• پنجشنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400092519618
  • خبرنگار : 50453

یک متخصص ویروس شناسی مطرح کرد؛

امیکرون بیخ گوشمان است

امیکرون بیخ گوشمان است

ایسنا/همدان یک متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از مشاهده ویروس امیکرون در کشورهای همسایه خبر داد و گفت: این ویروس بیخ گوش کشورمان مشاهده شده است.

دکتر محمد طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ویروس امیکرون برای اولین بار در آفریقای جنوبی مشاهده شده و جهش هایی در قسمت اسپایک (خارهای) ویروس ایجاد شد.

وی افزود: این سویه نسبت به سویه دلتا با علائم بالینی خفیفی همراه بود اما به سرعت در حال انتشار است و قدرت انتشار آن دو تا سه برابر بیش از سویه دلتا کروناست.

این ویروس شناس تصریح کرد: تنها ۱۰ درصدمردم آفریقای جنوبی بالای ۶۵ سال سن دارند و بیشتر جمعیت آنها را جوانان تشکیل می دهند همچنین جامعه آنها به HIV مبتلا هستند که به طور مداوم داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند و مصرف داروهای ایدز ممکن است باعث خفیف شدن علائم بالینی ویروس اومیکرون شده باشد.

وی تصریح کرد: با این تفاسیر ، قضاوت در مورد بروز تشدید بیماری در ویروس جهش یافته امیکرون و کاهش علائم بالینی، کار صحیحی نیست.

دکتر طاهری خاطرنشان کرد: تا تاریخ ۱۰ دسامبر بیش از ۶۳ کشور درگیر این ویروس بودند و حتی در برخی از کشورها نیز سویه امیکرون دو مشاهده شده است.

این ویروس شناس با بیان اینکه با جهش های ویروس کرونا بحث واکسن به چالش کشیده شده است، یادآور شد: در مورد اثر بخشی واکسن ها نسبت به سویه جهش یافته ویروس که او میکرون نام دارد نمی توان قضاوت کرد.

وی تنها راه تشخیص ویروس کرونا را پی سی ار دانست و گفت: تا زمانی تست های تشخیصی پی سی آر جوابگوی تشخیص ویروس است که جهش های ویروس زیاد نباشد.

دکتر طاهری به فرضیه موجود مبنی بر خاموش شدن ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: ویروس جهش یافته امیکرون با کاهش علائم بالینی همراه بوده که فرضیه خاموش شدن ویروس را مطرح می‌کند و ممکن است گاهی ویروس جهش‌هایی پیدا کنند که علیه خودشان اتفاق بیفتد و به این ترتیب قانون انتخاب طبیعی و خلقت حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه این ویروس با کاهش علائم بالینی  و سرعت انتشار بیشتر همراه است، گفت: ممکن است مجدد بیمارستانهای ما پر از بیماران کرونایی شود اما موارد فوت کاهش یابد، بنابراین در مورد پیش بینی وضعیت ویروس جهش یافته امیکرون نمی توان هیچ قضاوتی از پیش انجام داد چرا که مردم آفریقا از نظر سنی و شرایط جسمانی و سایر مصادیق با مردم کشور ما بسیار متفاوت هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha