• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400092721093
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۷ آذر

پایان دور هفتم مذاکرات/جزییات دومین سالگرد شهید سلیمانی/انتقاد قالیباف از ساختار اداری

پایان دور هفتم مذاکرات/جزییات دومین سالگرد شهید سلیمانی/انتقاد قالیباف از ساختار اداری

هفتمین دور مذاکرات/ دومین سالگرد شهید قاسم سلیمانی/ رتبه بندی معلمان و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، ارزیابی مشاور امنیت ملی آمریکا از روند مذاکرات وین در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

جیک سالیوان پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین، بازگشت به پایبندی متقابل به برجام در سال جاری میلادی را دشوار توصیف کرد و مدعی شد که مذاکرات به گونه ای خوب پیش نمی رود و هنوز راه بازگشتی (به توافق) نداریم.

پس از پایان این دور از مذاکرات رییس هیات مذاکره‌کننده ایران در جمع خبرنگاران گفت: ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه ما از ابتدا توافق کردیم که لازم است پس از رسیدن به پیش‌نویس توافق، استراحت داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، علی باقری اعلام کرد: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد، گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسم. سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد.

علی باقری در گفت‌وگو با المیادین هم ضمن تشریح آخرین تحولات مذاکرات وین گفت: مجموعه۱+۴ بعد از یک هفته مذاکرات فشرده با رویکرد ایران که در پیش نویس مطرح کردیم ، موافقت کرد. اکنون دو پیش نویس جدید داریم؛ یکی درخصوص برداشت تحریم ها و دومی درخصوص اقدامات هسته ای. این دو پیش نویس اساس مذاکرات در دور جدید خواهند بود.

همچنین میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین درباره نتایج دور هفتم مذاکرات وین اظهار داشت: اصلی ترین نتیجه این دور از مذاکرات این بود که شرکت کنندگان در این گفت‌وگوها راه را برای ویرایش اسناد موجود باز کرده اند. اکنون مسیر برای ویرایش سندهایی که روی میز مذاکره وجود دارد، مشخص است.

اولیانوف درباره زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات نیز بیان کرد: دور هشتم گفت وگوهای وین اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه ٢٠٢٢ برگزار خواهد شد. هیئت روسی آماده است تا بی وقفه به کار خود ادامه دهد.

هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در یک رشته پیام توییتری توضیحاتی درباره محورهای اصلی دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین و وقفه ایجاد شده در جلسات آن ارائه کرد.

انریکه مورا نوشت: دور هفتم منطق و هدف مخصوص به خود را در سه مرحله داشت: 1. وارد کردن هیات جدید مذاکره کننده ایران در مذاکراتی ادامه دار و نسبتا کامل از نظر رویه امور؛ 2. مذاکره درباره ایده‌های جدید بالقوه دولت جدید[ایران]؛ 3. بررسی این که آیا هر یک از هیات‌های مذاکره کننده دیگر مایلند این ایده‌ها در متن اصلی، _مبنای پذیرفته شده برای نتیجه نهایی مذاکرات وین_ بگنجانند یا نه.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر دنبال کنید.

ابراز امیدواری روسیه نسبت به حصول توافق در دور هشتم مذاکرات وین

مذاکرات به سمت نتایج خوب حرکت می‌کند

مذاکرات وین را از نزدیک دنبال می‌کنیم 

خواست ایران لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی آن است

اولویت ما انجام مذاکرات سازنده است

ایران و آمریکا تمایلی به گسترش تنش ندارند

***

مذاکرات ایران و عربستان و بررسی دلایل به نتیجه نرسیدن این مذاکرات علیرغم چهار دور نشست هم از دیگر موضوعات مورد توجه مخاطبان بود.

حسین آجرلو کارشناس مسائل غرب آسیا در این باره می گوید: سطح بالای تعارضات منطقه‌ای بین ایران و عربستان در حوزه های سیاسی، امنیتی و هویتی یکی از دلایلی است که مذاکرات ایران و عربستان را با چالش مواجه کرده و باعث کندی این مذاکرات شده است.

درپی تلاش های مجلس برای تصویب لایحه نظام رتبه بندی معلمان، رجب رحمانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: شاید رتبه بندی معلمان نتواند صد در صد خواسته های فرهنگیان زحمت کش را برآورده کند اما با اجرای این قانون بخش عمده ای از مطالبات این قشر برآورده خواهد شد.

رئیس مجلس هم در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش با انتقاد از ساختار اداری و مدیریت دولتی در کشور گفت: باید توجه کنیم که اگر امروز اقتصاد ما به گل نشسته و دچار بحران شده، پیش از تحریم، دچار مشکل دولتی سازی شده ایم و شاهدیم شرکتی مثل ایران خودرو در حالی که تنها ۶ درصد از سهام آن برای دولت است، همه مدیران آن را دولت تعیین می کند و چون مدیران را دولت مشخص می کند، بدهی کلانی دارد.

موسی‌غضنفرآبادی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به تعداد وکلا در کشور، بر لزوم آسان ساختن دسترسی مردم به وکیل تاکید کرد و افزود: ما در کشور وکیل کم نداریم، بر اساس بررسی هایی که داشته‌ام، متوجه شده‌ام ما در کشور وکلایی داریم که نمی‌توانند در سال حتی یک پرونده هم برای رسیدگی دریافت کنند، چرایی این موضوع باید بررسی شود، به هر شکل برخی از وکلا که به دلیل تجارب حرفه ای و فعالیت های شغلی خود شناخته تر شده هستند و پرونده های بیشتری را وکالت می‌کنند.

جزئیات برگزاری دومین سالگرد بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی اعلام شد.

حمیدرضا مقدم‌فر در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها توضیح داد که مراسم روز شهادت ایشان در بعد ازظهر ۱۳ دی‌ماه در مصلی تهران با حضور آحاد مردم و شخصیت‌های داخلی و خارجی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود. دومین مراسم هم روز ۱۶ دی‌ماه در سالروز تشییع پیکر ایشان در تهران مربوط به تشییع پیکر ۱۵۰ شهید گمنام در پایتخت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha