• سه‌شنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400093023865
  • خبرنگار : 71129

پوتین: تضمین‌های امنیتی را که خواستاریم، اولتیماتوم نیست/ آمریکا قابل اعتماد نیست

پوتین: تضمین‌های امنیتی را که خواستاریم، اولتیماتوم نیست/ آمریکا قابل اعتماد نیست

رئیس جمهوری روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت، بایدن خودش پیشنهاد انتصاب فرستادگان ویژه را که مسئول گفتگوهای استراتژیک خواهند بود، مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به مقام‌های نظامی گفت: به هر حال، حقیقت این است که خود جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد انتصاب افرادی را برای این گفتگوها مطرح کرده است. ما در واکنش به پیشنهادهای او دستورالعمل‌های خود را ارسال کردیم که شامل متوقف شدن پیشروی‌های ناتو در شرق و توقف استقرار سیستم‌های تسلیحاتی در کشورهای همسایه می‌شود. آمریکا مسئول تنش‌ها در اروپاست.

وی ادامه داد: باید بار دیگر بگویم که ما خواستار شرایط ویژه و جامع نیستیم. روسیه به دنبال امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در سراسر اوراسیاست.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت: نمی‌توان به تضمین‌های حقوقی بلندمدت واشنگتن اعتماد کرد، چون این کشور به راحتی آنها را کنار می‌گذارد. ما به ضمانت‌های قانونی الزام‌آور و درازمدت نیاز داریم. من و شما آنها را به خوبی می‌شناسیم، آنها قابل اعتماد نیستند، هیچ تضمین قانونی وجود ندارد، چون ایالات متحده به راحتی از همه معاهدهای بین‌المللی که به دلایلی برایش جذابیت ندارد، خارج می‌شود. حداقل باید تضمین‌های حقوقی و نه زبانی درباره ضمانت‌های امنیتی از جانب آمریکا وجود داشته باشد.

پوتین گفت: اگر زیرساخت‌های ناتو در اوکراین مشاهده شود، زمان پرواز موشک‌ها به مسکو به هفت تا ۱۰ دقیقه و رسیدن تسلیحات فراصوت به پنج دقیقه کاهش می‌یابد. مسکو نگران انتقال عناصر نظامی آمریکا در نزدیکی روسیه است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین گفت که واشنگتن می‌تواند اوکراین را مسلح کند و افراط ‌گرایان را به مناطق خاصی از روسیه، به ویژه کریمه، سوق دهد.

وی افزود: ایالات متحده سیستم‌های موشکی مافوق صوت را به محض ساخت، در اوکراین مستقر خواهد کرد. تحت این پوشش، آمریکا افراط گرایان را از اوکراین مسلح کرده و به جانب روسیه سوق می‌دهد. این شامل مناطق خاصی از روسیه چون کریمه نیز می‌شود.

پوتین هم‌چنین به اقدامات آمریکا در اوکراین اشاره کرد و افزود: واشنگتن باید بداند که روسیه از خاک خودش عقب نشینی نمی‌کند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین افزود: روسیه به قدر کفایت اقدامات نظامی را در واکنش به اقدامات غیردوستانه آمریکا انجام می‌دهد. همانطور که قبلا هم گفتم، در صورت تداوم اقدامات تهاجمی مشخص از سوی غرب،‌ ما نیز اقدامات تلافی جویانه نظامی-فنی متناسبی را انجام می‌دهیم و به اقدامات غیردوستانه واکنشی جدی خواهیم داشت.

وی گفت: می‌خواهم تاکید کنم که ما حق انجام چنین کاری را داریم، ما حق داریم تا برای تضمین امنیت و حق حاکمیت روسیه هر اقدامی انجام دهیم.

پوتین ادامه داد، از بابت اینکه چرا غرب از جدایی طلبی قفقاز در دهه ۹۰ میلادی با کمک تروریست‌ها حمایت کرد، شگفت زده شد.

وی خاطرنشان کرد: چه ضرورتی داشت که غرب از جدایی طلبی قفقاز شمالی آن هم با کمک سازمان‌های تروریستی دفاع کند؟ مشخص است که آنها از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. خوب چرا؟ چرا باید ناتو پیشروی‌هایی داشته باشد و از معاهده‌های موشک‌های ضد بالستیک خارج شود؟

رئیس جمهوری روسیه افزود: برخی از بدخواهان روسیه پیشنهادهای مسکو را درباره تضمین‌های امنیتی یک اولتیماتوم می‌دانند. اسناد ما، پیش نویس‌های معاهده‌ها و توافق‌ها ما درباره مسائل مربوط به تضمین‌های امنیتی و ثبات در منطقه به مقام‌های ارشد آمریکا و ناتو ارسال شده‌اند. ما قبلا شاهد بودیم که برخی از بدخواهان، آنها را به عنوان اولتیماتومی از سوی روسیه می‌دانند که اینطور نیست.

پوتین همچنین گفت، روسیه امیدوار است که گفتگوهایی سازنده و معنادار درباره تضمین‌های امنیتی با آمریکا با نتیجه نهایی قابل تشخیصی داشته باشد.

وی افزود: ما به دنبال گفتگوهایی معنادار و سازنده در چارچوب زمانی مشخص همراه با نتیجه‌ای نهایی هستیم که تضمین کننده امنیتی برابر برای همه باشد.

رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه مسکو امیدوار است پاسخ روشن و جامعی از ایالات متحده در مورد پیشنهاداتش در مورد تضمین‌های امنیتی دریافت کند، گفت: مسکو راضی نخواهد شد اگر شرکای غربی بخواهند از مذاکرات اجتناب کنند.

وی در ادامه افزود: اوضاع انسانی در قره‌باغ به یُمن حضور صلح‌بان‌های روسی بهبود یافته است. از یکسال پیش تاکنون، نیروهای صلح‌بان ما به حفظ ثبات در منطقه کمک کرده‌اند که به یمن اقداماتشان، اوضاع بهبود یافته، قلمروهای یک تعدادی از مناطق از مین پاکسازی شده، تاسیسات زیرساخت اجتماعی احیا شده و بناهای تاریخی و فرهنگی نیز حفظ شده‌اند.

ولادیمیر پوتین همچنین گفت: حضور نیروهای روسیه در سوریه به ثبات در این کشور کمک کرده است. حضور آنها به جمعیت غیرنظامی در حل مشکلات بشری و تقویت ثبات در سوریه کمک کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha