• پنجشنبه / ۲۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400092519746
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

سایۀ سنگین ابهام بر سر میراث رنجور اصفهان

سایۀ سنگین ابهام بر سر میراث رنجور اصفهان

ایسنا/اصفهان هجدهم آذرماه که وزیر میراث فرهنگی به اصفهان آمد، گمان می‌رفت بالاخره قرار است مشخص شود که چه کسی بر صندلی مدیر کلی میراث نصف جهان تکیه می‌زند اما چنین نشد و در نبود شفافیت، گمانه‌زنی‌ها بر سر روی کار آمدن افراد مختلف، همچنان ادامه دارد.

عزت‌الله ضرغامی، حین بازدید از بازارچۀ حسن‌آباد، دربارۀ انتخاب مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان به خبرنگار ایسنا گفت که «حتماً مدیرکل میراث باید اولین محافظ و پاسدار جدی میراث فرهنگی باشد و این اولین شرط است» و یادآور شد: «من هیچ‌وقت در عمرم مرعوب هیچ‌کس نشده‌ام و ما دنبال بهترین آدمی هستیم که در این شرایط اصفهان، بتواند بر اساس سیاست‌های ما بهترین کارها را انجام بدهد و بر اساس راهبردها عمل کند». 

او در پاسخ به خبرنگار مهر نیز که از تکاپو اعضای کمیسیون فرهنگی برای اعطای اختیارات ویژه به مدیرکل میراث استان خبر داده بود، اظهار کرد: «ازجمله سیاست‌های بنده تمرکززدایی و دادن اختیار ویژه به استان‌هاست، به‌طوری‌که مدیران بتوانند در محل تصمیم بگیرند و دائم نیاز به هماهنگی با تهران نداشته باشند. اصفهان از مصادیق جدی این سیاست در حوزۀ میراث فرهنگی است».

اما این اختیارات ویژه قرار است به چه کسی داده شود؟

در محافل میراثی، از مدت‌ها قبل زمزمه‌هایی مبنی بر انتخاب افرادی همچون آقایان کیهانفر، قاسمی، طاهری و نیک‌آیین شنیده می‌شد اما بر اساس همین شنیده‌ها، فعلاً جدی‌ترین گزینه‌های روی میز، محسن مصلحی و اصغر آذربایجانی هستند.

طی روزهای گذشته، صفحۀ رسمی «میراث باشی» یادداشتی را با عنوان «استاندار اصفهان بر سر دوراهی؛ تأمین مطامع توسعۀ شهری یا حفظ میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی» منتشر کرد و خبر داد که «جمعی از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان، با ارسال نامه‌هایی به امام‌جمعه و استاندار این شهر، همچنین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، خواستار انتخاب مدیرکلی شده‌اند که به دلیل منافع شخصی یا سفارش نهاد خاص یا علایق سیاسی، چهره و عملکرد شهر را مختل نکند، موردحمایت متخصصان و تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی و هنرمندان و فعالان صنفی بوده و به بنگاه‌های انتفاعی و اقتصادی و نهادهایی که دارای عملکرد متناقض و سوابق متعارض هستند وابستگی نداشته باشد». و در برخی از این نامه‌ها نیز، صراحتاً از محسن مصلحی به‌عنوان گزینۀ مورد قبول نام‌ برده شده است.

سایۀ سنگین ابهام بر سر میراث رنجور اصفهان

ایسنا، برای احترام به منش شریف «شفافیت» و به‌منظور پرسش دربارۀ برنامه‌هایی که این دو نامزد نامبرده، برای ادارۀ امورات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان دارند، با آن‌ها ارتباط تلفنی برقرار کرد.

محسن مصلحی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد که «در شرایط موجود و با حاشیه‌هایی که وجود دارد، ترجیح می‌دهم مصاحبه‌ای نداشته باشم». و ایسنا، یادآور شد که یکی از نقدهای وارده بر دوران پیشین مدیرکلی شما، به همین ارتباط نه‌چندان قوی با رسانه‌ها برمی‌گردد.

او ادامه داد: «بعید می‌دانم این اتفاق در دوران مدیریت بنده افتاده باشد چون به‌صورت دوره‌ای با همۀ دوستان صحبت و تعامل داشتم و اعتقادم همواره این بوده که رسانه‌ها دیده‌بان‌های مجموعۀ میراث‌اند. اگر ترجیح می‌دهم سکوت کنم به این خاطر است که وزیر میراث فرهنگی و مدیریت استان در شرایط مناسب تصمیم‌گیری کنند و فضا را ملتهب‌تر ازآنچه هست نکنم. اگر فرصت شد قول می‌دهم در یک مصاحبۀ مفصل خدمت شما باشم».

اصغر آذربایجانی نیز وقتی شنید که نامش در محافل میراثی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مدیرکلی میراث مطرح است، به ایسنا گفت: «فکر می‌کنم این شایعه است چون من خودم خبر ندارم. نباید حداقل من در جریان باشم؟»

او در پاسخ به این سؤال که اگر مدیرکلی میراث اصفهان به شما پیشنهاد داده شود آن را می‌پذیرید یا خیر؟ اظهار کرد: «به لحاظ موضوعی فضای میراث دغدغۀ همه هست اما من اکنون مسئولیت سازمانی دارم، نظر سازمان تعیین می‌کند چنین پیشنهادی را بپذیرم یا خیر و هیچ صحبت و گفت‌وگویی دراین‌باره با بنده نشده است».

در همین حین و بین، خبر دیگری در یکی از گروه‌های میراثی اصفهان منتشر شد که اطلاع می‌داد فردی به نام «یوسف افشارنیا»، از پذیرش سمت مدیرکلی میراث اصفهان انصراف داده است!

پرسش اصلی اکنون این است که چرا مردم نباید بدانند دقیقاً چه کسانی به‌عنوان گزینۀ مدیرکلی میراث اصفهان مطرح هستند، بلکه رسانه‌ها بتوانند با این افراد، دربارۀ برنامه‌هایشان برای این شهر رنجور گفت‌وگو کنند؟

به نظر می‌رسد مهم‌ترین مطالبۀ دوستداران میراث فرهنگی اصفهان از امام‌جمعه، وزیر و استاندار اصفهان، باید در وهلۀ اول «شفافیت» باشد تا در پرتو این روشنایی، حمایت آن‌ها از یک گزینه و رد دیگر گزینه‌ها معنا و مفهوم پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha