• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400092216806
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

تخریب باغات انار خراسان جنوبی در پی عدم فروش مناسب؛

محصولی که پیش از رسیدن نابود می‌شود

 محصولی که پیش از رسیدن نابود می‌شود

ایسنا/خراسان جنوبی مدیر جهاد کشاورزی فردوس در پاسخ به اقدامات کشاورزان در تخریب باغات انار، گفت: کشاورزان باتوجه به هزینه‌هایی که می‌کنند نمی‌توانند محصول انار خود را به جایگاه واقعی خود برسانند؛ هرچند امسال محصول باکیفیت تری داریم اما باز هم هزینه‌های کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد.

طی چند روز اخیر، ویدئویی در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد کشاورزان درختان انار خود را قطع و باغات انار را تخریب می‌کنند. در این ویدئو دلیل این کار، مقرون به صرفه نبودن محصول به دلیل وجود آفات در انار و همچنین نبود شرایط مطلوب فروش عنوان کردند.

موسی سلیمانی، مدیر جهاد کشاورزی فردوس در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا کشاورزان اقدام به تخریب درختان انار کرده‌اند، اظهار کرد: در برخی از مناطق این اتفاق افتاده و می‌افتد  که چند دلیل دارد؛ انار محصول آب بری است و اکنون در شرایط خشکسالی قرار داریم.

وی افزود: در سال گذشته سرمای شدیدی در شهرستان داشتیم و خسارت‌هایی به باغات انار زده شد. به هر حال انار محصولی است که باید به موقع به بازار برود و نگهداری آن مهم است تا پوسیده نشود.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس بیان کرد: کشاورزان باتوجه به هزینه‌هایی که می‌کنند نمی‌توانند محصول خود را به جایگاه واقعی خود برسانند؛ هرچند امسال محصول باکیفیت تری داریم اما باز هم هزینه‌های کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد.

 محصولی که پیش از رسیدن نابود می‌شود

سلیمانی با تاکید بر تغییر الگوی کشت به عنوان یکی از سیاست‌ها، ادامه داد: ما خود نیز در حال برنامه ریزی هستیم که محصول دیگری را جایگزین کنیم؛ درست است که انار در شهرستان فردوس یک برند است، اما شرایط آب و هوایی تغییر کرده و این محصول کیفیت لازم را ندارد و وقتی کیفیت نداشته باشد بازاریابی و ارزش صادراتی خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: وقتی نتوانستیم در بازار داخلی و خارجی حرفی برای گفتن داشته باشیم، کشاورز وقت و انرژی خود را از دست داده و درآمدی نیز حاصل نمی‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه لازم است یک محصول کم آب بر با توجیه اقتصادی و ارزش افزوده بالا جایگزین انار در این شهرستان شود، تصریح کرد: ۲۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت انار در این شهرستان بوده و ۱۵ تا ۲۰ تن تولید در هر هکتار برآورد می‌شود و به طور میانگین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن انار در سال تولید می‌شود که عواملب دست به دست هم می‌دهند تا این محصول بی کیفیت بوده و یا مقدار آن کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل سرمای بهمن‌ماه، قسمت‌هایی از انار شهرستان از کیفیت خارج شد، اظهار کرد: بسته به شرایط هر سال میزان صادرات کم و یا زیاد می‌شود.

توان تحقیقاتی افزایش یابد

سلیمانی با بیان اینکه در سال‌های نه چندان دور صادرات انار از فردوس را به کره و ژاپن هم داشته‌ایم، افزود: پژوهشکده انار یا هر مرکز ترویجی تحقیقاتی مختص انار در فردوس که مراکزی چون دانشگاه بیرجند پیگیر بازگشایی آن هستند، می‌تواند به افزایش کیفیت و کاهش خسارت‌های سالانه کمک کند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سرایان و فردوس در استان بیسترین سطح زیر کشت انار را دارند، خاطرنشان کرد: اگر قرار است مرکز تحقیقاتی در این منطقه تخصصی کار کند تا ارقام دیگری جایگزین رقم فعلی شود و همچنین بر روی بحث کیفیت محصول کار کند، فکر می‌کنم انار می‌تواند جایگاه اصلی خود را پیدا کند .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha