• جمعه / ۲۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092620166
  • خبرنگار : 71660

توافق رهبران اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های سخت علیه روسیه درصورت حمله به اوکراین

توافق رهبران اتحادیه اروپا درباره تحریم‌های سخت علیه روسیه درصورت حمله به اوکراین
کریسیانیس کارینس، نخست وزیر لتونی

رهبران اتحادیه اروپا موافقت کردند که اگر ارتش روسیه به اوکراین حمله کند، "تحریم‌های اقتصادی بیشتری" را با همکاری آمریکا و انگلیس علیه روسیه اعمال کنند؛ گرچه آن‌ها دیپلماسی بیشتر با مسکو را ترجیح می‌دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، رهبران اتحادیه اروپا در تازه‌ترین نشست خود با صدور بیانیه‌ای گفتند: هر گونه تهاجم از سوی روسیه علیه اوکراین "پیامدهای سنگینی" در پی خواهد داشت و با همکاری آمریکا و انگلیس به‌عنوان متحدانمان "اقدامات محدود کننده‌ای" علیه روسیه انجام خواهیم داد.

پیش از این تحریم‌های اقتصادی به‌ علت الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و اقداماتی که غرب آن‌ها را به‌عنوان "تهاجم فزاینده" روسیه می‌بیند، اقتصاد روسیه، انرژی و بخش‌هایی از این کشور را مورد هدف قرار داده است.

گرچه نوع تحریم‌ها علیه روسیه در این نشست مورد بحث قرار نگرفت، اما دیپلمات‌ها گفته‌اند که اقدامات جدید می‌تواند هدف گیری الیگارش‌های روسیه، ممنوعیت معاملات اتحادیه اروپا با بانک‌های خصوصی روسیه و احتمالا قطع ارتباط تمامی بانک‌های روسیه با سیستم "سوئیفت" که حیاتی‌ترین نقل‌وانتقال بین‌المللی است را شامل شود.

رهبران اتحادیه اروپا با اشاره به توافقات صلح ۲۰۱۴-۲۰۱۵ که با آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه به دست آمد، گفتند که این اتحادیه "تلاش‌های دیپلماتیک" را تشویق می‌کند و از فرمت "نرماندی" برای دستیابی به اجرای کامل "توافقنامه‌های مینسک" حمایت می‌کند.

همان‌طور که آمریکا و متحدانش در ناتو به‌دنبال جلوگیری از هرگونه "حمله احتمالی" روسیه به اوکراین و "کاهش" خطر روسیه برای غافلگیری هستند، هشدارها در نشست اتحادیه اروپا از "مستقیم‌ترین" هشدارها در هفته‌های اخیر بود. خیلی از متحدان ناتو همچنین از اعضای اتحادیه اروپا هستند.

کریسیانیس کارینس، نخست وزیر لتونی به خبرنگاران گفت: ما واقعا با یک‌سری از حملات از جمله استفاده ابزاری از مهاجران خاورمیانه در مرز بلاروس با اتحادیه اروپا، قیمت بالای گاز طبیعی روسیه و "اطلاعات نادرست" روسیه مواجه هستیم. من همه آن‌ها را مرتبط می‌بینم.

اوکراین همچنان "نقطه برخورد" اصلی بین روسیه و غرب است. واشنگتن می‌گوید که روسیه بیش از ۱۰۰ هزار سرباز را برای یک "جنگ احتمالی" در مرز اوکراین گردآوری کرده است و از طرفی مسکو می‌گوید که این حق را دارد تا سربازانش را در خاک خودش حرکت دهد و گفته که این مانورها "کاملا دفاعی" است.

همچنین به نقل از خبرگزاری تاس، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار کرد: من نمی‌توانم بگویم که چه نوع تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال خواهیم کرد اما در حال آماده سازی مجموعه کاملی از تحریم‌ها علیه این کشور هستیم.

هنگامی که از بورل درخصوص اینکه آیا کشورهای اتحادیه اروپا درخصوص این مسئله به توافق رسیده‌اند یا خیر، پاسخ داد: بله. این بار بله.

در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز پنجشبه اظهار کرد که روسیه در حال افزایش سربازانش در مرز است.

وی در مقر ناتو در کنار ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به خبرنگاران گفت: ما هیچ نشانه‌ای درخصوص کاهش و یا توقف این سربازان نمی‌بینیم. برعکس، آن‌ها در حال افزایش هستند.

استولتنبرگ گفت که تجهیزات روسیه در مرز شامل سربازان، تانک‌ها، توپ، زره پوشان، هواپیماهای بدون سرنشین و سیستم‌های جنگ الکترونیک است.

این در حالی‌ست که کرملین چنین اتهاماتی را از جانب غرب رد می‌کند و همچنین اعلام کرد که این "حق قانونی" روسیه در منطقه است و روز چهارشنبه اعلام کرد که ناتو باید گسترش به شرق را متوقف کند.

"موقعیت خطرناک"

همسایگان بالتیک روسیه آنچه را که آن‌ها "تلاش مسکو" برای محو کردن مرز بین "صلح و جنگ" می‌دانند، محکوم کردند.

گیتاناس نوسدا، رئیس جمهوری لیتوانی گفت: ما احتمالا با خطرناک‌ترین موقعیت در ۳۰ سال اخیر مواجه هستیم. من فقط درخصوص اوکراین صحبت نمی‌کنم بلکه منظورم جناح شرقی ناتو نیز است.

او به نگرانی‌ها و ترس‌هایی اشاره کرد که ممکن است روسیه، بلاروس را که هم مرز با لهستان و دو کشور بالتیک است، در سیستم‌های نظامی خود ادغام کند و از خاک خود به عنوان "سکوی احتمالی" برای حمله به کشورهای همسایه استفاده کند.

هرگونه تحریم هماهنگ اتحادیه اروپا احتمالا به آلمان بستگی خواهد داشت؛ اولاف شولتس، صدراعظم چپ-میانه جدید این کشور، سیاست و خط مشی "سخت‌تری" را نسبت به آنگلا مرکل، صدراعظم سابق راست-میانه آلمان، اتخاذ کرده است.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha