• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1400092116119
  • خبرنگار : 50300

خرید بیش از ۳۵ هزار نسخه منابع الکترونیکی در کتابخانه دانشگاه شهید چمران

خرید بیش از ۳۵ هزار نسخه منابع الکترونیکی در کتابخانه دانشگاه شهید چمران

ایسنا/خوزستان رئیس کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: از هفته پژوهش سال قبل تاکنون ۳۵ هزار و ۲۰۰ نسخه منابع الکترونیکی در این کتابخانه خریداری شده است.

دکتر منصور کوهی‌رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، از بهره‌گیری غیرحضوری کاربران از ۷۲۳ پایان‌نامه دیجیتال این کتابخانه خبر داد و اظهار کرد: در این مدت کاربران کتابخانه به  ۲۸ هزار و ۲۵۹ منبع پایگاه‎های برخط و غیربرخط لاتین این کتابخانه مراجعه داشته‌اند.

وی افزود: همچنین ۱۹۰ منبع شامل پایان‌نامه‌های فارسی و لاتین، کتاب‌ و مقاله‌های الکترونیکی از داخل و خارج کشور تأمین شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است.

رئیس کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز، خاطرنشان کرد: چهار هزار و ۴۰۶ مراجعه‌کننده نیز از منابع کتابخانه (کتاب و اسناد) به‌صورت حضوری و امانی استفاده کرده‌اند.

کوهی‌رستمی گفت: از اطلاعات ۸۴۶ نسخه کتاب و سند برای ذخیره در آرشیو کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز، استفاده شده است.

وی از اهدای یک هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب به کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد و گفت: از هفته پژوهش و فناوری سال قبل تاکنون ۳۵ هزار و ۲۰۰ نسخه منابع الکترونیکی خریداری شده است.

وی با اشاره به بارگذاری اطلاعات سه هزار و ۵۲۶ دانشجو و عضو جدید در کتابخانه، عنوان کرد: برگزاری سه وب‌نشست آموزشی و دو کارگاه آموزشی "سواد اطلاعاتی" برای ارتقای اطلاعات و مهارت بازیابی دانشجویان نوورود از دیگر فعالیت‌های انجام‌شده در این کتابخانه است.

رئیس کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به فعالیت‌های بخش‌های مختلف کتابخانه، خاطرنشان کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه دارای ۹ بخش ثبت سفارش‌ها، امانت، مرجع، نشریات، پایان‌نامه‌ها، سازمان‌دهی و فهرست‌نویسی، آموزش، اسناد و مدارک و تأمین مدرک است که این بخش‌ها، خدمات‌رسانی به کاربران را بر عهده دارند.

کوهی‌رستمی درباره فعالیت‌های بخش "ثبت و سفارش‌" کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز، بیان کرد: در این بخش کتاب‌های مورد نیاز گروه‌های آموزش، اعضای هیات علمی و دانشجویان با توجه به بودجه پژوهشی، نظر کارشناسان کتابداری و کمیته خرید کتاب تهیه می‌شود. این بخش، ثبت منابع اطلاعاتی فارسی و لاتین که از طریق خرید، مبادله و اهدا به کتابخانه مرکزی می‌رسد را نیز بر عهده دارد.

وی "فهرست‌نویسی و سازمان‌دهی" را یکی دیگر از بخش‌های کتابخانه دانست و گفت: این بخش با هدف ایجاد نظم و سهولت بازیابی منابع اطلاعاتی و قرار گرفتن کتاب‌های هم موضوع در کنار یکدیگر به وجود آمده است.

رئیس کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: هدف اصلی بخش "آموزش"، کمک به اهداف آموزشی و پژوهش در دانشگاه و افزایش دانش است؛ از این رو برای ارتقای وضعیت موجود و بهبود مهارت‌های کاربران کتابخانه در زمینه‌های مختلف، کارگاه‌هایی با موضوعات مختلف ویژه اعضای هیات علمی، کارکنان، دانشجویان و رابطان کمیته علم‌سنجی برگزار می‌شود.

کوهی‌رستمی درباره فعالیت‌های بخش امانت، بیان کرد: این بخش شامل مخزن کتاب‌های فارسی و لاتین است و مهم‌ترین وظیفه آن، به امانت سپردن کتاب‌های غیر مرجع است.

وی با اشاره به اینکه اسناد و مدارک به لحاظ تاریخی و تحقیقاتی ارزش فراوانی برای محققان و کارشناسان دارند، درباره این بخش در کتابخانه دانشگاه، گفت: بخش "اسناد و مدارک" با هدف جمع‌آوری مدارک نفیس و ارزشمند، حفظ و نگهداری آن‌ها و فراهم کردن زمینه مساعد برای تحقیق و پژوهش به وجود آمده است.

رئیس کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز، خاطرنشان کرد: منابع کتابی و غیرکتابی این مجموعه شامل اطلاعات آماری و پژوهشی مهم در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که مورد استفاده اعضای هیات علمی، دانشجویان، محققان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

کوهی‌رستمی با اشاره به فعالیت‌های بخش "پایان‌نامه‌ها" اظهار کرد: در این بخش پایان‌نامه‌های فارسی و لاتین همه رشته‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری حرفه‌ای و دکتری تخصصی دانش‌آموختگان دانشگاه شهید چمران اهواز به صورت متمرکز گردآوری و سازمان‌دهی می‌شود.

وی بخش مرجع کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز را بخشی تحقیقاتی و دارای منابع متنوع در زمینه‌های مختلف دانست و افزود: این بخش مهم‌ترین جایگاه تعامل کاربران و کتابداران است.

رئیس کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: بخش "نشریات" این کتابخانه با داشتن بیش از یک هزار و ۷۰۰ عنوان مجله چاپی فارسی، تعداد قابل توجهی از عناوین مجلات علمی و پژوهشی کشور را تهیه و در اختیار مراجعان قرار داده است؛ این بخش آرشیوی ارزشمند از نشریات و روزنامه‌های قدیمی را نیز برای مطالعه کاربران فراهم کرده است.

کوهی‌رستمی بیان کرد: با توجه به افزایش روزافزون منابع الکترونیکی و گرایش کاربران به استفاده از این نوع منابع، بخش "پایگاه‌های اطلاعاتی" با هدف اشاعه اطلاعات و دسترسی محققان و پژوهشگران به این منابع ایجاد شده است که در این راستا و برای انجام بهینه این امر، وظایفی از جمله برقراری ارتباط مستقیم با ناشران یا کارگزاران پایگاه‌های اطلاعاتی، عقد قرارداد با ناشران یا کارگزاران پایگاه‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی و... را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی بخش "تأمین مدرک" کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی و اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز ارتقای سطح دسترسی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به منابع مورد نیاز فارسی و لاتین (مجله، نشریه، کتاب، مقاله، پایان‌نامه و...) است.

رئیس کتابخانه، اطلاع‌رسانی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز درباره فعالیت‌های بخش "علم‌سنجی" این کتابخانه، بیان کرد: علم‌سنجی یکی از متداول‌ترین روش‌های ارزیابی فعالیت‌های علمی و مدیریت پژوهش است و از مهم‌ترین موضوع‌های این حوزه می‌توان به "بررسی کمی تولیدات علمی"، "سیاست‌گذاری علمی" و "ارتباطات علمی دانش‌پژوهان و ترسیم نقشه علم" اشاره کرد.

کوهی‌رستمی افزود: در علم‌سنجی، ارتباط علمی و شیوه‌های تولید، اشاعه و بهره‌گیری از اطلاعات علمی به روش غیرمستقیم و با بررسی منابع آن‌ها ارزیابی می‌شود و نمایه‌های استنادی معتبر بین‌المللی مانند ISI، Scoupus، Googel scholar و ISC از ابزارهای علم‌سنجی محسوب می‌شوند.

وی گفت: در این راستا واحد علم‌سنجی دانشگاه شهید چمران اهواز از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد و  بر آن است تا با بررسی وضعیت کمی و کیفی تولیدهای علمی دانشگاه و طراحی و ارائه برنامه‌های لازم برای ارتقای تولیدهای علمی و اعتلای جایگاه علمی دانشگاه در سطح ملی گام بردارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha