• چهارشنبه / ۲۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092419143
  • خبرنگار : 71660

اتحادیه اروپا روسیه را به "اقدامات بی‌سابقه" در صورت حمله به اوکراین تهدید کرد

اتحادیه اروپا روسیه را به "اقدامات بی‌سابقه" در صورت حمله به اوکراین تهدید کرد
اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا

رئیس کمیسیون اروپا به روسیه هشدار داد که اگر مسکو تصمیم بگیرد به اوکراین حمله کند، اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از تحریم‌های جدید را اعمال خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در نشست اتحادیه اروپا درخصوص این مسئله، اورزولا  فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که علاوه بر گسترش تحریم‌های موجود، اتحادیه اروپا می‌تواند "اقداماتی بی‌سابقه" با "پیامدهای جدی" را علیه روسیه اعمال کند.

فون درلاین به پارلمان اروپا گفت که پیش از این تحریم‌های اقتصادی به‌ علت الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و اقداماتی که غرب آن‌ها را به‌عنوان "تهاجم فزاینده" روسیه می‌بیند، اقتصاد روسیه، انرژی و بخش‌هایی از این کشور را مورد هدف قرار داده است.

وی شرح دقیق و کاملی درخصوص نوع تحریم‌ها نداد.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که روسیه ۷۰ هزار سرباز را به سمت مرز اوکراین اعزام کرده است و در حال آماده‌سازی برای یک "حمله احتمالی" در اوایل سال آینده میلادی است. این در حالیست که مسکو چنین برنامه‌هایی در رابطه با حمله به اوکراین را رد می‌کند.

در پیش‌نویس نتیجه‌گیری نشست رهبران اتحادیه اروپا که توسط آسوشیتدپرس مشاهده شده، ۲۷ کشور عضو این اتحادیه وعده داده‌اند که در صورت هرگونه "تهاجم" علیه اوکراین، روسیه با "پیامدهای سنگینی" مواجه خواهد شد.

اتحادیه اروپا درباره اعمال هرگونه "بسته‌های تحریمی" علیه روسیه، با آمریکا و انگلیس همکاری خواهد کرد. فون درلاین گفت: علاوه بر هر آنچه که گفته شد، از روسیه درخواست می‌کنم تا تنش‌زدایی کرده و کانال‌های دیپلماتیک را دنبال کند و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان امروز (چهارشنبه) با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در بروکسل گفت‌وگو خواهند کرد.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آلمان و روسیه

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داد، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان پس از اینکه با همتای روسی خود تماسی داشت و طی آن تماس اظهار کرد که تمامیت ارضی کی‌یف نباید "نقض" شود، گفت روسیه اگر به اوکراین حمله کند، این اتفاق "پیامدهای سنگینی" برای مسکو خواهد داشت.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، بربوک حین تبادل‌نظر با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، جهت رسیدگی به مسئله بحران اوکراین خواستار مذاکره‌ "صادقانه و باز" با روسیه شد.

این تماس تلفنی، اولین تماس علنی بین برلین و مسکو از زمان روی کار آمدن دولت ائتلافی اولاف شولتس در هفته گذشته بود. بربوک پس از این تماس در توییتر خود نوشت: ما خواستار مذاکره صادقانه و باز هستیم. تمامیت ارضی اوکراین نباید نقض شود.

در پی کنفرانس خبری مشترک در استکهلم، جایی که بربوک با همتای سوئدی و نروژی خود دیدار کرد، گفت: هرگونه مداخله در حاکمیت اوکراین پیامدهای سنگینی به لحاظ اقتصادی و دیپلماتیکی برای "رژیم روسیه" به‌ دنبال خواهد داشت.

وزارت خارجه آلمان همچنین خواستار پیشرفت در مذاکرات موسوم به "نرماندی" برای حل بحران اوکراین شد و گفت که سفر بدون ویزا برای جوانان روس نیز در این تماس و همچنین همکاری در زمینه "هیدروژن" مطرح شده است.

در بیانیه‌های هر یک از طرفین به خط لوله برنامه‌ریزی شده "نورد استریم ۲" که گاز طبیعی روسیه را به آلمان منتقل می‌کند و اوکراین را دور می‌زند اشاره‌ای نشده، اما از طرفی هم به‌دلیل موانع نظارتی تایید نشده است. لهستان و آمریکا خواستار توقف فعالیت این خط لوله، در صورت حمله روسیه به اوکراین شده‌اند. دولت جدید آلمان تعهد علنی خود را درخصوص توقف آن اعلام نکرده است.

اوکراین، روسیه را به‌علت گردآوری ۱۰۰ هزار سرباز به منظور آمادسازی "حمله احتمالی" متهم می‌کند؛ احتمالی که موجب برانگیخته شدن ترس و ایجاد درگیری در دونباس، مرز شرقی اوکراین شده است که خود می‌تواند به "جنگ" این دو همسایه (روسیه و اوکراین) ختم شود.

روسیه چنین چیزی را تکذیب کرده و اوکراین و آمریکا را به "رفتارهای بی‌ثبات‌کننده" متهم می‌کند و به‌ دنبال "تضمین‌های امنیتی" در برابر گسترش ناتو به سمت شرق است. وزارت خارجه روسیه در یک بیانیه اعلام کرد، لاوروف در تماس خود با بربوک چنین خواسته‌ای را تکرار کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: درخصوص بحث پیرامون موضوعات جاری در دستور کار بین‌المللی، طرف روسی بر لزوم ارائه تضمین‌های امنیتی به روسیه در قالب تعهدات قانونی مبنی بر عدم گسترش ناتو به سمت شرق و عدم انتقال زیرساخت‌های نظامی این بلوک به مرزهای روسیه متمرکز شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha