• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1400092822036
  • خبرنگار : 71653

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ‌وهنر:

تکافوی سرانه‌ای تضمین‌کننده اثربخشی فضاهای فرهنگی نیست

تکافوی سرانه‌ای تضمین‌کننده اثربخشی فضاهای فرهنگی نیست

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ‌وهنر می‌گوید: تکافوی سرانه‌ای تضمین‌کننده اثربخشی فضاهای فرهنگی نیست.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی موسسه کمک به توسعه فرهنگ‌وهنر، سمینار بازنگری در مدل بهره‌برداری از مجتمع‌های فرهنگی و هنری در حال برگزاری‌ است. در نشست‌هایی که با حضور صاحب‌نظران، سیاست‌گذاران و کارشناسان فرهنگی برگزار می‌شود، در دو روز چالش‌های پیش ‌روی فضاها و مجتمع‌های فرهنگی بررسی خواهند شد.

«چالش‌ فضاهای فرهنگی» و «نقش فضاهای فرهنگی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» از مهم‌ترین موضوعات روز نخست این برنامه هستند. «بازآفرینی فضاهای فرهنگی فراموش‌شده با رویکرد مکان‌سازی خلاق» و «تبیین ایده‌های نوین برای بهره‌برداری از فضاهای فرهنگی» از موضوعات روز دوم خواهد بود.

امین عارف‌نیا، مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ‌وهنر در این برنامه گفت: پاسداری از هویت فرهنگی در فرایند جهانی شدن چالشی کلیدی بوده، و حفاظت از سرمایه‌های اجتماعی نیازمند نگاهبانی و پرستاری است.

او با اشاره به این‌که سرمایه‌های فرهنگی و آفرینش‌های هنری برای بروز و ظهور نیازمند فضاهایی مناسب و پاسخگو هستند، بیان کرد: تکافوی سرانه‌ای به‌تنهایی نمی‌تواند ضامن کارایی این فضاها باشد. و جذابیت‌های عملکردی، تناسب موقعیت مکانی، رونق فعالیتی، مکان‌سازی خلاق و کاربردی از عوامل موثر در کارایی فضاهایی از این دست هستند.

عارف‌نیا با اشاره به اقدامات دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های عمومی، تشکل‌های مردمی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طول سه دهه گذشته، از ٦٣١ مجتمع و مرکز فرهنگی احداث‌شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌‎عنوان بخش مهمی از زیرساخت‌های فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: این مجتمع‌ها در کنار سالن‌‎های سینما، کتابخانه‌های عمومی، نگارخانه‌ها، کانون‌های فرهنگی و تربیتی آموزش‌وپرورش و فرهنگسراهای شهرداری‌ها منظومه فضاهای فرهنگی کشور را تشکیل می‌دهند.

او افزود: در کنار چالش فقرِ فضاهای فرهنگی، با چالش مدیریت و بهره‌برداری از فضاهای موجود مواجه‌ایم و باید برای رفع موانع قانونی، حل مسائل کالبدی، اصلاح تعارضات اجتماعی و اقتصادی چاره‌اندیشی کنیم.

مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ‌وهنر در پایان و با تأکید بر هدف برگزاری این نشست این‌طور گفت: «مدیریت و بهره‌برداری صحیح از فضاهای فرهنگی و هنری» از اهداف این نشست‌های کارشناسی است. نشست‌های آسیب‌شناسی توسط کارشناسان در این عرصه انجام شده‌است که نتایج آن در گفت‌وگوهای دوروزه این سمینار به بحث گذاشته می‌شود. همچنین برای برون‌رفت از وضعیت فعلیِ بهره‌برداری از فضاهای فرهنگی چاره‌اندیشی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha