• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400092217347
  • خبرنگار : 30165

انبیاء در مراسم تقدیر از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت:

شیوه سنتی پژوهش و ارتباط با صنعت پاسخگوی نیازها نیست

شیوه سنتی پژوهش و ارتباط با صنعت پاسخگوی نیازها نیست
عکس تزیینی و آرشیوی است

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در رویداد سالانه روز پژوهش، با بیان این موضوع که در پژوهش و نوآوری نیاز به بازنگری اساسی داریم، تاکید کرد: شیوه سنتی پژوهش و ارتباط با صنعت پاسخگوی نیازهای کشور نیست.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور انبیاء در رویداد سالانه روز پژوهش که امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، ضمن خوش‌آمدگویی به حضار، برای بیان بهتر منزلت پژوهش و فناوری به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: قرآن هم برای صنعت و هم برای صانع، اهمیت زیادی قائل است و آیات مختلفی در قرآن در این موضوع وجود دارد و به فناور و فناوری توجه دارد.

وی عنوان کرد: در دو ماه قبل در مراسم معارفه، شعار "توسعه فناوری و تعاملات صنعتی" را انتخاب کردیم که انجام این مهم، با صبر و استقامت و روحیه جهادی امکان‌پذیر است.

انبیاء با ذکر مثالی، اهمیت پژوهش و فناوری را خاطر نشان کرد و گفت: میزان استحصال و استخراج نفت از منابع زیرزمینی بسته به تکنولوژی که استفاده می‌شود، بین ۲۰ تا ۶۵ درصد است؛ ولی در کشور ما میانگین آن حدود ۲۵ درصد است. یکی از مخازن کشور مخزن آزادگان است. بررسی‌هایی که انجام شده، نشان داده که اگر ضریب بازیافت را در این مخزن، فقط یک واحد افزایش بدهیم، استحصال نفت از این مخزن به ۲۶۰ میلیون بشکه افزایش می‌یابد که مبلغ آن به حدود ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. این عدد به اعتبارات کشور پهلو می‌زند و این اتفاق با توسعه فناوری اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر این‌ که توسعه در کشور با توسعه فناوری اتفاق می‌افتد، گفت: توسعه فناوری پیش از این‌که یک موضوع فناورانه باشد، یک مقوله فرهنگی است؛ یکی از اهداف این جلسه، گفتمان‌سازی در مورد جایگاه پژوهش و نقش دانشگاه در حل مسائل کشور است. گفتمان‌سازی به این مفهوم که یک باور و فکر جمعی عالمانه در قبال نیازهای کلیدی کشور ایجاد شود.

رییس دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در گفتمان‌سازی باید نقشه راه حرکت را کانون توجه خود قرار دهیم. توجه به اسناد بالادستی و برنامه راهبردی دانشگاه اهمیت دارد که البته لازمه فراگیر شدن گفتمان و تحقق نقشه راه الگوسازی و تکریم از بزرگان دانشگاه است و تحول علم منوط به تکریم و تحول عالم است.

وی با اشاره به تاکید رهبری برای چندمین‌بار  بر ضرورت حل مسائل کشور با ابزار علم و پژوهش، گفت: این امر مسئولیت ما را دو چندان می‌کند، ولی تحقق این امر با چالش‌های مختلف محیطی و درونی در دانشگاه‌ها روبرو است.

انبیاء ضمن تشریح چالش‌های این بخش، ادامه داد: موتور مولد اقتصادهای توسعه‌یافته نوآوری‌های فناورانه است و یک سنجه مهم برای سنجش قدرت این موتور در اقتصاد ملی، سهم هزینه‌کرد تحقیق و توسعه در نسبت تولید ناخالص ملی است که متاسفانه این رقم در کشور ما کمتر از یک درصد است و با فاصله قابل توجهی از کشورهای پیشرفته و همچنین اهداف اسناد بالادستی است.

وی افزود: چالش بعدی عدم انطباق برنامه‌های پژوهش و فناوری با نیازهای صنعت و جامعه است و سرعت بالای تغییرات در صنعت و جامعه مخاطرات این عدم تطابق را تشدید می‌کند.

رییس دانشگاه علم و صنعت، چالش دیگر را ایجاد زیرنظام‌های آموزش، پژوهش و فناوری دانست و بیان کرد: در صورت عدم انجام این کار، تلاش‌های ما هم‌افزایی نخواهد داشت. به طور خاص در حوزه پژوهش و فناوری، با خلأ نظام ارزیابی و پایش راهبردهای واحدهای پژوهش و فناوری دانشگاه مواجه هستیم.

وی افزود: همچنین طیفی از موانع فرهنگی و ساختاری در دانشگاه، پژوهش‌های گروهی، شبکه‌ای  و بین‌رشته‌ای را از دسترس ما دور کرده است و این رویکرد از ملزومات اساسی پرداختن به مسائل چند بعدی دنیای امروز است.

انبیاء با بیان این که مسائل واقعی در صنعت ماهیت مولفه‌های موثر و مقوم خاص خود را دارند، گفت: به همین دلیل به سختی در انقیاد رشته‌ها و تخصص‌های علمی مرسوم ما درمی‌آیند. این ما هستیم که باید به عنوان یک محقق تلاش کنیم راه مهار آن‌ها را به تدریج بیابیم. به نظر من یک دلیل عمده اینکه نمی‌توانیم از صنعت سفارش و پروژه بگیریم، ریشه در این موضوع دارد.

وی با بیان این‌که فعالان این حوزه می‌گویند دانشگاه علم و صنعت از خوشنام‌ترین دانشگاه‌های کشور در حوزه ارتباط با صنعت است، ادامه داد: برند دانشگاه خود یک دارایی ارزشمند است که نباید آن را دست‌کم گرفت. همچنین حضور دانش‌آموختگان این دانشگاه در حوزه‌های فرهنگی و اجرایی کشور از ویژگی‌های بارز و ذاتی این دانشگاه است و کمتر دستگاه و نهادی در کشور داریم که افراد اثرگذار آن، از این دانشگاه نباشد.

رییس دانشگاه علم و صنعت در پایان سخنان خود به برخی از فعالیت‌های دانشگاه و رتبه‌های پژوهشی، از جمله مجلات تخصصی و اساتید یک درصد برتر و دو درصد برتر دانشگاه، مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات فضایی، ساخت ماهواره‌های نوید، مبین و ظفر، مرکز تحقیقات فناوری‌های عصبی، انستیتو توربین گاز و ... اشاره و از آن‌ها تقدیر و تشکر کرد.

به گزارش ایسنا، در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه علم و صنعت ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی به امضا رسید که این تفاهم‌نامه درباره رسوخ فناوری و نوآوری‌های کاربردی در بخش کشاورزی است.

همچنین تفاهم‌نامه همکاری دیگری نیز بین دانشگاه علم و صنعت با یکی از دانشگاه‌های بغداد در خصوص همکاری علمی و تبادل دانشجو به امضا رسید.

در پایان این مراسم از برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت، تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha