• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400092216861
  • منبع : بی بی‌ سی

رئیس جمهوری کره جنوبی از "توافق اصولی برای پایان جنگ کره" خبر داد

رئیس جمهوری کره جنوبی از "توافق اصولی برای پایان جنگ کره" خبر داد

مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی می‌گوید دو کره، آمریکا و چین برای پایان رسمی جنگ کره به توافق اصولی رسیده‌اند، اما مذاکرات هنوز به دلیل خواسته‌های کره شمالی آغاز نشده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی.بی.سی جنگ کره که بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ جریان داشت با متارکه تخاصم پایان یافت اما هیچ قرارداد صلحی میان طرف‌های جنگ امضا نشد.

کره شمالی با حمایت چین، و کره جنوبی با حمایت آمریکا از آن زمان عملا در شرایط جنگی و رابطه‌ای پرتنش گرفتار شده‌اند.

مون جائه این، که در حال حاضر در استرالیا است این خبر را در کنفرانس خبری مشترکی با نخست وزیر استرالیا در کانبرا اعلام کرد.

کره شمالی چه می‌خواهد؟

کیم یو جونگ، خواهر پرنفوذ رهبر کره شمالی در ماه سپتامبر به موافقت کشورش با گفتگو بر سر پایان رسمی جنگ را تلویحا اعلام کرد اما گفت آمریکا ابتدا باید "دست از سیاست خصمانه خود بردارد."

کره شمالی مرتبا به به حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی، و مانور نظامی هرساله دو کشور، و تحریم‌های به رهبری آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کره شمالی اعتراض می‌کند.

آمریکا نیز بارها گفته کره شمالی باید ابتدا و قبل از هرگونه لغو تحریمی، برنامه هسته‌ای تسلیحاتی خود را متوقف کند.‌

امروز دوشنبه مون گفت کره شمالی کماکان بر خواسته‌های خود به عنوان پیش‌شرطی برای آغاز مذاکرات اصرار دارد.

مون گفت که مقامات کره شمالی اصرار دارند که ایالات متحده آنچه را که آنها به عنوان "سیاست خصمانه" در قبال این کشور توصیف می‌کنند، کنار بگذارد - اشاره‌ای به اقدامات آمریکا مانند تحریم‌ها بر سر برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای و موشکی این کشور.

وی افزود: به همین دلیل، ما نمی‌توانیم درباره اعلامیه‌ پایان جنگ به بحث یا مذاکره بنشینیم تا به طور رسمی به جنگ پایان دهیم. امیدواریم مذاکرات آغاز شود.

رئیس جمهور کره جنوبی تاکید کرد: اعلام پایان جنگ به خودی خود یک هدف نهایی نیست.اما این یک گام اساسی در هموار کردن راه برای ازسرگیری مذاکرات برای خلع سلاح هسته‌ای و صلح در شبه جزیره کره خواهد بود.

رهبر کره جنوبی، رابطه با کره شمالی را سنگ بنای ریاست جمهوری خود قرار داده و پیشتر گفته بود که اعلام رسمی پایان جنگ می‌تواند کره شمالی را به توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای خود ترغیب کند.

آمریکا و چین چه می‌گویند؟

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در ماه اکتبر گفت آمریکا، "احتمالا چشم‌انداز متفاوتی از زمانبندی شرایط و گام‌های لازم" برای رسیدن به توافق بر سر اعلام رسمی پایان جنگ دارد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، هفته گذشته به نقل از دیپلمات‌های این کشور در چین گزارش داد که یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چینی از کشورش خواسته از برای حمایت از اعلام رسمی پایان جنگ اقدام کند.

جنگ کره با پیشروی ۷۵ هزار نفر از نیروهای کمونیست شمال در ژوئن ۱۹۵۰ به سمت منطقه جنوب آغاز شد.

چند ماه بعد نیروهای آمریکا با حمایت از جنوب شبه‌جزیره وارد جنگ شد و نیروهای شمال را که از حمایت چین و اتحاد جماهیر شوروی برخوردار بودند به عقب راندند.

در ژوئیه ۱۹۵۳ جنگ فرسایشی و خونبار منجر به امضای توافق ترک مخاصمه میان آمریکا و کره شمالی شد.

۵ میلیون نفر نظامی و غیرنظامی جان خود را در این جنگ از دست دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha