• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400093023613
  • خبرنگار : 71415

هشدار کارشناسان آمریکایی نسبت به نزدیک شدن آمریکا به جنگ داخلی

هشدار کارشناسان آمریکایی نسبت به نزدیک شدن آمریکا به جنگ داخلی

یک استاد علوم سیاسی آمریکایی و از اعضای یک کمیته مشاوره‌دهنده به سیا در خصوص نزدیک شدن کشورهای جهان به جنگ داخلی بر مبنای عواملی همچون گسترش گرایش‌های غیردموکراتیک، فراتر از تصور بسیاری گفت که آمریکا به عنوان "مهد دموکراسی" دیگر "یک دموکراسی" به حساب نمی‌آید.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دیلی میل، دکتر باربارا والتر، از اعضای کمیته موسوم به "کمیته ضربت بی‌ثباتی سیاسی" که به تحلیلگران اطلاعاتی درباره کشورهای در آستانه جنگ در جهان رهنمود می‌دهد، بیان کرد:‌ ما به جنگ داخلی، بسیار نزدیک‌تر از چیزی هستیم که بسیاری از ما تصور می‌کنیم.

این استاد دانشگاه کالیفرنیا،‌ سن دیگو که روی کانون‌های جنگ همچون سوریه مطالعه داشته و از مدیران وبلاگی درباره خشونت سیاسی است، گفت که آمریکا اکنون حامل نشانه‌هایی از قرار داشتن در مسیر شورش است.

او در کتاب جدیدش تحت عنوان "چطور جنگ داخلی شروع می‌شود" می‌نویسد: هیچکس نمی‌خواهد باور کند که دموکراسی محبوبشان در حال افول و یا در مسیر جنگ است.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، او در این کتابش نوشته است:‌ اگر شما یک تحلیلگر در یک کشور خارجی و مشغول بررسی رخدادها در آمریکا باشید، به روشی یکسان به رخدادها در اوکراین یا ساحل عاج یا ونزوئلا نگاه می‌اندازید و به سراغ فهرست معیارها رفته و ارزیابی می‌کنید که شرایط کدام یک باعث محتمل شدن بروز یک جنگ داخلی می‌شود. و چیزی که شما در می‌یابید این است که آمریکا به عنوان یک دموکراسی تاسیس شده در بیش از دو قرن قبل، وارد منطقه‌ای خطرناک شده است.

او در ادامه ارزیابی می‌کند که آمریکا از مرحله "پیش از شورش" و "درگیری اولیه" گذر کرده است اما مشخص نکرد که آیا شورش ششم ژانویه در کنگره آمریکا به مثابه مرحله "شورش علنی" است یا خیر.

این کارشناس به آمریکا برچسب "آنوکراسی" زد. این نوعی حکومت بی‌ثبات و ناکارآمد است که در آن دولت عملاً فاقد قدرت است و قدرت واقعی بین گروه‌هایی که پیوسته بر سر رسیدن به قدرت مبارزه می‌کنند، پخش شده‌ است. او این را یک دسته‌بندی بین یک دموکراسی و یک حکومت خودکامه دانست. این ارزیابی او بر مبنای فاکتورهایی منتشر شده در چهار سال دولت دونالد ترامپ مطرح می‌شود و او عنوان کرد که در زمینه دموکراسی نمره آمریکا از ۱۰ به ۵ تنزل یافته است.

به این ترتیب، آمریکا از بسیاری از همتایان سنتی‌اش عقب‌تر قرار می‌گیرد.

والتر خاطر نشان کرد: ما دیگر قدیمی‌ترین دموکراسی ادامه‌دار در جهان نیستیم. اکنون این افتخار نصیب سوئیس و پس از آن نصیب نیوزیلند و سپس کانادا شده است.  ما دیگر همتای کشورهایی همچون کانادا، کاستاریکا و ژاپن که در شاخص Polity در رده +۱۰ هستند، نیستیم.

این اظهارات او در حالی مطرح شدند که اخیرا سه ژنرال آمریکایی در نامه مشترکی هشدار داده و ابراز نگرانی کردند که بروز چند دستگی در ارتش آمریکا ممکن است در صورتی که بعد از انتخابات سال ۲۰۲۴ تلاشی برای کودتا صورت بگیرد، یک جنگ داخلی را در پی داشته باشد.

آنها نسبت به آنچه "نشانه‌های آشوب بالقوه در نیروهای مسلح آمریکا" خواندند، هشدار داده و تصریح کردند "تعداد آزار دهنده‌ای" از اعضای مشغول به خدمت در ارتش در شورش علیه کنگره آمریکا شرکت کردند که معادل یک نفر از هر ۱۰ نفر بودند.

ماه نوامبر نام آمریکا در فهرست "دموکراسی‌های دچار پسرفت" که از سوی مؤسسه بین‌المللی دموکراسی و کمک به انتخابات مستقر در استکهلم تهیه شد، ظاهر شد. بر اساس این گزارش، "آمریکا به عنوان سنگر دموکراسی جهانی، قربانی گرایش‌های خودکامه شده و تعداد قابل توجهی پله نزول پیدا کرده است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha