• یکشنبه / ۲۸ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1400092822083
  • خبرنگار : 30165

اسلامی کردن علوم انسانی، دور ریختن دانش بشری نیست

اسلامی کردن علوم انسانی، دور ریختن دانش بشری نیست

رییس دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اسلامی کردن علوم انسانی، به معنای دور ریختن دانش بشری نیست. انسان ساحت‌های مختلفی دارد که علوم انسانی امروز بر مبنای آن است.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالله معتمدی امروز در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: توجه به علوم انسانی اسلامی فراتر از زمان جمهوری اسلامی و مکان ایران بوده است. بعد از انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی نیز حرکتی در این مسیر بود و هیچ زمانی مثل امروز کشور ما آمادگی تحول در علوم انسانی را نداشته است.

رییس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به مستمر و دشوار بودن فرآیند تحول، اظهار کرد: موفقیت در این زمینه نیازمند آن است که تحول در علوم انسانی، تبدیل به گفتمان علمی در سطح جامعه و دانشگاه شود.

وی عنوان کرد: ما باید در کنار این که می‌گوییم اسلامی‌سازی علوم چه چیزی است، باید تشریح کنیم که اسلامی‌سازی چه چیزی نیست. این مسائل باید مشخص شود تا سوءتفاهم‌ها برطرف شود و این کار نیازمند کمک حوزه‌ها است.

معتمدی تاکید کرد: اسلامی کردن علوم انسانی، به معنای دور ریختن دانش بشری نیست، ما نمی‌خواهیم چرخ را از ابتدا اختراع کنیم. انسان ساحت‌های مختلفی دارد که علوم انسانی امروز بر مبنای آن است. ما ناچاریم که در ساحت مادی انسان از علوم تجربی استفاده کنیم. علوم انسانی اسلامی این نیست که در بحث روانشناسی کتابی نوشته شود که صرفا در آن آیه و حدیث استفاده‌شده باشد.

وی با بیان اینکه درست است، علم دستوری نیست اما سیاست‌پذیر است، با بیان مثالی تشریح کرد: مجموعه علوم اجتماعی صرفا علم نیست، بلکه مکتب هم است که اسلامی و غیراسلامی دارد. همه گزاره‌های یک کتاب علمی نیست، بلکه مطالب غیرعلمی هم دارد.

معتمدی با اشاره به این‌که برای گفتمان‌سازی نیاز به چیستی‌ها و ناچیستی‌ها داریم، ادامه داد: بر همین اساس قصد ما این است که در دانشگاه، گفتمان علوم انسانی اسلامی به گفتمان غالب تبدیل شود. استادان ما باید در این زمینه به گفتمان‌سازی لازم برسند. در برخی موارد برنامه‌های درسی تغییر کرد و متناسب با آن اساتیدی آمدند و کارگاه برگزار کردند؛ ولی تغییر خاصی اتفاق نیفتاد، چون استاد ما به این موضوع اعتقادی ندارد. به همین دلیل نیاز به گفتمان‌سازی داریم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطر نشان کرد: برای اسلامی سازی علوم انسانی به استادان و اندیشمندان حوزه نیاز داریم که ما را نسبت به مبانی، روش شناسی، فلسفه‌های مضاف، امداد فقه و تفسیر آگاه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha