• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1400092922722
  • خبرنگار : 71498

وزیر علوم مطرح کرد

جلوگیری از خام‌فروشی صنعت نفت با سرمایه‌گذاری در علم و فناوری

جلوگیری از خام‌فروشی صنعت نفت با سرمایه‌گذاری در علم و فناوری

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: ما به جای اینکه یک بشکه نفت را با قیمت ۶۰ تا ۷۰ دلار بفروشیم، اگر به دانشمندان و پژوهشگران کشور اعتماد کنیم و تعامل کنیم، حتما می‌توانند طوری عمل کنند که به جای فروش هر بشکه نفت با قیمت ۶۰ دلار، چند میلی‌لیتر یک فرآورده نفتی را به چند صد دلار بفروشیم.

به گزارش ایسنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز در آئین امضای تفاهم‌نامه نهادهای علمی و سرمایه‌گذاری با وزارت نفت با بیان اینکه در شرایط فعلی جهانی و ملی، مشکل ما خام‌فروشی و خام‌سوزی است که اصلاً مناسب نیست، اظهار کرد: کشوری که خام می‌فروشد و خام می‌سوزاند نشان دهنده این است که برای علم و فناوری سرمایه‌گذاری شایسته نکرده است.

وی تاکید کرد: باید به این باور برسیم که هر دلار و هر ریالی که برای پژوهش و فناوری هزینه کنیم صدها ریال و دلار دستاورد خواهیم داشت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: اگر به نخبگان فرصت اثربخشی بدهیم، خدمت در کشور را به مهاجرت ترجیح می‌دهند و سرمایه‌گذاری در فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از زمینه‌هایی است که امید را افزایش داده و موجب حفظ نخبگان می‌شود.

وی با بیان اینکه بهترین مسیر برای افزایش امید و نشاط در جامعه سرمایه‌گذاری در فناوری و نوآوری است، اظهار کرد: اگر دانش‌آموختگان و افراد دارای تحصیلات عالیه در جایگاهی قرار بگیرند که احساس اثربخشی کنند؛ هیچگاه کشور خودشان را رها نمی‌کنند.

زلفی‌گل افزود: اگر جوانان ما شغل داشته باشند و بتوانند از دانش خودشان برای پیشرفت کشور استفاده کنند؛ شور و نشاط و امید به زندگی و هویت مداری حتما ارتقا پیدا می‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما باید بدانیم که بهترین مسیر برای افزایش امید و نشاط در جامعه، سرمایه‌گذاری در علم و فناوری است، افزود: در این راستا از توجه ویژه وزیر نفت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به این موضوع قدردانی می‌کنم.

زلفی‌گل با بیان اینکه طبیعی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم به عنوان بازوی توانمند دستگاه‌های اجرایی، در خدمت کشور باشد، گفت:  ما در وزارت علوم هم سعی می‌کنیم توان و پتانسیل نخبگان دانشگاهی، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا را در اختیار بخش‌های مختلف کشور قرار دهیم.

وی خطاب به جامعه دانشگاهی گفت: از دانشگاهیان فرهیخته هم انتظار داریم در مسئله‌یابی عرصه‌های مختلف اجرایی کشور، صنعت کشور، فعال باشند. از یک استاد دانشگاه و یک پژوهشگر انتظار می‌رود که مسئله‌های بخش‌های مختلف کشور را شناسایی کنند و مشخص کنند که چطور می‌خواهند این مسائل را حل کنند و برای حل کردن مشکلات جامعه به چه چیزهایی نیاز دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ما به عنوان مسئولان وزارت علوم هم به عنوان خادم دانشمندان، اندیشمندان و پژوهشگران کشورمان نهایت همکاری و بسترسازی را در راستای کمک به این موضوع به کار خواهیم گرفت، گفت: در شرایط فعلی جهانی و ملی، مشکل ما خام فروشی و خام‌سوزی است که اصلا مناسب نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha