• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1400093023800
  • خبرنگار : 71610

/تحلیل-العربی الجدید/

مذاکرات آمریکا و فلسطین برای کاهش درگیری؛ اقتصاد و امنیت منهای سیاست

مذاکرات آمریکا و فلسطین برای کاهش درگیری؛ اقتصاد و امنیت منهای سیاست

علی‌رغم اینکه اخیرا جلسات گفت‌وگوی مختلفی میان آمریکا و تشکیلات خودگردان فلسطین برگزار شده است، اما روابط میان دو طرف در همان سطوح اقتصادی مشروط و امنیتی باقی مانده است و به روابط سیاسی و حتی دیپلماتیک منجر نشده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در تحلیل گفت‌وگوهای اخیر میان تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت آمریکا و هدف واشنگتن از آن نوشت که تشکیلات خودگردان فلسطین در پایان سال ۲۰۱۷ در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" تماس‌های خود را با ایالات متحده به حالت تعلیق درآورد و پس از چهار سال سردی روابط بین فلسطین و آمریکا اخیرا گفت‌وگوهایی میان دو طرف انجام شد و در ظاهر اینگونه به نظر می‌رسید که روابط میان آنها به حالت عادی بازگشته است.

اما مقامات و کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که روابط تشکیلات خودگردان و آمریکا هیچگاه طی دوره ریاست جمهوری جو بایدن از سطوح اقتصادی و امنیتی فراتر نخواهد رفت و دیدارها و گفت‌وگوهای میان دو طرف منطبق با موضع آمریکا صورت می‌گیرد که سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را در لیست تروریسم قرار داده و دفتر آن را در واشنگتن بسته است.

این کارشناسان معتقدند؛ با توجه به اینکه کنسولگری آمریکا در قدس شرقی هنوز بازگشایی نشده است، نمی‌توان هیچ یک از دیدارهای رهبران فلسطین با مقامات دولت آمریکا که تاکنون انجام شده را دیدارهای "دیپلماتیک" خواند.

موضوع دیگر عدم بازگشایی دفتر ساف در واشنگتن توسط دولت بایدن است؛ دفتری که مقامات آمریکا سپتامبر ۲۰۱۸ آن را بستند. به همین دلیل نمی‌توان این دیدارها را دیدارهای دوجانبه برای توسعه روابط عمومی میان دو طرف توصیف کرد.

با این حال، تحلیل‌گران سیاسی تاکید می‌کنند که موضوع مهم در رابطه با این دیدارها؛ انجام شدن آنها در چارچوب تقویت ایده "کاهش درگیری" است که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل آن را در پیش گرفته است.

ریشه ایده "کاهش درگیری" به "میکا گودمن" محقق اسرائیلی باز می‌گردد که آن را در سال ۲۰۱۹ ارائه و نفتالی بنت نیز این مفهوم را در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها در ژوئن گذشته مطرح کرد.

مرکز فلسطینی مطالعات اسرائیل "مدار" ماه گذشته میلادی یادداشتی را منتشر و در آن تصریح کرد که این اصطلاح(کاهش درگیری) شامل "راه حل دو کشوری" و خروج اسرائیل از سرزمین‌های ۱۹۶۷ نمی‌شود و به عبارت دیگر به منازعه میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پایان نمی‌دهد و بیشتر درصدد تضمین امنیت اسرائیل، با تغییر "مدیریت منازعه" به "مدیریت اشغالگری" است.

العربی الجدید در این باره گزارش داد؛ اما درباره تسهیلات اقتصادی ارائه شده به فلسطینی ها نیز باید گفت که نه تنها به دنبال ایجاد منافع متقابل بین طرفین درگیر نیست، بلکه هدف آن کاهش "گلایه" فلسطینی‌ها از ادامه اشغالگری اسرائیل است.

"سام بحور"، کارشناس روابط آمریکا و فلسطین، به العربی الجدید گفت: جلسات و گفت‌وگوهای انجام شده میان آمریکایی ها و تشکیلات خودگردان فلسطین؛ جایگزین هرگونه روند سیاسی است.

 وی افزود: تمام مقامات فلسطینی که به نمایندگی از ملت فلسطین در این گفت‌وگوها شرکت می‌کنند، منتخب فلسطینی‌ها نیستند و علاوه بر این طی دو دهه اخیر ثابت کرده‌اند که برنامه سیاسی‌شان شکست خورده است. بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که این افراد با چه اعتباری این گفت‌وگوها را باز کرده و نماینده مردم هستند؟

بحور در ادامه تاکید کرد: مشکل این است که این گفت‌وگوها در پاسخ به آنچه اسرائیل از این گفت‌وگوها می‌خواهد و با هدف کاهش درگیری و دوری از مسائل سیاسی، انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha