر رقابتی بودن در جشنواره شرکت نمی‌کنند.

گودرزی‌دهریزی افزود: در اختتامیه، برگزیدگان قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای، قصه‌های صوتی و پادکست قصه‌گویی که طی سه مرحله داوری شده‌اند معرفی می‌شوند.

برنامه‌های جشنواره قصه‌گویی تشریح شد

دبیر جشنواره قصه‌گویی تصریح کرد: یکی از تفاوت‌های این جشنواره با گذشته این است که تمام بخش‌ها تفکیک شده و هر بخش به صورت مجزا داوری می‌شود.

تو همچنین درباره بخش‌های شگفتانه و جدید جشنواره گفت: قصه‌های صوتی و بخش ۹۰ ثانیه‌ای از بخش‌هایی است که در دوره قبل اضافه شده و جزء ایده‌های خیلی خوب بوده است. امسال نیز بخش پادکست قصه‌گویی به جشنواره اضافه شده که امیدوارم ادامه‌دار باشد.

او در پایان به اضافه شدن بخش نقد و بررسی قصه‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از اجرای قصه‌ها در یک بخش دیگر یک گروه نقد و بررسی به همراه قصه‌گویان به گفت‌وگو می‌پردازند و چون بحث داوری در آن مطرح نیست می‌تواند بسیار آموزنده باشد.

مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدای ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha