• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1400092217210
  • خبرنگار : 80001

معاون وزیر شهرسازی از سیاست جدید خبر داد

ایجاد پروژه‌های بزرگ مقیاس و اشتغال‌زا در شهرهای جدید

ایجاد پروژه‌های بزرگ مقیاس و اشتغال‌زا در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در شهرهای جدید احداث پروژه‌های بزرگ مقیاس از جمله ورزشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، پارک‌های فناوری، مجموعه‌های تجاری، فرهنگی، بوستان و غیره را در دستور کار داریم و هم‌اکنون مرکز پیوند اعضای شهر جدید صدرا، خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی را در سطح بین‌المللی ارایه می‌دهد و باعث ارزآوری برای کشور می‌شود. همچنین در شهر جدید صدرا یک سالن فوتسال با قابلیت برگزاری مسابقات بزرگ و بین‌الملل احداث شده است.

حبیب‌اله طاهرخانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال‌های اخیر سیاست احداث پروژه‌های بزرگ مقیاس را در شهرهای جدید با جدیت دنبال کرده‌ایم. به طور مثال بیمارستان فوق تخصصی پیوند اعضا و سالن ورزشی بین‌المللی چندمنظوره شهر جدید صدرا که قابلیت برگزاری مسابقات بین‌المللی را دارد، ورزشگاه بزرگ شهر جدید فولادشهر، بازار ایرانی ـ اسلامی شهر جدید اندیشه، مجموعه فرهنگی و هنری آفتاب در شهر جدید عالیشهر، بوستان بزرگ مشاهیر شهر جدید پرند، پارک‌های موضوعی انرژی و ترافیک شهر جدید گلبهار، ایستگاه متروی شهر جدید هشتگرد به عنوان بزرگترین ایستگاه متروی کشور از پروژه های بزرگ و شاخص شهرهای جدید است. علاوه بر این موارد، ساخت یک ورزشگاه مقیاس متوسط با ظرفیت حدود ۲۰ هزار نفر نیز در شهر جدید پرند مدنظر داریم.

رشد جمعیت شهرهای جدید شش برابر دیگر شهرهای کشور است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مجموعه شهرهای جدید اعتقاد راسخ دارد که توسعه شهر بدون هم‌افزایی و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود امکان‌پذیر نیست، تاکید کرد: ما با یک رشد سریع جمعیت در شهرهای جدید مواجهیم که بیش از شش برابر رشد جمعیت دیگر شهرهای کشور است. لذا اقدامات معمول قطعاً ما رابه نتیجه مطلوب نمی رساند.

به گفته طاهرخانی، در شهرهای جدید با مجموعه‌هایی مثل شهرداری‌ها همکاری لازم را برای ارایه خدمات انجام می‌دهیم و به تدریج مقدمات تحویل برخی فازها را در شهرهای جدید به شهرداری‌ها فراهم می‌کنیم.

برنامه توسعه حمل و نقل انبوه و سریع در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل انبوه و سریع یکی از مهمترین سیاستهای ما در مجموعه شهرهای جدید است، تاکید کرد: عمده شهرهای جدید مثل پردیس، پرند، هشتگرد، صدرا، فولادشهر، گلبهار، بینالود و ...  از دسترسیهای بزرگراهی و آزادراهی مناسبی برخوردارند اما در عین حال، توسعه خطوط ریلی و مترو را نیز در این شهرها در دستور کار داریم. در شهر جدید پرند، دستگاه اجرایی مترو، شهرداری تهران است اما شرکت عمران این آمادگی را دارد که برای تکمیل مترو این شهر با شهرداری همکاری داشته باشد.

وی افزود: در روزهای اخیر جلسه‌ای با حضور مهندس قاسمی وزیر راه و شهرسازی، دکتر زاکانی شهردار تهران و مهندس منصوری استاندار تهران داشتیم که توافق جدیدی برای ساخت متروی شهر جدید پرند صورت گرفت. ما آمادگی خود را برای تامین بخشی از منابع مالی اعلام کردیم و شهرداری فعال کردن پروژه را بر عهده گرفت. امیدواریم درنیمه اول سال ۱۴۰۱ متروی شهر جدید پرند را به مرحله افتتاح برسد.

طاهرخانی با بیان اینکه شهر جدید پرند در حال حاضر از وضعیت مناسبی در دسترسی‌های بزرگراهی و آزادراهی برخوردار است گفت: بزرگراه غدیر هم فرصت مناسبی در اختیار این شهر قرار داده است. ریل‌باس نیز در حال ارایه خدمات است که باید دو خطه شود و هر ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت حرکت قطار را داشته باشیم. در این زمینه هماهنگی لازم با مجموعه شرکت راه آهن برای دو خطه کردن ریل باس را انجام داده‌ایم.

ایجاد نمایشگاه صنعت ساختمان و ناحیه نوآوری در پرند

معاون وزیر راه و شهرسازی، ایجاد زیرساخت‌های کلان در شهرهای جدید برای خدمات‌دهی در سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی را از اهداف مجموعه شهرهای جدید دانست و گفت: تا زمانی که جریان حرکتی از شهر جدید به کلانشهر باشد توسعه واقعی در شهر جدید شکل نخواهد گرفت. بنابراین بایستی بتوانیم خدمات دهنده به کلانشهر مرکزی باشیم و منابع را از شهر مرکزی به شهر جدید جذب کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، ایجاد ناحیه نوآوری و احداث نمایشگاه دایمی صنعت ساختمان به شهر جدید پرند را از دیگر برنامه‌های شرکت دانست و گفت: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه پارک‌های علم و فناوری و ایجاد ناحیه‌های نوآوری را در دستور کار داریم که توافقنامه‌ای در این خصوص با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مبادله شده است. انشاءالله شهر جدید پرند را به محل استقرار شرکت‌های دانش بنیان با ارزش افزوده بسیار بالا تبدیل خواهد شد.

وی همچنین اظهار کرد: نمایشگاه صنعت ساختمان فرصتی است که در تهران نمی‌توان به آن عمل کرد ولی در شهر جدید پرند این فضا وجود دارد و باعث پیشرفت این شهر می‌شود. در حوزه توسعه زیرساخت‌های اشتغال نیز توسعه شهرک صنعتی پرند با هماهنگی شرکت توسعه شهرک‌های صنعتی انجام شده است. در این زمینه، زمین جدیدی را در اختیار این شرکت قرا ر می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha