• جمعه / ۲۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400092620209
  • خبرنگار : 71049

رییس دانشگاه امام صادق (ع): امروز دانشگاه و حوزه باید برای تحقق خواست مردم به میدان بیایند

رییس دانشگاه امام صادق (ع): امروز دانشگاه و حوزه باید برای تحقق خواست مردم به میدان بیایند

رییس دانشگاه امام صادق (ع) گفت: امروز اگر فقه به طراحی نظامات اجتماعی ورود پیدا نکند، عقب می ماند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسینعلی سعدی، عضو خبرگان رهبری و رییس دانشگاه امام صادق ع با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه در گام اول و توجه به آن در گام دوم در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران تاکید کرد: ارتقای فهم و نگاه ما نسبت به این راهبرد اساسی از ضروریات امروز است. نیاز داریم در این مقطع که گام انقلاب برداشته شده است و از مرحله تشکیل و استقرار و تثبیت نظام اسلامی عبور کردیم بتوانیم مسایل دیگر را نیز پاسخ دهیم. ما امروز  در حال برداشتن گام نظام سازی و ایجاد دولت اسلامی مبتنی بر اراده مردم هستیم اما در مسیر حرکت باید برنامه ریزی جدی داشته باشیم.
وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب امام راحل گفت بزرگترین پیروزی انقلاب آشتی بین دانشگاه و مدارس علمیه بود. در تاسیس نظام اسلامی همکاری این دو بخش باعث شد انقلاب ما تثبیت شود. این دو قطب ارزشمند جامعه را تعامل کردند و این نشان داد که این گام با استحکام برداشته شده است.
سعدی گفت: در آستانه دو گام جامعه پردازی و دولت اسلامی هستیم و از این رو دعوت می کنم از فضلای جوان حوزه و دانشگاه که به این مسأله توجه کنند. اگر حوزه تفکر می کند و دانشگاه نظریه پردازی می کند همه و همه در یک بستر پذیرفته است. حل مسایل جامعه و مردم از بستر همکاری این دو بخش به دست می آید. مردم کارشان و رسالتشان را انجام دادند. امروز دانشگاه و حوزه است که برای تحقق خواست مردم باید به میدان بیایند.
این عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: ما نسبت به راهبرد وحدت حوزه و دانشگاه فراز و فرود داشتیم. موانع جدی برای تحقق کامل آن وجود داشت اما آنچه می خواهم بگویم این است که ما با یک مسأله مواجه هستیم و آن جامعه پروری و حکمرانی در دنیای مدرن است. دنیای جدید متفاوت است از جمله حوزه هایی که در آن تحول جدی شده حکمرانی جامعه است که نیاز به طرح و برنامه دارد. مردم مطالبات‌شان را گفته اند. امروز با دولت مدرن مواجه هستیم که هم در مبنا و هم در منطق تحول چشمگیری داشته است. امروز حکمرانی بسیار پیچیده است و علوم اجتماعی مدرن رسالت طراحی حکمرانی جدید را به دست گرفته است. اگر ما بخواهیم حکمرانی مدرن را بومی کنیم رسالت این کار بر عهده حوزه و دانشگاه است.
وی ادامه داد: حوزه فقط با مسایل جدید مواجه نیست مسایل دیگر در بستر نظامات اجتماعی جدید معنا پیدا می‌کند و فهم این ها نیازمند تعامل با نهاد دانشگاه است. امروز اگر فقه به طراحی نظامات اجتماعی ورود پیدا نکند، عقب می ماند. فقه حکومتی یعنی حوزه به طراحی نظامات اجتماعی وارد شود و الحمد لله حوزه ورود پیدا کرده است. از سویی دانشگاه ما به آزاد اندیشی نیاز دارد، آن هم آزاد اندیشی که در مقابل تحجر باشد. در این مسیر اما نباید تسلیم علوم وارداتی و اندیشه‌ای شویم. یعنی یاید با استدلال و منطق مبانی علوم اجتماعی امروز را تحلیل کرد.
رییس دانشگاه امام صادق گفت: پیشگام شدن حوزه در تولید مبانی حیاتی که در تحقق علوم اجتماعی سهم دارند، بسیار مهم است و از طرفی باز شدن محیط دانشگاه برای تولید تولید علم. در این صورت است که می توانیم دنیای پیچیده مدرن امروز را مدیریت کنیم و بفهمیم و هوشمندانه به میدان بیاییم. مسایل ایران اسلامی تنها راه حلش همین است.
وی افزود: امروز بعد از چهل سال باید بپذیریم که علوم اجتماعی مبتنی بر مبانی ایدئولوژیک هستند که معنا پیدا می کنند یعنی اگر این مبانی با مبانی دینی ما همسو نباشد به کار نمی‌آید. البته  حوزه های علمیه هم نیاز به اجتهاد جدید دارند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha