• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400092318189
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۳ آذر

اولویت آمریکا در مذاکرات/رویکرد دولت در قبال تخریب‌ها/بررسی بودجه شرکت‌های دولتی

اولویت آمریکا در مذاکرات/رویکرد دولت در قبال تخریب‌ها/بررسی بودجه شرکت‌های دولتی

مذاکرات وین/ نشست خبری سخنگوی دولت/ بررسی بودجه شرکت‌های دولتی/ هتک حرمت به اهل بیت و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، توضیحات مذاکره کننده ارشد ایران در وین درباره رویکرد طرفین مذاکرات و شرایط رسیدن به توافق در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

علی باقری کنی در صفحه توییترش ضمن انتقاد از رویکرد غیرسازنده برخی طرفین مذاکرات وین، تاکید کرد: دیپلماسی خیابانی دو طرفه است. اگر اراده ای برای جبران خطا وجود داشته باشد، توافق خوب و سریع میسر خواهد بود.

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در کنفرانسی خبری به سوال یکی از خبرنگاران درباره ارزیابی دولت آمریکا از وضع فعلی مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پاسخ داد.

جالینا پورتر تصریح کرد: من هیچ ارزیابی بخصوصی را ارائه نمی دهم اما چیزی که می توانم بگویم این است که اولویت ما ازسرگیری سازنده این مذاکرات است، در حالی که تمامی طرفین به دنبال دست یابی به بازگشت دوجانبه سریع به پایبندی به برجام[توافق هسته ای] باشند. الان خیلی زود است برای این که بتوانیم بگوییم ایران به رویکردی سازنده تر روی آورده است.

همچنین روزنامه‌ای آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی درباره خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای، این تصمیم را فاجعه‌بارترین اشتباه محاسباتی در سیاست خارجی این کشور از زمان حمله به عراق در تلقی کرد.

مذاکرات در پنجمین روز خود با روندی نسبتا مثبت و رو به جلو پیش رفت و هم چنان طرف‌ها در زمینه شناسایی نقاط اختلافی در حال نزدیک شدن به یک اتفاق نظر هستند.

رایزنی ها در روز دوشنبه هفته جاری در وین در سطح کارگروه های سه گانه لغو تحریم‌ها، اقدامات هسته‌ای و زمان بندی توافق و نیز در تعامل با انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات میان ایران و ۱+۴ و آمریکا ادامه یافت و به نظر می آید این روند در چند روز آینده ادامه داشته باشد. از این رو بعید است تا پایان هفته جاری و جمع بندی مسایلی که تا کنون مورد بحث قرار گرفته است، شاهد تشکیل کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان سیاسی وزیران امور خارجه ایران و ۱+۴ باشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی هم  می گوید که اگر برجام نباشد در چارچوب پادمان کار می‌کنیم.

ویدر پاسخ به اینکه آیا توافقی بین ایران و آژانس برای نصب دوربین ها در سایت تسا کرج به دست آمده است؟ توضیح داد: کرج و سایر مواردی که در برجام بوده خارج از پادمان بوده است. برجام معاهده است و کشورهای طرفین تعهداتی را متقابل داشتند وقتی آنها به تعهداتشان عمل نکردند و تحریم های ظالمانه غیرقانونی شدید برقرار کردند و هر روز هم تحریم ها را گسترش می دهند دلیلی ندارد تعهدات برجامی را به ما تحمیل کنند. ما در چارچوب پادمان و ان پی تی عمل می کنیم و غیر از آن را قبول نداریم. 

محمد اسلامی همچنین گفت: ایران خارج از چارچوب‌ها اقدامی نکرده و اتهامات در خصوص غنی‌سازی ۹۰ درصد کذب است.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها، متناسب با برجام پیگیری خواهد شد

مذاکرات در وین کُند اما همراه با پیشرفت است

غرب نشان دهد در مذاکرات جدی است/ اگر نگران زمان هستند تحریم‌ها را لغو کنند

مادامی که مذاکرات وین جدی باشد موضع ایران تداوم مذاکره است

در پیش گرفتن دیپلماسی با ایران بهترین گزینه است

***

سخنگوی دولت در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره رویکرد دولت به تخریب برخی از رسانه‌ها در زمینه اقدامات دولت گفت: جهت گیری دولت این است که درگیر حواشی نشود و اهم اقدامات خود را کار برای مردم قرار دهد.

علی بهادری جهرمی  ادامه داد: باید میان بانیان و حامیان وضع موجود، اصحاب رسانه و بدنه اجتماعی نخبگان و مردم تفکیک قائل شد. بانیان و حامیان وضع موجود باید پاسخگویان وضع موجود باشند. امروز زمان پاسخگویی این بزرگواران است. اما دانشجویان و نخبگان می‌توانند منتقد باشند که هم دولت در حد توان باید پاسخگو باشد هم همان بانیان وضع موجود باید پاسخگویی لازم را به آن داشته باشند.

صحبت های اخیر مولوی گرگیچ امام جمعه اهل سنت آزادشهر هم واکنش نماینده تربت جام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پی داشت.

جلیل رحیمی جهان آبادی با محکومیت هرگونه هتک حرمت ائمه اطهار و اهل بیت مکرم رسول الله(ص) و صحابه گرانقدرش گفت: با توجه به به شرح تکمیلی آقای مولوی گرگیچ در انعکاس نادرست گفتارشان و عذرخواهی ایشان از مردم از همه برادران و خواهران اسلامی درخواست دارم از دامن زدن به احساسات مومنان دوری کرده و نسبت به رفع رنجش ایجاد شده کمک و یاری کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی هم درباره وضعیت بدهی شرکت‌های دولتی توضیحاتی داد و گفت: زدیک ۵۰ درصد بدهی معوقه شرکت های دولتی برای شرکت ملی نفت است.

محمدباقر قالیباف بیان کرد: بحث مربوط به ارتباط شرکت ملی نفت و دولت از موضوعاتی است که قبلا تصویب شده اما اجرا نشده است و در لایحه بودجه سال آینده باید مورد توجه قرار گیرد، ما باید با دولت توافق کنیم که در سال ۱۴۰۱ وضعیت شرکت ها تعیین تکلیف شوند، همچنین درباره تعیین تکلیف شرکت های زیان ده که در ۳ سال گذشته زیان ده بودند توافق کنیم که برای سال آینده بودجه ای نداشته باشند و مسیر انحلال یا اصلاح خود را طی کنند، نزدیک به ۵۰ درصد بدهی شرکت ها در بدهی های معوقه برای شرکت ملی نفت است که تاثیرات جدی بر بانک ها می گذارد.

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (سه شنبه) بیست وسوم آذر ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و بررسی گزارش کمیسیون برنامه درباره بودجه شرکت‌های دولتی را می توانید اینجا بخوانید.

توضیحات مدیر کل امور اداری کارگزینی قوه قضاییه درباره حقوق ۱۱۰ میلیون تومانی یک قاضی هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

محسن برزویی با بیان اینکه ادعای دریافت حقوق ۱۸۴ میلیون تومانی در قوه قضاییه در حالی از سوی سازمان اداری استخدامی مطرح می‌شود که آمار ارائه شده ایراد شکلی و ماهوی دارد، افزود: درآمدهای اتفاقی و معوقات جزء حقوق و مزایا محسوب نمی‌شود. مشکل اینجاست که در سازمان اداری و استخدامی برای طرح این عدد به هیچ چیز استناد نشده‌است. مبلغی که در اینجا اشاره شده، پرداختی مزایای معوق مانده مربوط به یک سال گذشته یکی از پرسنل است؛ به‌عبارت دیگر پرداختی ۱۳ ماه یک پرسنل که به‌لحاظ مشکلات گوناگون به‌صورت یک‌جا پرداخت شده، اما سازمان اداری و استخدامی آن را به‌عنوان میانگین پرداختی عنوان کرده‌است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha