• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1400092721108
  • خبرنگار : 71091

جلال پیشواییان: وطنم جایی است که مرا بپذیرند

جلال پیشواییان: وطنم جایی است که مرا بپذیرند

زنده‌یاد جلال پیشواییان بازیگر نقش‌های منفی سینمای ایران که به تازگی از دنیا رفته است، می گفت: هر جا که خاک مرا بپذیرد؛ وطنم است. خاک، خاک است، ایران و اروپا و آمریکا ندارد وقتی مردم و همکارانم مرا بپذیرند، برایم مهم است. چون مردم را دوست دارم، وطنم را دوست دارم، به خاطر همین میام اینجا (ایران) و این خاک مرا نگه می دارد با وجود اینکه خانواده ام جای دیگری هستند.

به گزارش ایسنا، جلال پیشواییان که در سال ۸۶ گفتگوی با جواد طوسی منتقد داشته است، گفته است: متولد ۱۳۰۹ و بچه سنگلج هستم. بعد از اینکه سنگلج خراب شد به خیابان "سرسبیل" رفتیم.

او یادآور  می شد: خیلی سینما می رفتیم، عاشق سینما بودم. فیلم اکشن خیلی دوست داشتیم، به همین دلیل وقتی در سینما هم کارم را شروع کردم، بیشتر نقش های منفی بازی کردم و نقش های مثبت را قبول نکردم.

او که در فیلم های ساموئل خاچیکیان بازی کرده است، می گفت: من یک ماشین "کادیلاک" داشتم که یک روز آقای حسن شریفی مدیر تولید مرا در خیابان دید و  گفت ماشین شما را می خواهم تا گفت؛ برای فیلمبرداری، قبول کردم. رفتیم "آژیر فیلم" با ساموئل آشنا شدیم و ساموئل گفت دوست دارید فیلم بازی کنید؟!

پیشواییان با اشاره به برخی فیلم‌هایش در بخش دیگری از این گفتگو که توسط موزه سینما منتشر شده است، گفته است: به این دلیل فیلم هایم موفق شدند که بلد بودم یک درگیری ایجاد کنم نه بوکوس، واقعا می دونستم چطوری باید دعوا کنم.

او با اظهار تاسف از اینکه چرا کامران شیردال و فریبرز صالح کار نمی کنند، ادامه داد: ماهی اگر ۵ میلیون داشتم، سینما می ساختم. من عشقم سینماست.

این بازیگر قدیمی با بیان اینکه مردم خیلی خوب هستند، ادامه داد: من تمام دنیا را گشتم، ما خیلی مردم خوبی داریم.

جلال پیشواییان با اشاره به صحنه ای از فیلم "تیغ و ابریشم" گفته است: در صحنه ای از  "تیغ و ابریشم" خودم پشت تریلی می نشستم. پدرم تریلی داشت. خودم هم بزرگ تر شدم، تریلی خریدم. یک مدت رییس خط شرکت واحد شدم چون مکانیکی کار کردم.

این بازیگر قدیمی در بخش دیگری از سخنانش گفته بود: من یک اعتقادی دارم. البته همه اعتقاد دارند اما من یک اعتقاد عجیبی به خدا دارم. وقتی بگم "یا حق" می رم و نمی ترسم. ترس در وجودم نبوده. خیلی اتفاقات در زندگی ام افتاده ولی نترسیدم.

جلال پیشواییان که در سال ۱۳۰۹ متولد شده بود، به عنوان بازیگر نقش منفی سینما در فیلم های پیش از انقلاب حضور داشت و هفته گذشته به دلیل کهولت سن در آلمان درگذشت.

او فعالیت سینمایی‌اش  را آن طور که در کتاب دانشنامه سینمای ایران آمده است از بازی در فیلم «دختری فریاد می کشد» به کارگردانی خسرو پرویزی آغاز کرد و در آثاری چون «ضربت» و «خداحافظ تهران» ساموئل خاچیکیان، «بیگانه بیا» ، «قیصر»، «رضا موتوری»، «داش آکل»، «بلوچ» ، «خاک» (مسعود کیمیایی)،  «خداحافظ رفیق» (امیر نادری)، «ستارخان» (علی حاتمی)،« صبح روز چهارم» کامران شیردل ، «صادق کرده» (ناصر تقوایی) و...ادامه داد.

این بازیگر به خاطر بازی در نقش «منصور آب منگل» در فیلم «قیصر» معروف بود.

 وی با بازی در فیلم سینمایی «خداحافظ تهران» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان به چهرهٔ شناخته شده‌ای مبدل شد و تا پایان سال ۱۳۹۰ در بیش از۸۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت.

پیشواییان با بازی در "خط قرمز"، "سفیر" در اولین دوره جشنواره فیلم فجر پس از انقلاب ، به عنوان پرکارترین بازیگر اولین دوره این رویداد شناخته می شود.

 "جرم"، "اخراجی‌ها ۲"، "زادبوم" ، "بی‌پولی" ، "حکم" ،"چشم عقاب"، "شاهرگ" ، "فرار بزرگ"، "روی خط مرگ"، "ضیافت" ، "هفت‌گذرگاه"، "تجارت" ، "تیغ و ابریشم" و... از دیگر فیلم های بودند که این بازیگر قدیمی در آن به ایفای نقش پرداخت.

آخرین فیلم او در سال ۱۳۹۰ «فقط صدا می‌ماند» بوده است و این بازیگر در مجموعه‌های تلویزیونی «در چشم باد»، «خاطرات مرد ناتمام» و «کمربندهاراببندیم» هم بازی کرده بود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۱۶:۳۶

روحت شاد ... به امید روزی که همه ملت ایران صاحب وطن بشن

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۱۷:۵۲

خداوند رحمت کند ایشان را به ملت ایران تسلیت میگویم

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۱۸:۱۶

همه رفتند در اروپا و امریکا و خارج از ایران فوت کردن ولی بر این عقیده بودن مردم ایران بهترین انسان‌ها هستند ……… پناه بر خدا

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۱۸:۲۰

روحش شاد

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۱۸:۴۴

خدا بیامرزت، ولی وطنت جاییست که زحمتت را کشیده گل پسر، نه کسی که تو را راه داده، وطنم پاره تنم، کد خبر: 1400092721108 خبرنگار : 71091 جلال پیشواییان: وطنم جایی است که مرا بپذیرند، دردا😥😥

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۱:۳۵

نمیدونم چند سالته که به آقای پیشواییان مرحوم میگی گل پسر! ولی یه توصیه بهت دارم: هیچوقت تو هیچ زمینه ای ادعات نشه. شاید تو هم یه روز از این مملکت رفتی؛ آینده قابل پیش بینی نیست.

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۲۰:۱۴

ایخدا بیامرزش

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۲۰:۲۳

ندانی که ایران نشست منست جهان سر به سر زیر دست ِ منست هنر نزد ایرانیان است و بـــس ندادند شـیر ژیان را بکــس همه یکدلانند یـزدان شناس بـه نیکـی ندارنـد از بـد هـراس دریغ است ایـران که ویـران شــود کنام پلنگان و شیران شــود چـو ایـران نباشد تن من مـبـاد در این بوم و بر زنده یک تن مباد همـه روی یکسر بجـنگ آوریــم جــهان بر بـداندیـش تنـگ آوریم همه سربسر تن به کشتن دهیم بـه از آنکه کشـور به دشمن دهـیم فردوسی

avatar

خدابیامرزتت آق جلال..هم شمای عزیز هم دیگر عزیزان همکارت که تو غربت بهوای این خک پاک منتظر برگشت ن... ایشاله که همه حاجت رواشن و به آغوش مادرشون (خاک)برگردن.....منکه یه جون دارم واسه اینخاک میدم...روحتشاد آق جلال..

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۲۲:۲۸

خدا رحمت گند این هنرمند نامی ایران بهترین جا در ان دنیا یعنی بهشت حلالش باشد چون این مرد خدا نه دورغ می گفت نه به گسی سمت گرده در دوران زندگی

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۷ ۲۳:۳۵

روحش شاد یادش گرامی تا ابد...جلال خان دوستداریم در قلب ما یی

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۲۹ ۰۹:۰۸

حالا که خاک وطنش است ، تا قبل از اینکه در خاک خانه گزینیم مختاریم تا خوبی یا بدی کنیم . اما اینجا دیگه دستمان از همه جا کوتاست .