• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400092922778
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/ثبت جهانی هنر خوشنویسی ایران/

ثبت جهانی خوشنویسی توجه جهان را به فرهنگ ایرانی جلب خواهد کرد

ثبت جهانی خوشنویسی توجه جهان را به فرهنگ ایرانی جلب خواهد کرد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس انجمن خوشنویسان مشهد با اشاره ثبت جهانی پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران در شانزدهمین نشست کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث‌ فرهنگی ناملموس، گفت: مردم دنیا با این اتفاق بیش از گذشته به فرهنگ ایرانی توجه خواهند کرد. 

محمدعلی باقرزاده طوسی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز خوشحالی از این رخداد و با اشاره به زحمات بسیار زیاد خوشنویسان معاصر اظهار کرد: این حق خوشنویسی ایران بود که ثبت جهانی شود تا دنیا از این هنر ایرانیان بهره ببرد. حدود ۱۰۰۰ سال است که خوشنویسی در ایران سابقه دارد و این اتفاق باید زودتر از این رخ می‌داد. 

وی در رابطه با تاثیرات این خبر بر میزان توجه مردم دنیا به فرهنگ و هنر ایران عنوان کرد: خوشنویسی ایرانی به عنوان یک هنر سال‌های بسیاری است که جایگاه خود را پیدا کرده و همچنان هم رو به پیشرفت است. با توجه به این رخداد یونسکو قطعا تبلیغات بیشتری در این زمینه انجام خواهد داد و ایران را به عنوان یک خاستگاه خوشنویسی به جهان معرفی خواهد کرد. فرهنگ ایران با پیشینه درخشانی که دارد و در خاورمیانه و دنیا زبانزد است، با این اتفاق مردم دنیا بیش از گذشته متوجه فرهنگ ایرانی خواهند شد. 

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد در رابطه با انتظاراتی که به عنوان یک هنرمند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند گفت: در فعالیت‌های هنری باید یک حامی وجود داشته باشد که این وظیفه بیشتر در حوزه وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گنجد. ما در انجمن خوشنویسان به عنوان هنرمندانی که فرهنگ ایرانی را به دنیا معرفی می‌کنند، انتظار دارند دولتمردان فضایی را فراهم کنند تا آنان با کمترین دغدغه به فکر خلق آثار بدیع و ماندگار باشند. در تمام کشورهای پیشرفته جهان حمایت‌های مالی صورت می‌گیرد زیرا هنر ویترینی است برای معرفی آن کشور به دنیا و انتظار می‌رود که توجه‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد. هنرمند نباید دغدغه معاش و مکان برای اجرای آثار هنری خود داشته باشد. این انتظار نامعقولی نیست و در تمام دنیا این حمایت‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: وظایفی که بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، بسیار کمرنگ شده و انجمن خوشنویسان مشهد و ایران کمترین تعامل را با این وزارت دارند. تمام فضاهایی که پیش از شیوع ویروس کرونا در اختیار ما بود، از ما گرفته شده است. در حال حاضر دفتر انجمن خوشنویسان مشهد در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا(ع) قرار دارد که کلیه فعالیت‌های هنری و آموزشی در آنجا تعطیل شده است. این مساله برای سایر انجمن‌های هنری هم صدق می‌کند و هیچکدام از این انجمن‌ها فعالیتی ندارند.

باقرزاده طوسی ادامه داد: این به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا نیست بلکه طبق ماده قانون به دلیل اینکه این امکانات متعلق به دولت است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمام انجمن‌های هنری که توانایی کسب درآمد دارند، اجاره‌بهایی را برای مکانی که به آن‌ها داده شده است، دریافت می‌کند. انجمن‌های هنری که فقط با شهریه هنرجوهای خود می‌توانند کسب درآمد کنند، توانایی پرداخت این اجاره‌بها را ندارند.

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد خاطرنشان کرد: در گذشته به این شکل نبود و این قانون وجود نداشت و ما می‌توانستیم فعالیت‌های خود را ادامه دهیم. حتی این قانون در تمام استان‌های کشور اجرا نشده و فقط در بعضی از استان‌ها از جمله خراسان رضوی اجرا می‌شود و بر مبنای آن امکانات از هنرمندان این استان سلب می‌کند. در حال حاضر درآمد انجمن‌های هنری از جمله انجمن خوشنویسان به صفر رسیده و انتظاری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم، این است که تعامل سازنده‌ بیشتری با هنرمندان این مرز و بوم داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha