• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400093023849
  • خبرنگار : 71415

هشدار پکن به ژاپن در خصوص مداخله در امور سرزمینی چین

هشدار پکن به ژاپن در خصوص مداخله در امور سرزمینی چین

براساس گزارش‌ها، پکن در جریان نشست مجازی مقامات مسئول ژاپن و چین در حوزه‌های روابط خارجه، دفاع،‌ انرژی و شیلات، به توکیو در خصوص مداخله در امور سرزمینی‌اش به ویژه مساله تایوان هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، مقامات چین و ژاپن در جریان مذاکرات مجازی روز دوشنبه اتهاماتی را به یکدیگر وارد کردند اما آنها همچنین توافق کردند ارتباطات دو کشور را از جمله با تسریع در روند ایجاد یک خط تلفن مستقیم نظامی ارتقا دهند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای تصریح کرد که مانورهای نظامی مشترک ژاپن با آمریکا و کشورهای دیگر در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی باعث تضعیف امنیت دریایی و هوایی در منطقه می‌شوند و در ادامه "از صحبت‌ها و اقدامات ژاپن در قبال مسائل تنگه تایوان" گلایه کرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در یک سخنرانی در روز دوشنبه آمریکا و کشورهای متحد دیگرش را به تلاش برای "استفاده از مساله تایوان برای مهار چین" از جمله با تلاش برای نزدیکتر کردن روابط با این جزیره متهم کرد. پکن تایوان خودمختار را به عنوان بخشی از خاکش که می‌تواند با توسل به زور مجددا تحت کنترل درآورد، در نظر می‌گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری "جیجی" ژاپن، مقامات توکیو همچنین در مذاکرات روز دوشنبه اعتراضی را از جانب خودشان مطرح و عنوان کردند که کشتی‌های چینی مکررا اقدام به تجاوز به آب‌های ارضی ژاپن پیرامون جزایر سنکاکو می‌کنند. این جزایر خالی از سکنه واقع در حوزه دریای چین شرقی تحت کنترل ژاپن هستند اما همچنین چین هم که از آنها با اسم جزایر دیائویو یاد می‌کند، مدعی آنهاست.

مقام‌های ژاپنی همچنین از بابت تردد کشتی‌های جنگی در نزدیکی این جزایر مورد مناقشه اظهار نگرانی کرده‌اند.

توکیو مدت‌هاست به فعالیت‌های گارد ساحلی چین در این منطقه به ویژه بعد از آن که چین اوایل سال جاری میلادی قانونی را برای مجاز کردن شلیک گارد ساحلی‌اش به سمت کشتی‌های خارجی در این آب‌های مورد مناقشه تصویب کرد، اعتراض داشته است.

دو طرف به‌رغم تنش‌های موجود بین آنها بر سر اقداماتی برای افزایش ارتباطات و همکاری از جمله تسریع تلاش‌ها برای ایجاد یک خط تلفن نظامی مستقیم بین ارتش‌هایشان توافق کردند. بر اساس بیانیه چین،‌ آنها همچنین متعهد شدند به این که "به صورت مناسب به مدیریت تعارضات و اختلافات دریایی بپردازند" و "دریای چین شرقی را تبدیل به دریای صلح، همکاری و دوستی کنند."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha