• دوشنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1400092922973
  • خبرنگار : 71451

پاک‌سازی شهر اسلام‌آباد غرب توسط پاسداران و بسیجیان بومی در عملیات مرصاد

پاک‌سازی شهر اسلام‌آباد غرب توسط پاسداران و بسیجیان بومی در عملیات مرصاد

هفدهمین جلسه شورای مطالعات راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با موضوع بررسی عملیات مرصاد با حضور اعضای شورای مطالعات راهبردی مرکز و فرماندهان عمل‌کننده در این عملیات در این مرکز برگزار شد.

به گزارش ایسنادر ابتدای این جلسه سردار بهروز مرادی فرمانده تیپ نبی اکرم (ص) کرمانشاه در دوران دفاع مقدس به عملیات مرصاد اشاره کرد و گفت: عملیات مرصاد را هیچ‌گاه نباید بدون در نظر گرفتن نقش ارتش عراق در حمایت از منافقین به‌منظور موفقیت در این عملیات ارزیابی کرد.

وی درباره نقش پررنگ لشکر ۱۷ زرهی عراق در پشتیبانی لازم از منافقین  بیان کرد: با توجه به اینکه ایران در ۲۷ تیرماه قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفته بود، از حیث ذهنی و روانی آمادگی لازم برای رویارویی با حمله جدید منافقین با حمایت رژیم بعثی را نداشت و این مسئله باعث پیشروی سریع منافقین و سقوط شهرهایی همچون سرپل ذهاب، قصر شیرین و اسلام‌آباد غرب شد.

فرمانده تیپ نبی اکرم (ص) کرمانشاه در دوران دفاع مقدس در ادامه به تشریح مقاومت تیپ نبی اکرم (ص) کرمانشاه در مقابله با تجاوز منافقین پرداخت و افزود: با پذیرش قطعنامه توسط امام (ره)، علی‌رغم اینکه در این زمان سپاه هیچ‌گونه مسئولیتی در جبهه میانی و غرب نداشت، رزمندگان دو گردان این تیپ در برابر تجاوز منافقین ایستادند، این در حالی بود که تعداد قابل‌توجهی از نیروهای تیپ در دزفول بودند و به آن‌ها دسترسی نداشتیم.

سردار مرادی گفت: در ۱۳۶۷/۴/۳۱ عملیات ارتش عراق شروع شد. در آن زمان ما در پادگان ابوذر حضور داشتیم، حدود ساعت ۶ صبح بود که آتش تهیه عراقی‌ها شروع و تا ۴۵ دقیقه ادامه داشت و حتی خود پادگان نیز از این آتش بی‌نصیب نماند، بمباران شیمیایی نیز انجام شد و ما مجبور شدیم در منطقه حاج‌بابا مستقر شویم.

وی با یادآوری اینکه لشکر مجهز و توانمند ۱۷ زرهی ارتش عراق، ساعت ۱۵، بعدازظهر همان روز، وارد عمل شد، اظهار کرد: این لشکر ۶۰ تانک و نفربر به‌غیراز سایر تجهیزات در اختیار داشت و تا پشت قراویز در منطقه ریخک پیش روی کردند ولی در این منطقه اولین گردان ما رسید و سریعاً موضع‌گیری کرد و به مقابله با آن‌ها پرداخت.

فرمانده تیپ نبی اکرم (ص) کرمانشاه در دوران دفاع مقدس با یادآوری وضعیت بد در آن ساعات بیان کرد: بود، شهرها و روستاها یکی پس از دیگری سقوط می‌کرد و مردم نیز وحشت‌زده مناطق سکونت خود را ترک می‌کردند و به جاهای دیگر می‌رفتند.

وی با اشاره به اینکه لشکر ۱۷ عراق صبح روز بعد یعنی اول مردادماه سال ۱۳۶۷ پیشروی خود را از سر گرفت، گفت: در آن شرایط یک گردان از تیپ نبی اکرم (ص)، فقط با یک توپ ۱۰۶ میلی‌متری و یک مینی کاتویشا تصمیم به مبارزه با این لشکر مجهز گرفت و مقاومت جانانه‌ای انجام داد. اکثر نیروهای این گردان با کالیبرهای تانک به شهادت رسیدند. ما نیز در عمل تعدادی از تانک‌های آن‌ها را منهدم کردیم.

سردار مرادی افزود: نیروهای دشمن تا پادگان ابوذر پیشروی کردند، اما جرئت وارد شدن به پادگان را نداشتند. بچه‌های گردان ما بالای سر آن‌ها در مقر حاج‌بابا مستقر بودند. در غروب همان روز لشکر ۱۷ عراق چهار تا پنج کیلومتر از پادگان ابوذر به سمت جلو پیشروی کرد. ما فقط توانایی آن را داشتیم که با آرپی‌جی جلوی آنان پدافند کنیم.

وی یادآور شد: نکته جالب در این شرایط این بود که در این چند روزی که ما از طرف دشمن تحت‌فشار بودیم و اکثر راه‌های ارتباطی به سمت ما قطع بود، هیچ‌گونه احساس تشنگی و گرسنگی نکردیم چراکه مردم این مناطق هرچه داشتند از گوشت و نان و ماست در اختیار ما می‌گذاشتند.

فرمانده تیپ نبی اکرم (ص) کرمانشاه در دوران دفاع مقدس در ادامه به سومین روز از حمله عراق و منافقین اشاره کرد و گفت: صبح روز سوم به ما خبر رسید منافقین از سرپل ذهاب و گردنه پاتاق عبور کرده‌اند. ارتش عراق تا کله داود آمده بود و از آنجا را به منافقین واگذار کرده بود. منافقین به تنگه چهارزبر رسیده بودند و عملاً پشت سر ما بسته شده بود و ما در محاصره قرار گرفته بودیم. اسلام‌آباد سقوط کرده بود و کرمانشاه نیز در معرض سقوط بود و این مسئله حسابی روح و غیرت رزمندگان کرمانشاهی ما را جریحه‌دار کرده بود.

سردار مرادی با اشاره به اینکه درگیری‌ها تا صبح روز چهارم ادامه داشت، یادآور شد: ما با احتیاط به سمت اسلام‌آباد به راه افتاده و یک گروهان را روی قلاجه مستقر کرده و تا زواره کوه تا بالای سر اسلام‌آباد پیشروی کردیم. آنجا تصمیم گرفتیم به سمت اسلام‌آباد برویم درحالی‌که دو کیلومتر هنوز با شهر فاصله داشتیم و منطقه به‌صورت دشت باز بود و امکان شکار ما توسط تانک‌های عراقی وجود داشت. در آنجا توسط مسئول لجستیک با تعدادی تویوتا و یک ضد هوایی ۵۷ و یک شلیکا مجهز شدیم و نیروها در عرض چند دقیقه حداقل ۴ کاسکاول دشمن را منهدم کرده و به دیواره شهر رسیدیم.

وی گفت: تصمیم گرفتیم وارد شهر شویم و در آنجا درگیری سختی به‌ویژه در منطقه کارخانه قند اسلام‌آباد با منافقین که بر روی ساختمان‌ها مستقر بودند داشتیم و تعدادی از نیروهایمان نیز به شهادت رسیدند. درگیری ادامه داشت که با پیشروی رزمندگان تیپ موفق شدیم تا میدان امام اسلام‌آباد پیشروی کنیم. آشنایی رزمندگان کرمانشاهی و بومی با مناطق مختلف شهر خود عامل مهمی در موفقیت ما بود. منافقین تقریباً مستأصل شده بودند اما موفق به پاک‌سازی شهر نشدیم و قبل از شب نیروها را از شهر خارج کردیم.

فرمانده تیپ نبی اکرم (ص) کرمانشاه در دوران دفاع مقدس به عقب‌نشینی منافقین اشاره کرد و گفت: صبح روز بعد ( ۱۳۶۷/۵/۵) حدود ساعت ۱۱ بود که با توجه به شکست منافقین در محورهای دیگر، فرمانی از پشت بی‌سیم برای منافقین فرستاده شد که دستور عقب‌نشینی بود و توسط ما شنود می‌شد. منافقین بلافاصله و سراسیمه اسلام‌آباد را تخلیه کردند.

وی با بیان اینکه در عملیات مرصاد تیپ نبی اکرم (ص) کرمانشاه به استعداد دو گردان در برابر تجاوز منافقین ایستاد، خاطرنشان کرد: این تیپ پس از رشادت‌های فراوان و البته با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های مردم انقلابی منطقه و اهدای ۹۷ شهید موفق شد به داخل شهر اسلام‌آباد نفوذ کرده و آن را مجدداً به آغوش وطن بازگرداند. البته اکثر رزمندگانی که در آزادسازی و پاک‌سازی اسلام‌آباد شرکت داشتند و به شهادت رسیدند و یا مجروح شدند، بسیجی‌های شهرستان اسلام‌آباد غرب در تیپ نبی اکرم (ص) بودند.

مرادی در پایان گفت: نکته مهم در زمینه یارگیری منافقین، فریب و شست شوی مغزی برخی از نیروهای آنان بود که تقریباً بدون اطلاعات کافی به دام منافقین افتاده بودند. در همین خصوص یکی از منافقین که تابعیت کانادایی داشت بعد از دستگیری بیان کرده بود که به ما گفته بودند مسیر عملیات ما بدون هیچ دردسری در تهران خواهد بود و در میانه راه سایر متحدین به ما اضافه‌شده و پیروزی حاصل می‌شود.

در ادامه جلسه سردار علی نصر، جانشین وقت لشکر بدر نیز به بیان جزئیات مقاومت و ایستادگی رزمندگان این لشکر در برابر تجاوز منافقین پرداخت و تصریح کرد: لشکر بدر به‌عنوان اولین یگان مقابل ستون منافقین استاد و از حرکت آن‌ها جلوگیری کرد. در این عملیات رزمندگان لشکر بدر در چهار محور تنگه چهار زبر، ایلام، اطراف سه‌راه اسلام آباد-پل دختر-کرمانشاه و جاده کرند با منافقین درگیر شده با تقدیم ۱۱۳ شهید، اجازه پیشروی بیشتر را به دشمن ندادند.

بنا بر این گزارش تاکنون پنج جلسه از بررسی عملیات مرصاد توسط شورای مطالعات راهبردی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شده است و با اتمام این جلسه، سلسله جلسات واکاوی و بررسی عملیات مرصاد در شورای راهبردی به اتمام رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha