• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۰۰:۴۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400092115756
  • خبرنگار : 50356

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد:

هنوز زیرساخت‌های اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا فراهم نیست

هنوز زیرساخت‌های اجرای قانون حذف مالیات بر ارزش افزوده از طلا فراهم نیست

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با تاکید بر اینکه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باید با نصب صندوق‌های فروش مکانیزه همزمان باشد، گفت: در حال حاضر که اصلاح این قانون انجام شده، هنوز زیر ساخت‌های اجرای آن برای ایجاد صندوق فروش مکانیزه ایجاد نشده و به نظر می‌رسد که این مساله تا چند سال آینده هم عملیاتی نخواهد شد.

باقر معبودی‌نژاد شب گذشته، ۲۰ آذر، در نشست خبری اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا که همزمان با هفتمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر و نقره در مشهد در هتل سی‌نور برگزار شد، اظهار کرد: ۲ رویداد مهم در شرق کشور به زودی آغاز خواهد شد. رویداد نخست حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلاست که از ۱۳ دی ماه اجرا می‌شود. دومین اتفاق نیز برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ‌ها در همان ماه در مشهد است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص ارائه فاکتور به مشتری بعد از ۱۳ دی ماه و استفاده از صندوق فروش مکانیزه در مشهد برای جلوگیری از بروز تخلفات گفت: اصلاح مالیات بر ارزش افزوده باید با اجرای قانون و نصب صندوق‌های فروش مکانیزه همزمان باشد. در حال حاضر که اصلاح این قانون انجام شده، هنوز زیر ساخت‌های اجرای آن برای ایجاد صندوق فروش مکانیزه ایجاد نشده و به نظر می‌رسد که این مساله تا چند سال آینده هم عملیاتی نخواهد شد.

معبودی‌نژاد گفت: ما به اصل قانون مالیات بر ارزش افزوده اعتراضی نداشتیم اما انتقاد اصلی ما این بود که چنین طرحی باید کارشناسی می‌شد و لازم نبود از اصل طلا مالیات اخذ شود. اگر قرار باشد برای هر بار خرید طلا مالیات پرداخت شود، این مالیات مکرر محسوب می‌شود. بنابراین مالیات باید از سود و اجرت دریافت شود. حذف مالیات از اصل معامله طلا باعث خواهد شد مصرف‌کننده هفت درصد پول کمتری پرداخت و طلای بیشتری را خریداری کند.

وی افزود: بر اساس قاعده مصرف‌کننده طلا نباید بر اصل طلا مالیات پرداخت کند اما امروز مشاهده می‌شود مصرف‌کنندگان برای معامله طلا  ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند. این مبلغی قابل توجه است و موجب شده خریدار از خرید طلا صرف نظر کند؛ در نتیجه کسادی و تعطیلی کارگاه‌های تولیدی را در پی داشته است.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد بیان کرد: قبل از سال ۱۳۹۰ بیش از ۳۵۰ کد واحد سازندگی و کارگاه تولیدی طلا و جواهر در شهر مشهد فعالیت داشت ولی امروز این تعداد به زیر ۷۰ واحد رسیده است. در واقع با اجرای همین قانون مالیات بر ارزش افزوده بود که بسیاری از کارگاه‌ها تعطیل و رکود و کسادی بر بازار حکم فرما شد.

معبودی‌نژاد خاطرنشان کرد: به همین دلیل لازم بود اقدامی انجام شود تا صنعت بومی طلا تعطیل نشود. خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته حذف مالیات از اصل مبلغ طلا آن هم پس از بعد از ۱۰ سال به نتیجه رسید و این قانون اصلاح شد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت طلا یک سرمایه است و نباید از اصل آن مالیات ستاند. اگر قرار است مالیاتی دریافت شود، این مالیات باید بر ساخت و اجرت طلا اعمال شود. خوشبختانه با اصلاح قانون جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده به تمام واحدهای طلا، جواهر و پلاتین مشهد ابلاغ شد و از ۱۳ دی ماه نیز عملیاتی می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد با بیان اینکه در حال حاضر صنعت طلا و جواهر با مشکلات زیادی از جمله مسائل ارزی، تحریم‌ها و... رو به‌رو است، گفت: با این وجود از معدود صنایعی که می‌تواند در دوره تحریم نیز فعالیت داشته باشد، طلا و جواهر است. خوشبختانه در حال حاضر تمام ابزارهای صنعت طلا و جواهرسازی در کشور خودمان تولید می‌شود و بهترین متخصصان این صنف در کشور در مشهد فعالیت می‌کنند.

معبودی‌نژاد افزود: پیشتر در زمینه تهیه ابزارهای تولیدی طلا و جواهر و همچنین بهره‌مندی از مهارت استادان در حوزه طراحی مصنوعات طلا عقب‌ماندگی‌هایی احساس می‌شد اما در حال حاضر با برگزاری آموزش‌های پیشرفته و به روز بهترین طراحان در مشهد فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: البته متاسفانه بی‌توجهی مسئولان مانع پیشرفت و توسعه این صنعت شده است. باید توجه داشت طلا و جواهر بهترین ارزش افزوده و اشتغال‌زایی را برای کشورایجاد کرده است. در حال حاضر فقط در شهر مشهد بیش از ۲۵ هزار نفر در زمیه طلا، جواهر و نقره فعالیت دارند. این بزرگترین حجم اشتغال‌زایی در بخش اصناف به حساب می‌آید. همین امروز و در حالی که بانک‌ها در تحریم به سر می‌برند، صنعت طلا و جواهر می‌تواند مصنوعات طلا را صادر کرده و شمش به کشور وارد و ارزش افزوده برای کشور ایجاد کند.

رئیس اتحادیه طلا، جواهر و نقره مشهد د ر رابطه با برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، جواهر، نقره و گوهرسنگ‌ها طی دی ماه در مشهد گفت: این نمایشگاه از تاریخ ۹ تا ۱۲ دی ماه ۱۴۰۰ در مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha