• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1400092317713
  • منبع : مطبوعات

پدیده‌های نوظهور در «بهشت زهرا»

پدیده‌های نوظهور در «بهشت زهرا»

از شمال به جنوب، بازگشت همه به سوی اوست و این پایان راه، در تهران است؛ بهشت زهرا؛ بستر داغدیده‌ای از پایتخت که حالا جهان مشترک و در عین حال متفاوتی از ما پیدا کرده است، آرامستان بزرگ تهران خارج از روال معمول و مرسوم هم ماجراهای خاص خود را دارد، اینجا هر روز میزبان جان‌های تب‌داری است که می‌روند تا عزیزترین‌هایشان را به خاک آن بسپارند، بی‌که بدانند این آرامستان در روزها و سال‌های گذشته، مشروط به چه شرایط و مجهز به بازتولید چه رسوم نویافته‌ای شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «همشهری» در ادامه نوشت: آنگاه پس از مرگ، این فقر است که پیراهن حیرت‌تان را خواهد درید؛ چهره نوظهور زنان، مردان و کودکانی که در بازار فقر، کاسبی‌شان حسابی زرق‌وبرق دارد. اگر مصیبت‌دیده نباشید و به زیارتی، اهالی قبور را مهمان کرده باشید، چشم‌های بازتری در کشف حقیقت دارید؛ اما داد از آن روز که غم دیده باشید؛ آن‌وقت است که با همه این قوانین و رسوم، دردتان بیشتر و رنج‌تان ماندگارتر خواهد شد. برای اینکه بدانیم در جنوب پایتخت، در شهر مردگان چه خبر است، در خیابان‌های آن قدم زدیم؛ خیابان‌هایی که پایان هفته، ترافیک را هم تجربه می‌کنند.

گدایی یا حمله به روح آسیب‌دیده

چند زن با چادر سیاه می‌آیند، انگشتی به خاک می‌کشند و پول را مچاله در کیف‌شان می‌چپانند. کسی نمی‌داند فاتحه‌ای را که وعده داده بودند خوانده‌اند یا نه! پسری از یکی از عزاداران برای گلابی که روی خاک تازه ریخته، پول می‌گیرد؛ بعد می‌گوید سه شیشه گلاب برای قبر باز کرده و عزادار باید پول بیشتری بدهد. اما کسی نمی‌داند راست می‌گوید یا نه! آن بچه می‌آید و چند بسته میوه را که برای میهمانان فراهم شده برمی‌دارد. کسی حرفی نمی‌زند. همه فکر می‌کنند خیرات است؛ چرا باید گلایه کنند؟ اصلا چه اهمیتی دارد هر چیز و هر کس و هر کار... وقتی عزیزشان زیر خروارها خاک مانده است. این است سرنوشت داغداران بهشت زهرا، وقتی در محاصره متکدیان هر آنچه مادی است برایشان رنگ می‌بازد. گدایان بهشت زهرا کم نیستند؛ شاید بیشترین آمار جمعیت زنده در این شهر را تشکیل دهند که هر روز صبح کوله‌های خالی را به دوش می‌اندازند و شب با کوله‌ پر و دست‌های ردانداخته از نایلون‌های سنگین‌شده به خانه بازمی‌گردند تا بخشی از غنیمت روزانه را بخورند، بخشی را ذخیره کنند و بخشی را بفروشند. بهشت گدایان تهران که هیچ‌کس حتی از ازدحام‌شان گله هم نمی‌کند، همین‌جاست؛ ولوله غریبه‌ها با دست‌های درازشده در میان آشنایان؛ حجم پول‌ها و خیراتی که بدون برنامه از جیب خارج می‌شود و عاطفه داغدیده را تلف می‌کند. شاید بد نیست به این بازار هم نظمی داده شود.

سرقت سنگ‌های گران‌قیمت

سنگ‌تراش‌ها و سنگ‌فروش‌ها می‌گویند آنها که با کارت ویزیت در سرتاسر بهشت‌زهرا قدم می‌زنند و کارت‌شان را به عزاداران می‌دهند، ظاهرا باید بخشی از یک باند باشند که سنگ‌ها را سرقت می‌کنند. این اما فقط گمان است. بی‌غم که در جاده قدیم و چند کیلومتری بهشت زهرا مغازه سنگ‌فروشی دارد می‌گوید که قیمت سنگ و جلوگیری از واردات آن باعث شده که خیلی از خانواده‌ها توان خرید سنگ قبر را نداشته باشند؛‌ «قیمت سنگ قبر از ۵میلیون تومان شروع می‌شود و به چند ده میلیون تومان هم می‌رسد. مثلا سنگ مشکی برزیلی ۱۸میلیون تومان است. درست است که در ایران معادن سنگ وجود دارد اما وسایل استخراج از خارج وارد می‌شود. تحریم و... قیمت را افزایش داده است.»  بی‌غم می‌گوید که مغازه‌دارها سنگ‌های دزدی را خریداری نمی‌کنند؛ «عده‌ای با دزدیدن سنگ‌های استفاده‌شده، آن را تراش می‌دهند و دوباره با نصف قیمت به دیگران می‌فروشند؛ هرچند مغازه‌دارها آن را خریداری نمی‌کنند. ما برای تعویض سنگ از نزدیکان متوفی می‌خواهیم کارت شناسایی خود را نشان دهد تا سنگ او را با سنگ جدیدی جابه‌جا کنیم.»  شیخی نیز که از سنگ‌فروشان است می‌گوید این افراد معمولا خودشان باندهایی هستند که هم دزدی و هم سنگ‌تراشی و هم فروش را به ‌عهده دارند و نیاز به مراجعه به سنگ‌تراشی ندارند اما بازار دست‌دوم‌ها نیز در این میان خالی از اشکالی نیست. او می‌گوید: «هزینه بالای سنگ، باعث شده مردم به سنگ‌های دست دوم روی بیاورند؛ همان سنگ‌هایی که صاحبانش آنها را تعویض کرده‌اند. این سنگ‌ها تراشیده شده و به نسبت قیمت اصلی، با نصف قیمت به فروش می‌رسد. اما از فروش قسطی خبری نیست». این را قنبری هم تأیید می‌کند. او می‌گوید: «فروش قسطی پیش از این، باعث خسارت‌هایی شده و دیگر روال نیست و کمتر کسی هست که چنین ریسکی انجام دهد».

بازار گل‌های پرپر داغ است

چند تاج‌گل تقدیمی دوستان و آشنایان را که برای همدردی با خانواده متوفی، در طول مراسم عزا، کنار مزار چیده شده بود با قیمت ۵۰۰هزار تومان می‌خرد و تاج‌گل‌ها را در نیسان می‌گذارد. کاسبی جدید از این قرار است که عده‌ای به سراغ صاحبان عزا رفته و تاج‌گل‌های میلیونی‌شان را با نازل‌ترین قیمت، از آنها می‌خرند و در ورودی بهشت زهرا با قیمت مناسب‌تری به صاحبان جدید می‌فروشند. این البته بازاری است که هم برخی صاحبان عزا از آن راضی به ‌نظر می‌رسند و هم کاسبان و هم خریداران جدید. اما به موازات همین بازار، بازار دست‌چندم‌ دیگری هم داغ است؛ بازار گل‌های پرپر. پیش از این وقتی نزدیکان برای عزیز ازدست‌رفته‌شان گلی هدیه می‌آوردند، از ترس سارقان سفله، آن را پرپر می‌کردند؛ اما حالا بنا به همین ترفند، ذهن دزدان هم راه تازه‌تری اندیشیده است. عده‌ای همین گل‌های پرپر، ناقص و آسیب‌دیده را از قبور جمع‌آوری می‌کنند، در کیسه‌هایی می‌ریزند و با قیمت پایین‌تری، گلبرگ می‌فروشند. این یعنی پرپرشدن هم پایان گل نیست.

قطعه هنرمندان؛ از کیو.آر.کد تا بساط عکس و پوستر

اما اتفاق تازه در بهشت زهرا، در قطعه نام‌آوران و هنرمندان رخ داده است؛ قبرهایی برای خواندن نام‌های آشنا؛ از بازیگران تا خوانندگان، اهالی موسیقی، نویسندگان و هر آن کسی که نام و یادی از خود گذاشته است. این قطعه با بارکدهای حک‌شده بر قبرها، محل شگفت‌تری برای زیارت اهل قبور شده ‌است. کافی است تلفن خود را بیرون بیاورید و بارکدخوان را روی بارکد میزان کنید، آن‌وقت است که به صفحه ویکی‌پدیا، شجره‌نامه و نسخه‌ای از اطلاعات متوفی خواهید رسید. شیخی که سنگ‌فروش است می‌گوید آنها نیز می‌توانند چنین کاری انجام دهند اما این کار، مخصوص هنرمندان است و مردم عادی چندان تمایلی به استفاده از امکان حک بارکد بر مزار عزیزان خود ندارند. در همین قطعه بساط پوستر، عکس و سی‌دی بعضی از هنرمندان متوفی پهن است. مثلا آن کسی که بر سر مزار مرتضی پاشایی نشسته و دعایی خوانده، گاهی یک سی‌دی از آثار و پوستری از خواننده را هم خریداری می‌کند. خانه ابدی گاهی به بازار خاطرات مجهز است. در این قطعه، روخوانی نام‌ها، دوره یادها و دیدن سنگ‌هایی با طراحی‌های خاص، خالی از لطف نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۳ ۱۰:۴۵

چه اتفاقات عجیبی بغل گوشمان روی می دهد !!با اینکه بارها بهشت زهرا رفته ام روشنگری های این مقاله برایم تازگی داشت .چرا مدیریت اقدامی انجام نمی دهد !؟

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۴ ۰۰:۲۴

حتما مدیریت محترم سرگرم کارهای مهمتری است،الله اعلم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۳ ۱۸:۱۱

چیز ی که گم شده طلب رحمت برای متوفی است و حتی سر قبر هم دست از خود نمایی و سودجویی بر نمی داریم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۳ ۱۹:۳۱

خیرالقبور قبورالمندرس

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۳ ۲۱:۱۲

مهمتر از همه قیمت نجومی قبرهای قطعات قدیمی بهشت زهراست که توسط دلالان به فروش میرسند.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۴ ۱۹:۳۴

عجب دنیای کثیفی شده

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۳ ۲۲:۰۵

در باره کیک تولد متوفیان ودجشن تولدشان بر مزارشان هم‌گزارش تهیه کنید . مدتهاست که برای متوفیان روز تولدشان هم گرامی داشته می شود .

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۲:۵۲

چه اشکال داره روز تولد عزیرش یادبود برگزار کنه. من خودم روز تولد پدرم هرسال یه هدیه میخرم میذارم تو کمدش و شیرینی میخرم با تی بگ میذارم تو پک و میدم به مردم مخصوصا کارگرها و افراد زحمتکش مثل رقتگرها.شما اگه راست میگی راهکار بده تکدی گری و کسب کارهای کذایی و پول زور گرفتن از بهشت زهرا جمع بشه.همچنین اخیرا کیف قاپها و زورگیرها هم اونجا میچرخند.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۴ ۰۳:۵۸

روح پدرمادران آسمانی وهمه اموات شادوقرین رحمت الهی

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۴ ۰۶:۳۳

یقه شهرداری را باید گرفت! باید به وظایف قانونی و اجتناب پذیر که جمع آوری و ساماندهی این وضعیت است عمل کنند!

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۴ ۱۰:۰۴

متاسفانه در بهشت سکینه کمال شهر کرج هم، این موارد بسیار دیده میشود،

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۴ ۱۰:۳۷

بعضی مواقع از همین کسانی که داخل بهشت زهرا هستند ودور صاحب عزا میگردنند صاحب عزا احساس خجالت میکند چون خواستهای دارند که شاید آن موقع نداشته باشند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۰۱:۵۴

از شنبه تا ۴شنبه ورود خودرو باری ممنوعه الا نصاب های سنگ مزار ۵شنبه و جمعه هم که انقدر شلوغه که نمیشه قطعا وسط هفته این کار انجام میشه به نظرم معلومه کیا میبرن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۰۶:۴۵

چرانباید هیچ کجا از دست متکدیان و گدایان پررو و جسور و بی پروا آسایش و آرامش خاطر داشته باشیم ، چرا هیچ مسئولی برای جمع کردن بساط گدایی و گدا پروری اقدامی نمیکنه و روز به روز تعدادشون اضافه‌میشه

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۰۶:۵۶

این خبر چند ساله پیش سوژه بود الان اصلا توو متن مطلب جدیدی وجود نداشت تیتر هم باید با لید بخونه مگه اقناعی باشه که در این صورت هم خیلی داغ تر از متن برای جلب توجه مخاطب بود.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۰۷:۱۹

باید متکدیان ساماندهی بشه توسط شهرداری جلوگیری از سرقت های ناخواسته اعم سنگ قبر و غیره...

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۰۷:۲۶

گزارش خوبی تهیه شده در ضمن مشکلات ناشی از نصب سنگ قبرها با ارتفاع مختلف و همچنین کاشت میلگرد در چهار گوشه بعضی از قبر ها که برای نصب برزنت نصب شده خطرات جانی زیادی در هنگام رفت و آمد برای مردم ایجاد کرده است که مقامات بهشت زهرا باید آن را ساماندهی کنند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۰۷:۳۰

بنظرمن دنیاکثیف نیست .این انسانها هستند که کثیفش میکنند.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۰۸:۰۷

خدا لعنت کند اونهایی که به من ظلم می کنند وکردند وخواهت کرد عشق وحال دنیا راکردند وسیرمونی ندارند ومن را با یک زن وبچه دیونه وبی پول وکم عقل ومریض تنها گذاشتند

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۰۹:۰۹

یعنی از بیکاری گیر دادی به قبرستان

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۰۹:۱۴

مردم اصلا در قبرستان کمک وخیرات نمی دهند مخصوصا پیرا

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۰:۰۵

متاسفانه در ایران هیچ قانونی برای برخورد با دستفروشان و متکدیان تعریف نشده است و به همین دلیل هیچ ارگانی مسئولیت جمغ آوری آنها را به عهده نمی گیرد.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۰:۰۹

خدا رحمت کند همه اموات را بهتر نیست ؟ کلیه این هزینه ها را صاحب متوفی مستقیم به مستمند واقعی بدهد تا بساط اینگونه سو استفاده ها جمع شود؟؟

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۰:۴۷

ای کاش بجای هوشیار کردن ملت بفکر این آدما بودید که عضوی از همین ملتن از فضا نیومدن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۰:۵۷

نمیدونم چرا در تهران با این همه معضلات و بدبختیها ؛ خیلیها باز هم میل به مهاجرت به تهران دارن!!!! ما که اینجا در شهری کوچک آرام و هوای عالی اصلا از این داستانها نداریم ولی این گزارشات را که میخونیم .....

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۱:۰۹

متاسفانه قرار دادن سنگ مزار به چشم و همچشمی هم رسیده بعضی ها سنگ مزار عزیزانشان را بزرگتر و فاخر تر میکنن، در حالی که این واسه کسی که از دنیا رفته هیچ سودی نداره شما سنگ قبر مرحوم شجریان را ببنید و مقایسه کنید با افراد عادی در اصل قبر باید به گونه ای باشد که بعد گذشت چندین سال اثری از آن باقی نماند اینجوری پیش بریم همه زمینهامون تبدیل به گورستان میشه و واسه نسل ها و آینده گان چیزی نمیمونه.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۱:۱۲

ضمن سلام؛ دوستان بهتره کمی به تنگ نظری نویسنده نیز توجه کنن!! ظاهرا ایندفعه کلوچه یا خیاری به ایشان نرسیده...😂😂😂

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۱:۱۳

سلام .این هم عاقبت خوابیدن در وادی خاموشان

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۱:۳۰

به نظرم مدیریت بهشت زهرا باید قوی باشه تا این اتفاقات نیفته

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۱:۴۲

از همه طنزتر فروش گلهای پر پر بود😕 و تامل برانگیزتر کاسبی بازماندگان از روی بارکد قبر متوفی خدای من چه بر سر مردم اومده😲 داریم به کجا میریم...

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۲:۱۴

سلام صبح بخیربهشت زهراارامش بخش هست برای کسانی که عزیزانشان راازدست داده اندوزنگ خطریکه بعدازمرگ هیچ چیزنمیشودبردوفقط اعمال خوب محبت وباخدابودن همراهی میکندمیت راپس بیایید کارهای خوب انجام دهیم دل نشکنیم گذشت داشته باشیم دست نیازمندرابگیریم وکمک کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۳:۲۰

وقتی به بهشت بر سر مزار عزیزان خود میرویم تا فاتحه بخوانیم از زمین واسمان گدا و معتاد میبارد تا پول نگیرند نمی روند به یکی پول میدهی ده تا دیگه پیدا می شوند چرا شهرداری اینها را جمع نمیکند با یک دستگاه مینی بوس وچهار تا مامور اینها را جمع کنید پس وظیفه شهرداری چیست

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۳:۲۶

من دو سال بهشت زهرا خدمت کردم یه روز یه بنده خدا که پسر یه دکتر بود و پدرش تو قطعه ی ۷۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شده بود بهم مراجه کرد و گفت جناب سروان چند لحظه وقتتو به من میدی و با کنایه بهم گفت پدر بنده فارق التحصیل فلان دانشگاه خارج بود منم گفتم خدا رحمتشون کنه ،گفت ایشون چند کتاب در خصوص نظریات پزشکی به نامهای فلانو فلان به چاپ رسوندن و حتی در خصوص مواد مخدر هم چند کتاب به چاپ رسوندن منم گفتم خدا رحمتشون کنه بعد پسرش که اونم پزشگ بود گفت به تازگی متوجه اعتیاد پدر مرحومم و نشصتو برخواستش با معتادا شدم و بهش گفتم چطور گفتش خودتون ملاحظه بفرمایین تا کنار مزارشو دیدم متوجه راه انداختن آتیش کنار مزار و پاتوق ده ها معتاد معلوم الحال شدم و از خجالت آب شدم که جای بسی تاسف و تالم داشت😔

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۱۸:۰۰

این خبر رو بفرستین برای اونهایی که مدام دنبال گرسنه های بقیه کشورهای جهان هستن ولی از دیدن فقر توی ایران کورن!!!

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۲۰:۳۱

مرگ برگرانی

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۵ ۲۲:۲۶

خیلی خبر مسخره ایه ، تکدی گری پدیده نوظهوری نیست ، اینکه یک عده ادم انقدر فقیرن که تنها غذاشون خیراتیهای بهشت زهراست خیلی درد آوره نکنه انتظار دارید دستبند بزنن به جدم فقر و گرسنگی بهشون ، هیچ خوشم‌نیومد کسی که این خبرو نوشته انسان بی فکری هست

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۶ ۰۵:۴۹

چیکار کنن شیکم بچه هاشونو با دزدی سیر کنن یا باد هوا .. نوش جونشون منم از فردا میرم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۱۷:۵۲

منم میام

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۶ ۲۰:۵۶

امان از بازیچهای دنیا... انگار نه انکار روزی ماهم اسیر خاک خواهیم شد. اکثر خلایق چنان غرق مادیات و دنیای خود هستند که انگار قرار تا ابد زنده بمانن... پناه بر خدا از شر دنیا و دنیا پرستی....

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۱۶:۰۷

گلهای پرپر رو یادمه نزدیک بهشت زهرا تو مترو میفروختن