• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400092922963
  • خبرنگار : 71516

در دیدار با گوترش

میقاتی: مصمم به برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد خود هستیم

میقاتی: مصمم به برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد خود هستیم

نخست وزیر لبنان در دیدار با دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که این کشور به برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد خود پایبند است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: لبنان به نقش یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان) برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ پایبند است و به قطعنامه‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد و از سازمان ملل می‌خواهد که این قطعنامه را به طور کامل اجرایی کرده و در راستای توقف تجاوزها علیه لبنان و حاکمیت آن تلاش کند.

وی تاکید کرد، لبنان به سیاست خویشتن داری در برابر هرگونه اختلافات میان کشورهای عربی پایبند است و همواره  می‌خواهد عامل اتحاد میان برادران عرب باشد و مایل است که بهترین روابط را با تمام دوستانش داشته باشد.

میقاتی گفت: لبنان در معرض بدترین بحران اقتصادی، مالی و اجتماعی از زمان تاسیس قرار گرفته است؛ از بحران آوارگان سوریه گرفته تا کرونا و بحران اقتصادی و مالی که نتیجه دهه‌ها ضعف مدیریت و انفجار بندر بیروت است. لبنان به کمک‌های فوری در زمینه‌های مختلف نیاز دارد.

میقاتی تاکید کرد، باید توانایی کشور را برای پایداری از طریق ایجاد برنامه‌های توانمندسازی برای حمایت از نهادها و کمک به دولت برای انجام اصلاحات از جمله مبارزه با فساد و تقویت حاکمیت قانون افزایش داد.

وی تاکید کرد: ما برای برگزاری انتخابات پارلمانی به عنوان یکی از ارکان دموکراسی تلاش می‌کنیم. دولت مصمم است که انتخابات در موعد خود بدون تاخیر برگزار شود و ما روی کمک سازمان ملل در این راستا حساب باز کرده‌ایم. لبنان از چند سال پیش از پیامدهای بحران آوارگان سوری رنج می‌برد و در این راستا از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم بازگشت آوارگان را تسهیل کنند. بیشتر مناطق سوریه امن هستند.

میقاتی خطاب به گوترش گفت: می‌دانیم که هدف از آمدن شما به لبنان آن دادن پیام حمایت، امید و همبستگی است که ما در این شرایط سخت به آن نیاز داریم.

گوترش تأکید کرد، بحران آوارگان سوری در وضعیت اقتصادی، اجتماعی و احیانا امنیتی لبنان تاثیر زیادی گذاشته است. با این حال می‌بینیم که لبنان مرزها و قلبش را برای استقبال از آوارگان سوری گشوده است و این در حالی است که کشورهای بزرگی مرزهای خود را به روی آوارگان بستند. این نشان دهنده کرم و بزرگواری لبنان است که دارای ریشه دارترین تمدن‌ها در جهان است.

وی گفت: از حیث تمدن و دین و فرهنگ جامعه لبنان الگوی تسامح دینی و ایجاد یک جامعه متنوع و شکوفا است. این جامعه می‌توانست محور جهان باشد. لبنان کشوری بود که همگان برای کار و تجارت به آنجا می‌رفتند و از یک نظام اقتصادی مستحکم برخوردار بود.

گوترش تاکید کرد: این کشور در حال حاضر وضعیت فاجعه بار و بسیار دشواری دارد که مسؤولیت آن به صورت جزئی به دوش لبنانی‌هاست؛ اما این مسؤولیت به دوش طرف‌های خارجی نیز هست. مردم لبنان امروز از دو مساله رنج می‌برند. مسؤولیت بزرگی به دوش رهبران سیاسی است تا خود را متحد کرده و گردهم آیند. اکنون زمان آن رسیده که مسؤولان برای حل بحران‌ها تلاش زیادی کنند. این لحظه مناسبی است که باید لبنانی‌ها در آن همبستگی خود را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: من با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، نبیه بری، رئیس پارلمان و میقاتی دیدار کردم و آن‌ها این مساله را تضمین کردند که انتخابات پارلمانی براساس احکام قانون اساسی و در موعد خود برگزار خواهد شد. همچنین میقاتی به من گفت که دولت به برگزاری مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول پایبند است و اصلاحات مالی لازم را انجام خواهد داد تا بتواند از امکانات مورد نیاز در سایه حمایت بین‌المللی برخوردار شود و این مساله باعث شود لبنان در سریع‌ترین زمان ممکن به بهبودی برسد. بحران لبنان تلاش‌های این کشور برای تحقق اهداف توسعه پایدار را از بین برد. مأموریت اصلی ما برپایه همبستگی است و می‌توانیم تاکید کنیم که لبنان چه در سطح سازمان ملل و چه در سطح آژانس‌های بین‌المللی دیگر در محور استراتژی‌ها و اولویت‌های ما است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha