• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400093023850
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۳۰ آذر

شهادت یک سفیر/عواقب انتشار نامه محرمانه/ادامه رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷

شهادت یک سفیر/عواقب انتشار نامه محرمانه/ادامه رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷

شهادت سفیر ایران در یمن/ مذاکرات برجامی/ رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، شهادت سفیر جمهوری اسلامی ایران نزد دولت نجات ملی یمن از موضوعات خبری پربازدید امروز بود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر شهادت سفیر ایران در یمن در اثر ابتلا به کرونا، افزود: شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیر هنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و به رغم به کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه امروز به فیض شهادت نایل آمد.

اخبار دیگر مرتبط را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

شهید ایرلو صدای رثای مظلومیت مردم یمن بود

"حسن ایرلو" که بود؟

انصارالله یمن شهادت حسن ایرلو را تسلیت گفت

***

توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سوالات خبرنگاران درباره دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای هم از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

ند پرایس در کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره اقدام به لغو تحریم ها برای بازگشت آمریکا به پایبندی دوجانبه گفت: ما آماده ایم تحریم های ناسازگار با برجام را لغو کنیم. ایران هم می داند. گروه ۱+ هم می‌داند. چیزی است که واقعا به وضوح گفته ایم.

جهانبخش ایزدی هم در تحلیلی درباره عملکرد تیم مذاکراتی ایران در وین می گوید: در حسن نیت و قابلیت این تیم مشکلی نمی‌بینم. این تیم می‌خواهد در مذاکره به توافق بهتری برسد اما همه چیز به این ختم نمی‌شود. بحث تکنیکی کار یک چیز است و پیشبرد مطالبات که باید با پشتیبانی سیاست، قدرت، اقتصاد در داخل و فضای بین‌المللی باشد مساله دیگری است.

این کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است که مذاکرات به توافق منجر می‌شود چون طرف مقابل هم زمان برایش مهم است؛ به باور آنها اتلاف وقت باعث می‌شود گریز هسته‌ای ایران کمتر شود، از این رو فکر می‌کنم خیلی هم این مذاکرات نمی‌تواند طول بکشد.

دومین روز رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از صبح امروز با حضور سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص)، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان و کارشناسان ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد و پهپادهای تهاجمی نقطه‌زن اهداف ثابت و متحرک زمینی و دریایی را مورد اصابت قرار دادند.

خبرهای دیگر مرتبط با این رزمایش را در لینک های زیر دنبال کنید.

تمرین عملیات موشکی بالستیک سپاه علیه اهداف ثابت و متحرک دشمن

آتش دشمن را در خلیج فارس به سمت خودش هدایت می‌کنیم

***

انتشار نامه شورای نگهبان به علی لاریجانی درباره رد صلاحیت او در انتخابات ریاست جمهوری واکنش سخنگوی قوه قضاییه را در پی داشت.

ذبیح الله خداییان در نشست خبری امروزش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انتشار نامه محرمانه تبعاتی دارد یا خیر؟  گفت: افشای اسناد محرمانه به موجب قانون و ایین نامه طرز نگهداری  اسناد سری و محرمانه دولتی جرم محسوب می شود و اگر کسی آنها را بصورت غیرمجاز منتشر کند  قابل تعقیب است. در مورد این نامه اگر مشخص  شود از ناحیه ایشان منتشر شده  قابل تعقیب و پیگیری است ولی باید از سوی دستگاه های اطلاعاتی بررسی شود که این نامه ای  که مهرمحرمانه دارد توسط چه کسی منتشر شده است. در صورت شناسایی شخص منتشرکننده قابل تعقیب است.

دیوان عالی کشور هم با اعلام اینکه رأی پرونده اعاده دادرسی رئیس و معاون اسبق بانک مرکزی با موضوع اخلال در نظام ارزی در دیوان عالی کشور تجویز شد، گفت که پرونده سیف و عراقچی دوباره رسیدگی می‌شود.

توییت علی بابایی کارنامی درباره موضوع افزایش سن بازنشستگی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مطرح شده است، از دیگر اخبار پرمخاطب بود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با طرح این ادعا که مجلس در بررسی جزییات بودجه به افزایش سن بازنشستگی رای نخواهد داد، نوشت: از دولت محترم نیز انتظار داریم نسبت به اصلاح این بند اقدام نماید. مشکلات صندوق‌های بازنشستگی از طریق دیگری قابل حل است و با منتقل کردن فشار به دوش مردم دردی دوا نخواهد شد.

اولین لایحه بودجه دولت سیدابراهیم رییسی هفته گذشته تقدیم مجلس شد؛ لایحه‌ای که به گفته علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، متوسط افزایش حقوق در آن ۱۰ درصد است. میانگین افزایش حقوق ده درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حالی پیش بینی شده که با توجه به نرخ فعلی تورم همچنان قشر حقوق بگیر متضرر اصلی این فاصله است.

ایسنا در گزارشی به بررسی این سوال پرداخته است که آیا "شکاف تورم و حقوق‌ها جبران می‌شود؟"

خبر در گذشت خواهر محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه پیشین کشورمان هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

محمد جواد ظریف در صفحه اینستاگرام خود از درگذشت خواهرش خبر داد و حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و محمد جواد آذر جهرمی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت روحانی در پیام های جداگانه‌ای به ظریف تسلیت گفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha