• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400092720691
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد

شناسایی موارد مثبت ابتلا به ویروس آنفلوانزا در آذربایجان‌شرقی

شناسایی موارد مثبت ابتلا به ویروس آنفلوانزا در آذربایجان‌شرقی

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز از شناسایی موارد مثبت ابتلا به ویروس آنفلوانزا در استان خبر داد.

دکتر سیمین خیاط‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه آنفولانزا یک بیماری ویروسی و مسری است، اظهار کرد: این بیماری مجاری تنفسی مانند گلو، بینی و ریه‌ها را درگیر کرده در برخی موارد نیز ممکن است خفیف و گاهی شدید باشد که در موارد شدید حتی می‌تواند منجر به مرگ شود لذا گروه‌های پرخطر مانند کودکان، سالمندان و بیماران قلبی ریوی در مواجهه با این بیماری در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند. 

وی در خصوص راه‌های انتقال این ویروس خاطرنشان کرد: ویروس آنفلوانزا به صورت مستقیم و غیر مستقیم فرد سالم را مبتلا می‌کند؛ در حالت مستقیم، ویروس آنفلوانزا از طریق قطرات ناشی از عطسه، سرفه و صحبت کردن فرد بیمار در محیط منتشر شده و افرادی که در فاصله یک متری یا کمتر در کنار مریض قرار گرفته‌اند، این ذرات وارد دستگاه تنفسی آن‌ها شده و مبتلا می‌شوند.

وی ادامه داد: در حالت غیر مستقیم نیز این ویروس با عطسه و سرفه فرد بیمار در هوا پخش شده و به علت ماندگاری زیاد آن، بر روی وسایلی که در محیط قرار دارد، باقی می‌ماند لذا فرد سالم با تماس این اشیا و دست زدن به بینی یا چشم خود مبتلا می‌شود.

خیاط‌زاده با بیان اینکه علائم آنفلوانزا شبیه به کرونا بوده اما مرگ و میر آن کمتر است، گفت: تب و لرز، سرفه خشک، گلو درد، آبریزش بینی، درد عضلانی و ضعف و خستگی شدید، اسهال و استفراغ از علائم این بیماری هستند که البته در مواردی ممکن است بیمار دچار تب نباشد اما علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ غالب باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه مردم دستورات مربوط به کرونا را رعایت کرده و به ویژه از ماسک استفاده می‌کنند، لذا شیوع این بیماری کاهش یافته است اما موارد مثبتی نیز شناسایی شده است.

وی در رابطه با راه‌های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا بیان کرد: فاصله گرفتن از افراد مبتلا، شست و شوی مداوم دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک و دست نزدن به چشمان و بینی خود در بیرون از منزل از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا هستند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: کودکان شش ماه تا شش سال، سالمندان بالای ۶۰ سال، کادر درمان، افراد دارای نقص ایمنی یا مبتلا به بیماریهای مزمن کلیوی، کبدی، دیابت و...، زنان باردار به ویژه افرادی که سه ماهه دوم و سوم آنها مصادف با شیوع آنفلوانزا است، در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا قرار دارند.

وی در پایان تاکید کرد: واکسن آنفلوانزا تا ۵۰ درصد از ابتلای به بیماری جلوگیری می‌کند اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک تاثیر به‌سزایی در کاهش شیوع این بیماری دارد لذا با بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی کرونایی شیوع این بیماری نیز افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha