• شنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1400092721172
  • خبرنگار : 71461

کتاب «طریق العبودیه» روانه بازار نشر شد

کتاب «طریق العبودیه» روانه بازار نشر شد

کتاب «طریق العبودیه(راه اطاعت و بندگی)» اثر آیت الله محمدرضا کلباسی اشتری به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «طریق العبودیه(راه اطاعت و بندگی)» اثر آیت الله محمدرضا کلباسی اشتری و تصحیح و تحقیق آیت الله احمد کلباسی اشتری و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۵۲ صفحه منتشر شد.

سیر اخلاق عملی و عرفانی اساتید اخلاق، چون زنجیری به هم پیوسته است که هر یک از استادی این کمال و معرفت را دریافت و به به شاگردانی انتقال داده است.

علامه آیت الله محمدرضا کلباسی اشتری یکی از این حلقه های اتصال در اخلاق و عرفان عملی است. اثر حاضر، گذری بر اخلاق اسلامی و سلوک دینی است که مؤلف آن را در حقیقت سلوک و صفات سالکین و مقدمات و شرایط آن و مقامات واصله بعد از آن تدوین فرموده است.

محقق در تصحیح و تحقیق این کتاب تمام آیات، روایات و شواهد را اعراب گذاری، مأخذیابی و ترجمه کرده است.

ساختار اثر

این اثر در ۶ باب و ۲۹ فصل تهیه و تدوین شده است؛ باب اول این اثر درباره آغاز سیر و سلوک است و در ۶ فصل تبیین شده است عناوین فصول این باب عبارتند از تحقیق، ثابت قدم بودن در ایمان، نیت خالص، توضیح صدق، انابه و مراتب آن، اخلاص.

باب دوم، در تشریح موانع سیر و سلوک است؛ در این باب، گناه، محبت به دنیا، دلبستگی به دنیا، پیروی از هوای نفس، ترک مراقبه و محاسبه، و گناهان در شش فصل به عنوان موانع سیر و سلوک مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

در مقصد سیر و سلوک عنوان سومین باب از این اثر است که فرار الی الله، دقت در آیات آفاقی و انفسی، حال رجا در سلوک سالک، حال شکر در سلوک و حال صبر در سلوک عناوین این فصول را تشکیل دادند.

در باب چهارم که با عنوان «اصول سلوک» تدوین شده است، ارادت و هجرت یا اراده هجرت، شوق، محبت، معرفت، حال یقین و اطمینان قلبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ در پنجمین باب کتاب «طریق العبودیه» که حالات سالک را تشریح کرده است، در شش فصل بررسی حال توکل، حال رضا، حال تسلیم، حال توحید و مراتب آن، و حال اتحاد بررسی شده است.

«در حال فنا و مراتب آن» عنوان ششمین و آخرین باب از این اثر می باشد که مقام فنای عمار یاسر را بررسی کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha