• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400092922669
  • خبرنگار : 71129

بورل: روسیه تلاش می‌کند ما را از گفتگوهای امنیتی خارج کند

بورل: روسیه تلاش می‌کند ما را از گفتگوهای امنیتی خارج کند

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شده که روسیه شاید تلاش کند این اتحادیه را از گفتگوها درباره تضمین‌های امنیتی خارج کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، در میانه افزایش تنش‌ها بین اوکراین و روسیه، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده که مسکو شاید تلاش کند تا اتحادیه را از گفتگوها درباره تضمین‌های امنیتی خارج کند و کنار بگذارد.

وی بیان کرد که اهداف نهایی و غایی روسیه نامشخص است به ویژه اینکه تلاش می‌کند تا اوکراین را تضعیف و تهدید کند.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین افزود:‌ سناریوهای مختلفی در این باره وجود دارد. ما نمی‌توانیم تمایل روسیه را برای استفاده از بحران با اوکراین به عنوان اهرمی برای هدف تعیین شده شکل‌دهی مجدد چارچوب امنیتی اروپا ضمن بی توجهی و دور کردن اروپایی‌ها از گفتگوهای تضمین امنیتی، نادیده بگیریم.

بورل همچنین تاکید کرد که هرگونه اقدام از سوی روسیه علیه تمامیت ارضی اوکراین با پیامدهای جدی همراه است و خوشبینی خود را نیز درباره این مساله عنوان داشت که آمریکا اجازه نمی‌دهد تا بروکسل از گفتگوهای امنیتی کنار گذاشته شود: "هرگونه گفتگو درباره ساختار امنیتی اروپا باید شامل اتحادیه اروپا شود."

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: مشخص است که اتحادیه اروپا باید در چنین گفتگوهایی حضور داشته باشد. روسیه روز جمعه پیش نویس پیشنهادهای ضمانت‌های امنیتی بین مسکو و اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای اروپایی عضو ناتو را ارائه کرد. مشخص است که اتحادیه اروپا باید بخشی از این گفتگوها باشد.

مسکو روز جمعه پیش نویس توافقنامه‌هایی را با عنوان معاهده بین ایالات متحده و روسیه در مورد ضمانت‌های امنیتی و اقداماتی برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) منتشر کرد. این پیشنهادها در نشستی در وزارت خارجه روسیه در ۱۵ دسامبر به نماینده آمریکا تحویل داده شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز اخیرا از ناتو خواست تا گفتگوهایی معنادار را برای دادن تضمین‌های بلندمدت و قابل اعتماد به مسکو آغاز کند.

این ضمانت‌ها باید از نظر قانونی الزام‌آور باشند، چرا که به گفته پوتین، غرب از تعهدات شفاهی قبلی خود عقب‌نشینی کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha