• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400092720484
  • منبع : نمایندگی همدان

۱۳ قول مختلف درباره شهادت حضرت زهرا(س) وجود دارد

۱۳ قول مختلف درباره شهادت حضرت زهرا(س) وجود دارد

ایسنا/همدان یک مدرس حوزه علمیه در همدان از وجود ۱۳ قول مختلف درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) خبر داد.

حجت‌الاسلام سید حسین موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) ۱۳ قول مختلف وجود دارد و با توجه به اینکه قول‌های مختلفی در این زمینه نقل شده نمی‌توان گفت که همه این‌ها معتبر است.

وی ادامه داد: در تقویم زندگی ایشان تقریباً همچون سایر معصومین بین مورخان اختلاف‌نظر وجود دارد چراکه در ثبت تاریخ و مباحث ولادت و وفات ایشان اهمیت چندانی قائل نشده‌اند.

موسوی یادآور شد: برخی از مورخین از جمله علامه مجلسی در بحارالانوار جلد ۳، ۴۰ روز پس از وفات پیامبر(ص) را نقل کرده‌اند، همچنین مورخ دیگری ۴۵ روز پس از وفات پیامبر را نقل کرده، حاکم نیشابوری دو ماه پس از رحلت پیامبر نقل کرده، یکی از دانشمندان اهل سنت به نام ابن عبدالوهاب شهادت حضرت زهرا(س) را ۷۰ روز پس از رحلت پیامبر عنوان کرده است.

وی ادامه داد: در قول دیگری ۷۲ روز پس از رحلت پیامبر(ص) آورده شده که در این زمینه ابن شهر آشوب در کتابش می‌گوید حضرت زهرا(س) در روز شنبه ۱۷ شب مانده از ماه ربیع‌الاول در سن ۱۷ سالگی به شهادت رسیده است.

موسوی تصریح کرد: مرحوم کلینی در کتاب کافی نیز ۷۵ روز پس از رحلت پیامبر(ص) را عنوان کرده است.۸۰، ۹۰، ۹۵ روز و حتی ۳ ماه، ۴ ماه پس از رحلت حضرت پیامبر(ص) هم در تاریخ نقل شده است اما علمای شیعیان بیشتر به ۷۵ و ۹۵ روز قائل هستند. به‌طوری که اگر پیامبر(ص) در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری قمری رحلت کرده باشند ۷۵ روز پس از رحلت ایشان ۱۳ تا ۱۵ جمادی‌الاول خواهد بود که مشهور به دهه اول فاطمیه است و ۹۵ روز پس از رحلت ایشان نیز ۳ تا ۵ جمادی‌الثانی خواهد بود که فاطمیه دوم است.

این مدرس حوزه علمیه گفت: معتقدین به ۷۵ و ۹۵ روز از رحلت پیامبر(ص) به احادیثی از امام محمدباقر(ع) و امام صادق(ع) تکیه می‌کنند که علمای شیعه همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، ابن طاووس و شیخ طبرسی به این تاریخ اتکا کرده‌اند همچنین مقام معظم رهبری نیز این تاریخ را مورد تأکید قرار داده و در این دو مناسبت روضه می‌گیرند و عزاداری می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha