• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400092720979
  • خبرنگار : 50404

/در دایره هنر هفتم/

سینماهای مشهد میزبان کدام فیلم‌ها هستند؟

سینماهای مشهد میزبان کدام فیلم‌ها هستند؟

ایسنا/خراسان رضوی در حال حاضر ۱۵ فیلم بی‌همه چیز، قهرمان، بندر بند، رمانتیسم عماد و طوبا، آتابای، حکم تجدیدنظر، دینامیت، گشت ارشاد۳، منصور، جنایت بی‌دقت، تومان، شهر گربه‌ها، گربه سیاه، آپاچی و اتومبیل در سینماهای مشهد در حال اکران است.

پس از فروش مطلوب فیلم‌هایی مانند دینامیت و قهرمان پس از موج پنجم کرونا فیلم‌های بسیاری راهی اکران سینما شدند و این امر باعث شده است که در حال حاضر ۱۵ فیلم بر پرده سینماهای مشهد حاضر باشند. از این میان ژانر سه فیلم کمدی، یک فیلم ویژه کودک و نوجوان و باقی درام و اجتماعی است که به نسبت فروش، هر کدام سالن‌های بزرگ و کوچک و سانس‌های کم و زیادی را در سینماهای مختلف به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه به معرفی این فیلم‌ها می‌پردازیم.

دینامیت

«دینامیت» پس از گذشت سه سال از ساخت از دهم تیر ۱۴۰۰ و در اوج شیوع بیماری کرونا در سینماهای سراسر کشور اکران شد که با موفقیت تجاری همراه بود. فیلم سینمایی دینامیت داستان ساختمانی را روایت می‌کند که کسانی از لایه‌های گوناگون جامعه مانند ساقی مواد مخدر و طلبه در آن ساکن هستند. در واقع دو طلبه با بازی پژمان جمشیدی و احمد مهرانفر، ساقی با بازی محسن کیایی و همچنین دو دختر با بازی نازنین بیاتی و زیبا کرمعلی هم در این ساختمان حضور دارند که با توجه به تضادهای فکری موقعیت‌های طنزی را خلق می‌کنند.

بی‌همه چیز

فیلم سینمایی «بی‌همه چیز» درامی اجتماعی به کارگردانی محسن قرایی، نویسندگی محسن قرایی و محمد داوودی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است که در سال ۱۳۹۹ و در نزدیکی شهر گرمسار بنکوه فیلمبرداری شده‌است.

در خلاصه داستان فیلم بی‌همه‌ چیز که چند روزی است در سینماهای سراسر کشور اکران شده آمده است: در روستایی قبل از انقلاب فردی خان‌زاده با نام امیر به عنوان قاضی محلی در روستا فعالیت می‌کند و به دلیل سابقه خوبی که داشته مردم به او اعتماد کامل دارند و بخش مهمی از کارهای روستا را به امیر سپرده‌اند. حال پس از سال‌ها یکی از اهالی روستا با نام لیلی که از روستا به دلیل تهمت مردم به بدکاره بودن رفته به عنوان اشراف‌زاده به روستا برمی‌گردد و به مردم وعده می‌دهد که در صورت کشتن امیر، پول زیادی به آن‌ها خواهد داد.

این فیلم که با اقتباسی آزاد از نمایشنامه مشهور ملاقات بانوی سالخورده نوشته فردریش دورنمات ساخته شده‌ است، در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در چهارده رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که از این بین توانست سیمرغ‌های بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی لباس و جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کند. همچنین این فیلم در رتبه‌بندی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران رتبه دوم را از آن خود کرد.

از بازیگران فیلم «بی‌همه‌چیز» می‌توان به پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، زهیر یاری، عیسی یوسفی‌پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری و محسن نوری اشاره کرد.

سینماهای مشهد میزبان کدام فیلم‌ها هستند؟
تصویری از فیلم سینمایی بی همه چیز

قهرمان

فیلم قهرمان با مدت زمان دو ساعت و هفت دقیقه درباره شخصیتی به نام رحیم است که به دلیل نداشتن توانایی در پرداخت بدهی‌اش در زندان به سر می‌برد و طی دو روز مرخصی در تلاش است شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس گرفتن شکایت خود کند، اما اتفاقات آن‌گونه که برنامه‌ریزی شده پیش نمی‌رود.

مجله سینمای ایتالیا Cinematografo نیز خلاصه داستانی درباره قهرمان منتشر کرده و در بخشی از یکی از شماره‌های خود که به فیلم‌های مهم جشنواره کن پرداخته، آورده است: قهرمان فیلم جدید اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده جایزه اسکار است. داستان این فیلم درباره مردی است که به دلیل بدهی در زندان است اما وقتی آزاد می‌شود، متوجه می‌شود نامزدش یک کیف پر از پول پیدا کرده اما تصمیم می‌گیرد از این پول استفاده نکند. زمانی که خبر این اقدام انسان دوستانه او در شهر می‌پیچد، به چهره‌ای شناخته شده تبدیل می‌شود و اهالی شهر برای کمک به او دست به کار می‌شوند.

رمانتیسم عماد و طوبا

رمانتیسم عماد و طوبا به نویسندگی و کارگردانی کاوه صباغ‌زاده، در دسته فیلم‌های فانتزی و عاشقانه قرار می‌گیرد که در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت و برای بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین موسیقی متن نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده بود.

این فیلم زندگی دو شخصیت این اثر عماد با بازی حسام محمودی و طوبا با بازی الناز حبیبی از دوران کودکی، آشنایی، خواستگاری، ازدواج، پدر و مادر شدن، اتفاقات و مشکلات زندگی آن‌ها و کهن‌سالی‌شان را روایت می‌کند. هرچند که بار اصلی روایت داستان به دوران بزرگسالی و نحوه آشنایی و ازدواج این زوج بازمی‌گردد. زوجی که در همان دوران نوجوانی، هدف خود را شناخته و در حوزه کار حرفه‌ای، معیشت و اقتصاد روزانه زندگی نیز بر اساس همان رویاهای نوجوانی موفق به اجرا و جامه عمل پوشاندن به همان رویاهایشان یعنی کارگردانی سینما برای عماد و بازیگری تئاتر برای طوبا شدند.

در خلاصه داستان فیلم رمانتیسم عماد و طوبا آمده است: وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبه‌روی هم قرار داد، هر دو خوب می‌دانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.

از بازیگران فیلم سینمایی رمانتیسم عماد و طوبا می‌توان به حسام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان اشاره کرد. مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی، سانیا رمضانی و سام ولی‌پور نیز از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

سینماهای مشهد میزبان کدام فیلم‌ها هستند؟
تصویری از فیلم سینمایی رمانتیسم عماد و طوبا

بندر بند

فیلم «بندر بند» به کارگردانی منیژه حکمت، تهیه‌کنندگی منیژه حکمت و مهشید آهنگرانی فراهانی، با کارگردانی هنری فرهاد فزونی و پخش بین‌المللی شرکت ایریماژ تاکنون در بیش از ۳۰ جشنواره جهانی سینمایی از جمله جشنواره‌های تورنتو، زوریخ، میل ولی و هاینان به نمایش در آمده و جایزه بهترین فیلم جشنواره کلکته، جایزه نتپک جشنواره فیلم‌های کوهستانی اولجو و تقدیرنامه بهترین فیلم جشنواره باتومی را دریافت کرده‌ است.

رضا کولغانی، امیرحسین طاهری، مهلا موسوی و پگاه آهنگرانی بازیگران این فیلم را تشکیل می‌رهند. دیگر عوامل فیلم نیز عبارت‌اند از نویسندگان فیلمنامه: منیژه حکمت و مصطفی زندی، مدیر فیلمبرداری: سجاد آورند، تدوین: نوید توحیدی، موسیقی متن: فرشاد فزونی، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، طراح صحنه و گرافیک: فرهاد فزونی، طراح لباس: ندا نصر، صدابردار: محمدحسین کاوه، مدیرتولید: جعفر عروجی، جانشین تولید: داریوش حکمت، پشتیبانی تولید: افروز شادکی، محصول بامداد فیلم و کپ فیلم.

در خلاصه داستان بندر بند آمده تعدادی خواننده زن ایرانی قصد دارند بعد از مدت‌ها در یک کافی شاپ در تهران وارد یک رقابت غیر رسمی شوند. مهلا باردار به همراه سایر اعضای بندر بند، همسرش و یکی از نزدیکترین دوستان‌شان، سفر خود را از یک استان جنوبی به تهران آغاز می‌کند؛ آن هم درست زمانی که همه داشته‌های خود را در سیل از دست داده‌اند. آن‌ها هنوز امیدهای خود را زنده نگه می‌دارند، با این حال هر راهی که می‌روند به یک بن بست در سرزمین سیل‌زده منجر می‌شود... .

حکم تجدیدنظر

محمدامین کریم‌پور که همه او را با فعالیت‌هایش در اینستاگرام می‌شناسند در حالی در مقام کارگردان اولین فیلم بلند سینمایی خود را تحت عنوان «حکم‌ تجدیدنظر» جلوی دوربین برده که ژانر فیلمش با تمام فعالیت‌های قبلی او متفاوت است. در خلاصه این فیلم آمده است: «حکم تجدید نظر همیشه برای دادگاه نیست، گاهی پذیرش واقعیت و تجدید نظر در عقاید و باورهای انسان سخت‌تر از حکم قصاص است... آرش به اتهام قتل نامزدش لیدا در زندان به‌ سر می‌برد و در انتظار دادگاه است. او برای مادرش فرشته قسم می‌خورد که بی‌گناه است. فرشته به کمک وکیل آرش و یکی از دوستانش بهروز ساجدی، به‌دنبال جمع‌آوری مدارک و شواهدی برای اثبات بی‌گناهی پسرش است.»

نویسندگی و تهیه‌کنندگی «حکم تجدیدنظر» را رضا کریمی بر عهده داشته و ژاله صامتی، همایون ارشادی، فرید سجادی حسینی، گیتی قاسمی، زیبا کرمعلی، شاهرخ فروتنیان، احسان امانی، آرش عدل پرور و مجید یلان ایفای نقش می‌کنند. تیتراژ پایانی این فیلم نیز با صدای آرش و مسیح عدل‌پرور تولید شده است.

آتابای

داستان فیلم «آتابای» درباره مردی میانسال به نام کاظم است که در روستای پیرکندی شهرستان خوی زندگی می‌کند. او که دانشجوی معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده، پس از یک شکست عاطفی از دانشگاه انصراف داده و به زادگاه خودش برگشته‌ است. خواهرش در جوانی خودسوزی کرده‌ است و پس از آن مسئولیت سرپرستی و تربیت پسر خواهرش با اوست. حالا آیدین به سن نوجوانی رسیده و او خود را در تربیت او ناتوان می‌بیند و با این حال به شدت به او علاقمند است. از سوی دیگر رابطه او با دوست قدیمی‌اش به نام یحیی دچار چالش شده‌است. در این میان، حضور دو خواهر که آتابای کار ساخت ویلا برای پدر آن‌ها را به عهده دارد، شرایط تازه‌ای را رقم می‌زند و او به سیما دختر بزرگ خانواده علاقه‌مند می‌شود، اما در بیان این علاقه به او تردید دارد و سرانجام این عشق... .

از بازیگران این فیلم می‌توان به هادی حجازی‌فر، سحر دولتشاهی، جواد عزتی، دانیال نوروش، یوسفعلی دریادل، مه‌لقا می‌نوش، معصومه ربانی‌نیا و میر مجید حسینی اشاره کرد. حسین‌ علیزاده نیز موسیقی متن فیلم را ساخته و هادی حجازی‌فر نویسندگی آن را برعهده داشته است.

سینماهای مشهد میزبان کدام فیلم‌ها هستند؟
تصویری از فیلم سینمایی آتابای

گشت ارشاد۳

فیلم سینمایی «گشت ارشاد ۳» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سعید سهیلی سومین قسمت از سری پرطرفدار گشت ارشاد است که ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهنام بانی، میرطاهر مظلومی، نازنین کیوانی، مبینا رحمتی، اسدالله منجزی، امیر محاسبتی، اشکان عقیلی، مهدی دانایی فرد، با معرفی علیرضا خواجه‌نیا و با هنرمندی امیر جعفری گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند. گشت ۳ در تهران فیلمبرداری شده و نویسندگی آن بر عهده حسام سامری‌زاده بوده است.

داستان این فیلم در ادامه قسمت‌های قبلی فیلم‌ گشت است و به آشنایی حسن و عطا با بازی ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی با شخصی که علاقه به خوانندگی دارد، با بازی بهنام بانی می‌پردازد. در داستان این فیلم حسن و عطا به او کمک می‌کنند تا آهنگ بخواند، اما به دلیل فالشی صدا نمی‌تواند کنسرت بگذارد و شرط می‌گذارد که اولین کنسرت خود را در مشهد برگزار کند و... .

منصور

فیلم سینمایی منصور که ساخته‌ سازمان هنری و رسانه‌ای اوج است، بخشی از زندگی شهید ستاری را به نمایش می‌گذارد. فرمانده‌ای که در دوران جنگ تحمیلی علاوه بر جنگ با دشمن بعثی، به جنگ با برخی ساختارهای معیوب اداری می‌رود. این فیلم روایتی تاریخی از زندگی فرمانده‌ای است که اگرچه کمتر نامش بر سر زبان‌هاست، اما اقدامات بزرگی را در دوران فرماندهی‌اش انجام داد. بازخوانی یک چهره کمتر شناخته شده برای نسل جوان بر پرده سینما، اقدامی ارزشمند و مغتنم است که می‌تواند فتح بابی برای به تصویر کشیده شدن سایر شخصیت‌های اثرگذار تاریخ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باشد. 

سازنده این فیلم که در هجدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد نیز حضور داشت، سیاوش سرمدی است و منصور اولین کار سینمایی او به‌ شمار می‌رود.

تومان

فیلم سینمایی «تومان» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی فرشباف و تهیه‌کنندگی سعید سعدی فیلمی اجتماعی است که در سال ۱۳۹۷ تولید شده است. این فیلم که در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت، توانست در پنج بخش کارگردانی، بهترین نقش اول و مکمل مرد، بهترین فیلم‌برداری و بهترین صدابردار و صداگذاری، نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین شود و جایزه بهترین فیلم‌برداری را از آن خود کند.

این فیلم قصه‌ای نامتعارف دارد و داستان آن درباره فردی است که از راه قمار اسب و فوتبال تلاش می‌کند تا یک‌شبه طبقه اجتماعی خود را تغییر دهد. در خلاصه این داستان آمده است: داوود در یک گاوداری کار می‌کند. او می‌خواهد یک‌شبه ره ۱۰۰ ساله برود و ناگهان پولدار شود. در این میان دوستش به نام عزیز کمکش می‌کند تا در فوتبال شرط‌بندی کند. این‌گونه است که داوود پولدار می‌شود، اما خلق‌وخو و رفتارش به کلی تغییر می‌کند. اطرافیانش و حتی عشقش را از خودش می‌راند. داوود در این مسیر پیش می‌رود تا اینکه حادثه‌ای برای برادر کوچک عزیز رخ می‌دهد و…

از بازیگران فیلم تومان می‌توان به میرسعید مولویان، مجتبی پیرزاده، پردیس احمدیه، ایمان صیاد برهانی و حامد نجابت اشاره کرد. فیلم‌برداری آن را نیز مرتضی نجفی انجام داده و تدوین برعهده مهدی سعدی بوده است. همچنین موسیقی متن این فیلم را محمدرضا حیدری ساخته است.

سینماهای مشهد میزبان کدام فیلم‌ها هستند؟
تصویری از فیلم سینمایی تومان

جنایت بی‌دقت

«جنایت بی‌دقت» فیلم سینمایی است به کارگردانی شهرام مکری، نویسندگی شهرام مکری و نسیم احمدپور و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر است. این فیلم در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلمنامه از منتقدان سینمایی شد. همچنین در چهاردهمین مراسم آسیا پاسیفیک نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه، برای شهرام مکری و نسیم احمد پور بود.

داستان جنایت بی‌دقت اشاره‌هایی به فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان و قربانیان آن دارد. علاوه بر این، جنایت بی‌دقت فیلمی است درباره سینما و به ویژه ادای دینی به سینمای ایران است، از همین رو می‌توان در فیلم شاهد ادای احترام به فیلم گوزن‌ها و سینمای مسعود کیمیایی، پژوهش‌های سینمایی زاون قوکاسیان، فیلم‌هایی مانند شبح کژدم از کیانوش عیاری و ای ایران از ناصر تقوایی بود. همچنین در جنایت بی‌دقت از فیلم‌هایی مانند زهر عسل و مهدی مشکی به عنوان نمایندگانی از سینمای بدنه یاد شده‌است.

از بازیگران این فیلم می‌توان به بابک کریمی، محمد ساربان، عادل یراقی، فریبا کامران، بهزاد دورانی، سیاوش چراغی‌پور، ابوالفضل کاهانی، راضیه منصوری، معصومه بیگی، گلنوش قهرمانی، الهه بخشی و محمود بهرازنیا اشاره کرد.

شهر گربه‌ها

«شهر گربه‌ها» فیلمی در ژانر کودک و نوجوان به نویسندگی و کارگردانی سیدجواد هاشمی است. در خلاصه داستان آن آمده است: گربه‌های گربستان به طمع رسیدن به آرزوهای خود قصد دارند با شرکت در مسابقه‌ای که دسیسه مشاور حاکم شهر گربه‌هاست، شرکت و به شهر گربه‌ها عزیمت کنند، غافل از اینکه حاکم به کمک تحقیقات و کشفیات گرفسور تصمیم دارد عمر آن‌ها را گرفته و به خودش اضافه کند. حاکم شهر گربه‌ها با این کار بیشتر از همه گربه‌ها عمر خواهد کرد، اما شنگول و گربه‌های دیگر با نقشه‌ای به کمک گرفسور که تحت فشارهای حاکم خسته شده‌ است، سرانجام موفق می‌شوند عمرهای گرفته شده را از حاکم پس گرفته و به گربه‌ها بازگردانند.

از بازیگران شهر گربه‌ها می‌توان به علیرضا خمسه، رضا بنفشه‌خواه، امین زندگانی، مریم سعادت، یوسف تیموری، میرطاهر مظلومی، الیکا عبدالرزاقی، نیوشا ضیغمی، فرهاد آییش، امیر غفارمنش، داریوش موفق، محمد هادی عطایی، سعید بحرالعلومی، ایرج طایفه، علی شایانفر، فرزانه زهره‌وند، ساناز نادری و داریوش پیرو اشاره کرد.

گربه سیاه

«گربه سیاه» فیلمی به کارگردانی کریم امینی، نویسندگی علی اصغری و تهیه‌کنندگی بهرام رادان محصول سال ۱۳۹۸ ایران است. این فیلم داستانی اجتماعی را روایت می‌کند و مخاطب آن عمدتاً جوانان به‌خصوص دهه هشتادی‌ها هستند در خلاصه داستان آن آمده است: همه چیز از غروبی شروع شد که دیگه دلگیر نبود.

از بازیگران گربه سیاه می‌توان به بهرام رادان، ترلان پروانه، کیا رکنی، بهاره کیان افشار، علیرضا استادی، حسین پورکریمی، پیام احمدی‌نیا، آزاده سدیری، احمد کاوری، ستایش رجایی‌نیا، عیسی حسینی، بهروز قادری، حسین ملکی، علی اوجی، رضا یزدانی و احسان کرمی اشاره کرد.

سینماهای مشهد میزبان کدام فیلم‌ها هستند؟
تصویری از فیلم سینمایی گربه سیاه

آپاچی

«آپاچی» فیلمی کمدی به کارگردانی آرش معیریان، نویسندگی اصغر نعیمی و تهیه‌کنندگی حسین زندباف محصول سال ۱۳۹۷ است و رضا شفیعی‌جم، سحر قریشی ، یوسف تیموری، حمید لولایی، رضا ناجی، شهره لرستانی، رضا شعبان پور، مهتاج نجومی، نعیمه نظام‌دوست، مریم معصومی، آزاده اسماعیل‌خانی، مینا جعفرزاده، شهین تسلیمی، گیتی معینی، عزت‌الله رمضانی‌فر، اردشیر کاظمی، علیرضا رئیسی، اصغر حیدری و میثم رستگاری بازیگران آن را تشکیل می‌دهند.

اتومبیل

«اتومبیل» فیلمی به کارگردانی علی میری رامشه، نویسندگی مهدی سجادپور و تهیه‌کنندگی علی عبدالعلی‌زاده محصول سال ۱۳۹۹ است. این فیلم متقاضی حضور در سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر بود، ولی به جشنواره راه نیافت. از بازیگران اتوموبیل می‌توان به اکبر عبدی، مهدی کوشکی، ارسلان قاسمی، سحر قریشی، علیرام نورایی، نیما شاهرخ شاهی، امیر غفارمنش، شهرزاد کمال‌زاده و آزیتا ترکاشوند اشاره کرد.

علاقه‌مندان به تماشای این فیلم‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت سانس و صندلی خود را انتخاب کنند و در ساعت مقرر برای تماشای فیلم به سینما مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha