• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400092821471
  • خبرنگار : 50165

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس عنوان کرد

مشکل، عمدتا توزیع نامناسب پزشک است نه کمبود پزشک

مشکل، عمدتا توزیع نامناسب پزشک است نه کمبود پزشک

ایسنا/زنجان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حال حاضر مشکل اصلی، توزیع نامناسب پزشک است نه کمبود پزشک.

سیدمرتضی خاتمی شامگاه روز گذشته (۲۷ آذر ماه) در جمع خبرنگاران، در رابطه با افزایش جذب پزشک در سال آینده، اظهار کرد: کمبود پزشک آن‌گونه که توصیف می‌شود نیست بلکه مشکل، نشتی از بخش مدیریت فارغ‌التحصیلان پزشکی است و تربیت بی‌رویه پزشک مشکل نشتی را حل نمی‌کند.

وی با بیان اینکه با افزایش تخت و متعلقات آن که یکی هم پزشک است، موافقیم، افزود: اگر اعتبارات مربوط به افزایش تخت و متعلقات آن تامین شود، افزایش پزشک نیز به تبع آن حاصل می‌شود ولی نمی‌توان بدون افزایش تخت، صرفا تربیت پزشک را در کشور افزایش داد و این مهم در درجه اول به جامعه آسیب می‌زند. آسیب به بخش پزشکی و بخش دریافت خدمات.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به توزیع عادلانه پزشک در مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم، ادامه داد: باید دلایل عدم حضور اولیه و عدم ماندگاری پزشکان به‌دنبال پایان تعهدات آسیب‌شناسی و رفع شود. البته بعضا وجود نوبت‌های طولانی برای ویزیت برخی متخصصان دلیلی بر کمبود ذکر می‌شود که از قضا این موارد بیشتر در مناطقی که تراکم پزشک بالا است، مشاهده می‌شود و این موارد حتی اگر تعداد پزشکان نیز افزایش یابد، باز هم این موارد باقی خواهد بود. دلیل عمده آن هم به خاطر برند بودن تعدادی از پزشکان است.

خاتمی با تاکید بر اینکه برای همه پزشکان در یک تخصص معین صف وجود ندارد، تصریح کرد: توزیع اتفاق افتاده در رابطه با پزشکان نامناسب است؛ البته در خارج از مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ، پزشکان متخصص کمتری وجود دارد که باید متناسب و قاعده‌مند تربیت آندسته از تخصص‌ها افزایش یابد. ولی به‌طور مطلق نباید نسخه پیچید که صرفا با افزایش پزشک مشکل توزیع نامناسب حل نخواهد شد. افزایش بی‌رویه تربیت نیروی انسانی تخصصی در هر رشته‌ای مشکلات اجتماعی بسیاری در پی دارد که یکی از مشکلات مازاد نیرو، هدر رفت هزینه‌ها باشکال گوناگون منجمله مهاجرت است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه شاخص رفاه در شهرهای بزرگ تفاوت معنی‌داری با سایر شهرها بویژه مناطق محروم دارد به همین دلیل نیروهای تخصصی علاقه‌مندند پس از پایان دوره تعهد خود، مناطق محروم را ترک کنند. رشد شاخصه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در مناطق محروم سبب خواهد شد پزشکانی که به این مناطق گسیل می‌شوند، ماندگاری بیشتری پیدا کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بسیاری از پزشکانی که در مراکز استان‌ها هستند، درآمد بالایی ندارند ولی بهبود امکانات و دسترسی‌ها را به درآمد بالا ترجیح می‌دهند. به عبارت دیگر افزایش تربیت پزشک الزاما منجر به توزیع مناسب پزشک در مناطق مختلف نمی‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha