• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1400092318180
  • خبرنگار : 71498

بهره برداری از ۵۰ پروژه مهم زیرساختی کشور طی ۵۰ هفته

بهره برداری از ۵۰ پروژه مهم زیرساختی کشور طی ۵۰ هفته

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: در برنامه داریم که تا پایان سال ۱۴۰۱ طرح ۵۰ در ۵۰ را اجرایی کنیم؛ به طوری که ۵۰ پروژه مهم و راهبردی و زیرساختی کشور در ۵۰ هفته تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

به گزارش ایسنا، سردار سیدحسین هوش السادات امروز در نشستی خبری با اشاره به اقدامات انجام شده در قرارگاه سازندگی خاتم آلانبیاء (ص) اظهار کرد: شعار ما می‌توانیم به "ما توانستیم" تبدیل کردیم و نشان دادیم که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، حتی در زمان اعمال شدیدترین تحریم‌های ظالمانه، توسعه را در بخش‌ها و ابعاد مختلف رقم زد.

وی افزود: مراحل رشد قرارگاه ۴ مرحله دارد که مرحله بازسازی و رفع آثار جنگ، مرحله سازندگی برای پیشرفت کشور، مرحله انحصارشکنی که با رصد گلوگاه‌های کشور و ظرفیت‌سازی همراه بود و مرحله الگوآفرینی که طراحی و اجرای پروژه‌های بزرگ و ایجاد الگو برای سایر مجریان اقتصادی کشور بوده را شامل می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه قرارگاه در بخش‌های مختلف انرژی، آب و نیرو، صنعت و معدن، راه و شهرسازی، فناوری اطلاعات، محرومیت‌زدایی و مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر تحریم‌ها فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده است، گفت: به‌طوری که ۴۰ درصد ظرفیت تولید بنزین، ۲۱ درصد تولید گاز، ۴۲ درصد مخازن ذخیره‌سازی نفت و فرآورده، ۴۵ درصد ظرفیت سدها، ۴۱ درصد آزادراه‌ها، ۱۵ درصد بزرگراه‌ها، ۳۰ درصد راه‌آهن و بخش زیادی از ظرفیت بنادر کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ایجاد شده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و با بومی‌سازی و داخلی‌سازی تجهیزات و دانش فنی، ضمن برطرف کردن نیازهای کشور، از خروج ارز به میزان قابل توجهی جلوگیری کنیم.

سردار هوش‌السادات با بیان اینکه در یک‌سال اخیر قرارگاه موفق به تکمیل بیش از ۲۶ پروژه ملی و راهبردی شد، گفت: در ادامه تلاش‌ها در برنامه داریم که تا پایان سال ۱۴۰۱ طرح ۵۰ در ۵۰ را اجرایی کنیم؛ به طوری که ۵۰ پروژه مهم و راهبردی و زیرساختی کشور در ۵۰ هفته تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

وی با با اشاره به برنامه های اجرایی شده، اظهار کرد: از جمله این پروژه‌های مهم می توان به احداث و بهره‌برداری از ۶۵۰ کیلومتر راه‌آهن، بزرگراه و آزادراه، ۳۰ کیلومتر خط مترو، ۷۰۰ تخت بیمارستانی، ۱۰ پست اسکله، ۵۵۰ کیلومتر خطوط انرژی، ۴ کارخانه معدنی با ظرفیت بیش از ۲۰۰ هزار تن، ۳۰ هزار هکتار زهکشی اراضی کشاورزی، ۴ سد با مجموع مخزن ۴۵۰ میلیون مترمکعب، کارخانه NGL۳۲۰۰ و تکمیل واحدهای بخار نیروگاه سبلان اشاره کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه کشور ما ۸ درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد، گفت: راه بزرگی پیش روی ماست تا بتوانیم با استفاده زا ظرفیت‌های کشور و طرفیت‌های نیروی انسانی متخصص، رشد بیش از پیش را برای کشور رقم بزنیم.

وی با بیان اینکه شرکت صدرا منشا خدمات خوبی برای کشور خصوصا در موضوع سکوهای فازهای پارس جنوبی بوده است، گفت: در این شرکت، سکوی میدان نفتی رشادت در دست احداث است و به زودی برای نصب منتقل می شود.

وی ادامه داد: همچنین ساخت ۴ فروند کشتی افراماکس با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه در این مجموعه در برنامه قرار داشته که یک فروند به بهره برداری رسیده و یک فروند هم تا پایان سال تحویل می شود.

سردار هوش‌السادات با بیان اینکه مشکلات صدرا با بانک‌ها در حال حل شدن است و تا دو ماه آینده اتفاقهای خوبی در این زمینه رخ می‌دهد، گفت: پرونده هایی که صدرا در محاکم داشت در حال بررسی بوده و بخشی از آن  خاتمه یافته است؛ اخیرا هم مدیران شرکت صدرا سفری به کره جنوبی داشته اند و شرایط صدرا بهتر از قبل خواهد شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با تاکید بر اینکه مجوز قانون بودجه برای انتشار ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی قرارگاه صادر شده است، گفت: در دولت قبلی استفاده از ظرفیت این قانون میسر نشد، اما در دولت فعلی در حال تلاش هستیم تا با کمک دولت، بتوانیم از محل فروش اوراق مشارکت، تأمین مالی به اندازه ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌ها داشته باشیم، همچنین استفاده از امکان ایجاد صندوق پروژه به منظور استفاده از ظرفیت‌های مالی مردمی در حال مطالعه است.

وی با بیان اینکه با توجه به سابقه قرارگاه خاتم در پروژه های پیش ساخته و عمرانی نظیر پل صدر، پیگیر صنعتی‌سازی ساخت مسکن در کشور هستیم و با شروع احداث کارخانه های پیش ساخته، کیفیت ساخت مسکن ارتقا و قیمت آن کاهش می یابد، اظهار کرد: تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی نیز  در حوزه های ساخت آزادراه، بزرگراه و راه‌آهن داریم.

به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، در طرح جهش مسکن که در دولت جدید مطرح است، قرارگاه یک تفاهم‌نامه احداث ۱۰۰ هزار واحدی دارد تا با این تفاهم‌نامه قرارگاه به حوزه ساخت مسکن ورود کند.

وی با بیان اینکه بحث کشاورزی در نقشه راه قرارگاه وجود نداشت اما به دلیل اهمیت موضوع و نیاز کشور در این بخش، این موضوع به نقشه راه قرارگاه اضافه شد و موسسه‌ای در این زمینه فعال شده است، افزود: در کنار آماده‌سازی اراضی و احداث خطوط انتقال آب و تکمیل پروژه‌های زهکشی، در بخش بذر نیز کارهای تحقیقاتی را آغاز کرده‌ایم تا در بخش تأمین بذر، به خارج از کشور وابسته نباشیم.

او با اشاره به پیشرفت فیزیکی بخش پالایشی طرح پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس به ۳۸ درصد، گفت: تکمیل این پروژه در برنامه قرارگاه قرار دارد و به صورت مستمر وضعیت آن‌ را رصد و دنبال می‌کنیم تا در زمان مناسب به بهره‌برداری برسد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه همچنین در زمینه احداث پالایشگاه آناهیتا قرار بود از محل صندوق توسعه ملی مبالغی به این طرح تخصیص یابد که در دولت گذشته این مهم محقق نشد و با استقرار دولت جدید به دنبال تأمین مالی طرح هستیم و شاید این تأمین مالی از مسیر تهاتر نفت انجام شود، ادامه داد: طرح NGL۳۲۰۰ تا پایان امسال به مرحله تزریق گاز می‌رسد و امیدواریم در نیمه اول سال ۱۴۰۱ بتوانیم این طرح مهم در راستای جمع‌آوری و بازیابی گازهای همراه را به بهره‌برداری کامل برسانیم.

سردار هوش‌السادات با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش شیرین‌سازی آب دریا نیز، اظهار کرد: طی تفاهم نامه‌ای آب شیرین کن ۲۵۰ هزار متر مکعبی در سواحل مکران ایجاد خواهد شد و اولویت با صنایعی است که قرار است آنجا تاسیس شود.

وی با بیان اینکه در زمینه جلوگیری از هدررفت و نفوذپذیری آب در کانال‌های سنتی آبی کشور طرحی را با دانشگاه امام حسین (ع) درحال پیاده‌سازی داریم که طبق آن از بتن پارچه‌ای برای جلوگیری از نفوذپذیری آب در این کانال‌ها استفاده کنیم، ادامه داد: همچنین انتقال آب از چاه‌نیمه چهارم به سوم در سیستان‌وبلوچستان به منظور کاهش تبخیر آب با ارزش در آن منطقه را در دستور کار داریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در خصوص تکمیل مصلی تهران گفت: تمامی بخش‌های این پروژه در اختیار قرارگاه نیست، ضمن آنکه بحث تأمین مالی این پروژه نیز مهم و تأثیرگذار است؛ اما در برنامه قرارگاه هست که تا پایان سال ۱۴۰۱ بخش ظاهری مصلی از حالت نیمه کاره خارج شده و شاهد تکمیل ایوان و گنبد آن باشیم؛ البته به موازات در بخش‌های داخلی مصلی نیز اقداماتی تکمیلی انجام خواهیم داد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha