• چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092418715
  • خبرنگار : 71661

اتحادیه اروپا دوباره به ۶ کشور حوزه بالکان وعده عضویت داد

اتحادیه اروپا دوباره به ۶ کشور حوزه بالکان وعده عضویت داد
دیدار غیر رسمی رهبران اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه بالکان در اکتبر ۲۰۲۱

دولت‌های اتحادیه اروپا بر تعهد خود برای اعطای حق عضویت این اتحادیه به شش کشور حوزه بالکان تاکید کرده و اتحادیه اروپا را یک قدم به گفت‌وگو با مقدونیه شمالی و آلبانی نزدیک‌تر کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، برنامه اتحادیه اروپا برای ساخت "حلقه‌ای از دوستان" از اوکراین تا تونس از طریق پیشنهاد روابط نزدیک‌تر و تجارت و کمک‌های بیشتر، بیش از یک سال است که به بن‌بست خورده است؛ این تا حدودی به این دلیل است که سیاستمداران اروپایی نگران تاثیر عضویت این کشورها بر افزایش مهاجرت هستند. کشورهای حوزه بالکان شامل صربستان، کوزوو، بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو و مقدونیه شمالی است.

۲۷ تن از وزرای امور اروپایی این اتحادیه، در بیانیه‌ای اعلام کردند: توسعه، هنوز یکی از سیاست‌های کلیدی اتحادیه اروپاست و این شورا، بر تعهد خود نسبت به آن تاکید کرده و حمایت بی‌دریغ خود از چشم‌انداز اروپایی بالکان غربی را تصریح می‌کند.

سال گذشته میلادی، اتحادیه اروپا نتوانست بر روی بیانیه‌ای به توافق برسد که قرار بود استراتژی این اتحادیه را در زمینه عضویت این شش کشور مستعد عضویت، تقویت کند.

مذاکرات امسال اعضای این اتحادیه نیز پرتنش بوده و کشورها، نگران تکرار اشتباهی مشابه با عضویت رومانی و بلغارستان در سال ۲۰۰۷ بودند. در آن سال، اعطای حق عضویت زودهنگام و عجولانه به این دو کشور و مدیریت ضعیف مهاجرت کارگران از کشورهای شرق اروپا به انگلیس، باعث شد تا بسیاری از انگلیسی‌ها علیه اتحادیه اروپا موضع‌گیری کنند.

دولت جدید بلغارستان که روز دوشنبه تاییدیه گرفت، باید وتوی دولت قبلی این کشور برای شروع گفت‌وگوها با مقدونیه شمالی برای عضویت در اتحادیه اروپا را پس گرفته و مناقشاتی بر سر زبان و تاریخ را حل و فصل کند. عضویت آلبانی نیز به صورت رسمی و از سوی اتحادیه اروپا، به مقدونیه شمالی گره خورده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha