• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1400092821883

رایزنی برای ثبت ملی اسب کاسپین

رایزنی برای ثبت ملی اسب کاسپین

ایسنا/البرز مدیر عامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین از کم کاری نهادهای متولی ورزشی در زمینه استفاده از اسب کاسپین انتقاد کرد و گفت: اسب‌های کاسپین اکثرا کاربری ورزشی و تفریحی دارند و متاسفانه سازمان‌های متولی کم کاری کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمد جواد دهقان روز یکشنبه ۲۸ آذرماه در نشست مشترک با موسسه تحقیقات علوم دامی که در این موسسه در کرج برگزار شد، در مورد تعداد اسب‌های کاسپین اظهار کرد: در آمار جهانی دو هزار رأس اسب به عنوان اسب کاسپین  از ۵۰ سال پیش تاکنون ثبت شده است و آمار دقیقی از اسب های زنده در دسترس نیست.

وی افزود: از تعداد  دو هزار رأس ثبت شده ۳۰۰ رأس از اسب‌های ایران بود که ۳۰ رأس از کشور خارج و به کشورهای استرالیا، نیوزلند، آمریکا، سوئد و سایر کشورهای اروپایی صادر شد.

وی ادامه داد: بعد از آن ۳۰ رأس، صادرات اسب کاسپین  از ایران نداشته‌ایم. در داخل کشور اسب‌های ثبت شده محدود به اسب‌های مرکزتحقیقات آموزش و حفظ ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین است که حدود ۴۱ رأس هستند تعدادی نیز در دست خریداران عام است و چون شناسنامه‌ای برایشان وجود ندارد شناسایی نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حدود۵۰ نفر از مالکان و تولید کنندگان اسب کاسپین به عضویت انجمن درآمده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد تا کنون ۱۲۰ رأس شناسایی و هویت گذاری شده که در مراحل نهایی ارسال نمونه‌ها برای تست‌های ژنتیکی هستند و پیش بینی می‌شود در نهایت حدود ۵۰۰ رأس اسب کاسپین در کشور وجود داشته باشد.

به گفته دهقان در قوانین بین المللی اسب کاسپین به نام ایران ثبت شده و اسب‌های جدید در دنیا نیز به نام ایران می توانند ثبت شوند. در زمینه ثبت ملی به عنوان اثر ارزشمند ژنتیکی و تاریخی به عنوان آثار ناملموس نیز در حال رایزنی با سازمان میراث فرهنگی هستیم.

وی  از کم کاری نهاد های متولی ورزشی در زمینه استفاده از اسب کاسپین انتقاد کرد و گفت: اسب های کاسپین اکثرا کاربری ورزشی و تفریحی دارند و متاسفانه سازمان های متولی کم کاری کرده اند. به دلیل اینکه همیشه درآمد و جاذبه واردات بیشتر از صادرات بوده به این سمت حرکت کرده اند و حتی اسب‌هایی وارد کرده‌اند که به جز زیبایی هیچ کاربری دیگری ندارند در حالی که اسب کاسپین به عنوان بهترین اسب پونی دنیا شناخته شده و در جهان در مسابقات کودکان و تولید نژادهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر عامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین  افزود: بنابراین اگر کاربری برای این اسب تعریف نشود نگهداری آن توجیهی ندارد. البته قیمت این اسب در سه سال اخیر رشد خوبی داشته است و به اقتصادی شدن نزدیک می‌شود.  اسب کاسپین از لحاظ ورزشی بسیار توانمند است و در ورزش هایی چون پرش، استقامت، درساژ و چوگان در دنیا استفاده می شود.

وی ادامه داد: در ایران ارگان های متولی ورزش های مرتبط با اسب باید میدان اختصاصی برای اسب کاسپین در رشته های مختلف ایجاد کنند و نیاز است ورزش های مرتبط با این اسب در کشورگسترش یابد. انجمن آمادگی این کار را دارد ولی فدراسیون‌ها مسلما به این اقدام معترض می شوند این درحالی است که خودشان هم اقدامی برای رونق این ورزش‌ها نمی کنند.

 وی همچنین از عضویت انجمن حفاظت از اسب کاسپین در انجمن بین المللی اسب کاسپین خبر داد و گفت: در گذشته ایران عضو رسمی در انجمن نداشت ولی با ارائه پیشنهائات ایران تغییرات خوبی در اساسنامه بین المللی انجام شد و انجمن حفاظت از اسب کاسپین عضو رسمی انجمن بین المللی شد و از ابتدای ۲۰۲۱ سه نفر از پنح نفر اعضای هیات مدیره انجمن بین المللی از ایران انتخاب شدند.

به گفته دهقان همچنین عضویت ایران در سازمان بین المللی صدور کد اختصاصی برای اسب ها انجام شد تا از ثبت موازی نام اسب کاسپین توسط انجمن های دیگر جلوگیری شود.

وی همچنین در مورد مشکلات ثبت این اسب ها گفت: ثبت اسب ها توسط انجمن و موسسه تحقیقات و حفظ ذخایر ژنتیکی انجام می شود ولی فدراسیون سوارکاری در این زمینه کارشکنی می کند و از همکاری با تمام مالکانی که با جایی غیر از فدراسیون همکاری کنند خودداری می‌کند که لازم است پیگیری شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha