• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: جهان ورزش
  • کد خبر: 1400092720604
  • خبرنگار : 71460

در چنین روزی/ کسب توپ طلا توسط پدیده انگلیسی و اخراج مورینیو از یونایتد

در چنین روزی/ کسب توپ طلا توسط پدیده انگلیسی و اخراج مورینیو از یونایتد

در چنین روزی استنلی متیوز توانست توپ طلای جهان را به دست بیاورد.

به گزارش ایسنا، استنلی متیوز یکی از حیرت آورترین بازیکنان جهان بود که تا ۵۰ سالگی در لیگ برتر انگلیس بازی می‌کرد. او در هانلی در قلب پاتریس متولد شد.

«سر استنلی متیوز» مهاجم توانا و باهوشی در فوتبال انگلیس بود. پاس‌های بلند را عالی ارسال می‌کرد و در دریبل‌زنی هم‌چون جادوگر عمل می‌کرد. دوران فوتبالش کاملا منحصر به فرد بود.

استنلی فوتبالش را در ۱۷ سالگی در تیم استوک سیتی شروع کرد. اولین بازی ملی‌اش را در ۱۷ سالگی انجام داد. این موضوع در آن زمان قابل توجه بود چون این سن یادگیری به حساب می‌آمد. پس از جنگ جهانی و در حالی که ۳۲ ساله بود با مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ پوند به بلک‌پول رفت و رکورد جابه‌جایی بازیکنان را شکست. در سال ۱۹۵۶ و در ۴۱ سالگی، برنده توپ طلای فرانس فوتبال شد. یک سال بعد، پنجاه و چهارمین و آخرین بازی ملی‌اش را برابر دانمارک انجام داد. در ۴۶ سالگی به استوک سیتی پیوست اما این تیم به دسته پایین‌تر سقوط کرد. دو سال بعد (۱۹۶۳) به عنوان بهترین بازیکن سال انگلیس انتخاب شد.

در نهایت در هشتم فوریه ۱۹۶۵ با ۵۰ سال و یک هفته، آخرین بازی‌اش را انجام داد و استوک سیتی در این دیدار سه بر یک فولام را شکست داد. در آن روز ورزشگاه کاملا پر شده بود و ۲۵ هزار نفر در حالی از این بازی دیدن کردند که ۴۰ هزار نفر پشت درهای بسته ماندند. آن‌ها می‌خواستند از نزدیک شاهد بازی مرد ۵۰ ساله در لیگ برتر انگلیس باشند.

با وجود این بهترین روز او، فینال جام حذفی ۱۹۵۳ در سال تاج‌گذاری الیزابت دوم بود. دیداری تاریخی که به "فینال متیوز" مشهور است. در این بازی بلک‌پول و بولتون برابر هم قرار گرفتند. متیوز را بازیکن سن بالایی می دانستند که پس از ترک استوک سیتی، انتقادات تندی به او شد و می‌گفتند بلک‌پول اشتباه کرده با چنین بازیکنی قرارداد امضا کرده است. بولتون به راحتی سه بر یک پیش افتاد اما در نیمه دوم ماتیوز عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. مورتنسن و پری، دو گل برای بلک‌پول به ثمر رساندند. یاران استنلی بازگشتی تاریخی در فینال جادویی داشتند. ماتیوز گلزنی نکرد اما روح تیم بود تا جایی که بلک‌پول چهار بر سه در این دیدار پیروز و باعث شگفتی همگان شد.

چند هفته‌ پس از آخرین بازی‌ استنلی برابر فولام، در ۲۸ آوریل از او در بازی استوک سیتی و منتخب جهان تقدیر شد. عکس‌های متیوز روی شانه‌های «فرانس پوشکاش» و «لو یاشین» تصویر اصلی صفحه نخست روزنامه‌های جهان شد.

*اخراج مورینیو از یونایتد

باشگاه منچستریونایتد ژوزه مورینیو را از سمت سرمربیگری این تیم برکنار کرد. این مربی کم‌تر از یک سال پیش قرارداد خود را با یونایتد تمدید کرده بود ولی نتایج ضعیف یونایتد با او باعث شد این باشگاه، دست به برکناری مورینیو بزند.

سرمربی پرتغالی در یونایتد موفق شد قهرمانی در جام اتحادیه، کامیونیتی شیلد و لیگ اروپا را به دست بیاورد. 

* آمار مورینیو در یونایتد

۱۴۴ بازی

۸۴ برد

۳۲ تساوی

۲۸ باخت

درصد برد: ۵۸.۳

گفته شده است باشگاه یونایتد ۲۲ میلیون پوند غرامت را به این مربی پرداخت خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha