• چهارشنبه / ۱ دی ۱۴۰۰ / ۰۷:۴۶
  • دسته‌بندی: مجله «سپهر دانش»
  • کد خبر: 1400100100033
  • خبرنگار : 71452

/"گفت‌وگو با چهره‌ها"/ پروفسور فرهود، پدر علم ژنتیک ایران - بخش سوم

ژن‌های ایرانی درحال کوچ از کشور؛ کاری کنید

ژن‌های ایرانی درحال کوچ از کشور؛ کاری کنید

تولد کودکان سالم، تربیت صحیح و ‌برنامه‌ریزی درست برای آینده فرزندان، و نگرانی از مهاجرت جوانان نخبه ایرانی، دغدغه استادی است که خود، پدر معنوی ده‌ها هزار کودکی است که به لطف خداوند و با کمک دانش او و همکارانش، سالم و سلامت پا به این جهان گذاشته‌اند.

به گزارش ایسنا، در بخش اول گفت‌وگو با پروفسور داریوش فرهود (از رفاه و آسایش کسی دانشمند بیرون نمی‌آید)،‌ از دوران کودکی و سفر به آلمان برای ادامه تحصیل شنیدیم و در بخش دوم (سیبی که سال‌ها از درخت افتاد و سؤالی در ذهن‌ها ایجاد نکرد!)، دغدغه‌های پدر علم ژنتیک ایران در مورد شرایط دانشجویان امروز و لزوم پرورش ذهن‌هایی پرسشگر را مرور کردیم.

در بخش سوم از گفت‌وگو با دکتر فرهود که در ذیل می‌خوانید، به بحث ژنتیک و موضوع اخلاق پرداختیم. علم و اخلاق، مانند دو بالی هستند که توان پرواز را به عالِم و دانشمند می‌دهد. پزشکی، حرفه‌ای است که بدون بهره‌مندی از احساس انسانی و همدلی نمی‌توان آن را به خوبی انجام داد و همین باعث می‌شود که مباحث اخلاق در پزشکی جایگاه ویژه‌ای دارد.

«حدود ۳۵ سال قبل به عنوان کارشناس سازمان جهانی بهداشت (WHO) در رشته ژنتیک و بعد به عنوان عضو کمیته اخلاق در ژنتیک در ژنو انتخاب شدم. تنها ایرانی و مسلمان عضو این کمیته بودم. (در این کمیته) اصول اخلاقی را در ژنتیک تهیه و تدوین کردیم. علت این اقدام این بود که دانشمندی در کره‌جنوبی ادعا کرد که از سلول یک فرد، بدون اینکه پدر و مادری داشته باشد، یک انسان بوجود آورده است و این جنین به زودی به دنیا خواهد آمد. این موضوع کاملاً دروغ بود و همان زمان در عرض یک روز حدود ۱۵- ۱۴ مصاحبه با من انجام شد که آیا این موضوع درست است و این موضوع را رد کردم.

کسانی که این طرح را مطرح کردند (طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده)، آیا با حدود ۵۰۰ انجمن‌های والدین کودکان عقب‌مانده صحبت کردند؟! آیا با پزشکی قانونی صحبت کردند؟! آیا با امثال بنده صحبت کردند؟! چطور من در سازمان بهداشت جهانی برای همه صحبت می‌کنم، اما (در کشورم) با من مشورت نمی‌کنید تا عیب‌های آن را به شما بگویم؟!

سازمان جهانی بهداشت و یونسکو بعد از این موضوع به درستی احساس خطر کردند. بعد از این موضوع ما با مسائل بسیار پیچیده‌ای مواجه هستیم. به عنوان مثال، همین بحث هوش مصنوعی چه مسائلی در پی خواهد داشت؟ یک مقاله بسیار مفصل به زبان انگلیسی در زمینه هوش مصنوعی در پزشکی نوشتم. زمانی خواهد رسید که وقتی با کسی صحبت می‌کنید، می‌تواند تمام فکر شما را بخواند؛ وقتی به کسی نگاه می‌کنید، می‌تواند نگاه شما را بخواند. چیز بسیار خطرناکی است؛ دیگر فضای خصوصی و (حریم) شخصی وجود نخواهد داشت.

ربات‌هایی وجود خواهند داشت که خودشان مدیر می‌شوند و اگر مدیر خطا کند، او را به دادگاهی خواهند برد؛ (دادگاهی که) قاضی آن هم ربات است. شاید بگوئیم قاضی‌ربات خوب است و سفارش‌پذیر نیست، اما اینطور نیست! ربات را هم می‌توانند طوری برنامه‌ریزی کنند که برای بعضی کارها سفارش‌پذیر باشد و اگر آن قاضی خطا کرد، چه کسی او را محاکمه خواهد کرد؟ الان همین ربات‌ها وارد (حوزه) پزشکی و ژنتیک می‌شوند. یک بخش کار صحیح است و ربات (جراح) می‌تواند بیمار را در حالت بیهوشی جراحی کند؛ اما زمانی که بیمار به نزد پزشک می‌آید، آیا پزشک نباید به چشم بیمار نگاه کند، لبخندی بزند، با بیمار همراهی کند، سؤال‌های مختلفی بپرسد، از حافظ و سعدی، شعری برایش بخواند تا روح بیمار را نوازش بدهد؟ آیا ربات می‌تواند این کارها را انجام دهد؟

یک بیمار روانی نیاز به یک روانشناس یا روانکاو مهربان دارد که با گرمی با وی صحبت کند، اما یک تکه آهن چطور می‌تواند با این بیمار همدردی کند؟ این موضوع می‌تواند فاجعه‌های بزرگی به بار بیاورد. همین اختلال‌هایی که در فضایی مجازی ایجاد و حساب‌های بانکی را خالی می‌کنند، همه کار هوش مصنوعی است. تنها راه درست در این مسیر، اخلاق است. علم اگر دست کسی بیافتد و آن فرد با اخلاق نباشد، بسیار ویران‌کننده است.

تیغ دادن در کَف زنگی مست                                بِه که اُفتد علم را ناکس به دست

اینکه با استفاده از علم ژنتیک بخواهیم ویژگی‌های خاصی مثل رنگ چشم آبی یا قد بلند را (به صورت انتخابی) در فرد ایجاد کنیم، در انسان کار بسیار پیچیده‌ای است و از جمله مسائلی است که به اصطلاح آمده‌اند ابرویش را درست کنند، چشمش را کور کردند؛ یعنی نمی‌توان از عوارض جانبی احتمالی آن پیشگیری کرد. اما اینکه با استفاده از ژنتیک، نژادها را مشخص کنیم، امکان‌پذیر است. می‌توان رده‌های قومیتی را پیدا کرد، اما این موضوع تأثیری ندارد که بگوئیم مثلاً کُرد، لُر یا آذری هستم، زیرا ما مزیت قومیتی برای هیچکسی قائل نیستیم. اینکه ۵۰۰ دلار بدهیم و مشخص کنیم که به عنوان مثال، یک ژن من در ۴ هزار سال پیش به قوم ماد باز می‌گردد، اهمیت چندانی ندارد.

اما دو کار مهم دیگر باقی می‌ماند. اول اینکه بیایم از روی DNA‌ معلوم کنیم که فرد چه مهارت‌هایی می‌تواند داشته باشد؛ به عنوان مثال، از ابتدا مشخص کنیم که کودک می‌تواند چه مهارت‌هایی داشته باشد (و بهتر است) در علوم انسانی یا علوم تجربی کار کند. این کار شدنی است که البته احتمال به اضافه و منهای ۱۰ تا ۲۰ درصد خطا هم وجود دارد. به نحو دیگری هم این کار در دنیا انجام می‌شود؛ اگر می‌بینید مدیران بسیار خوبی انتخاب می‌کنند، فرد را از دبستان یا دبیرستان به عنوان نخبه شناسایی و دنبال می‌کنند.

یک کار بسیار مهم دیگر، تشخیص بیماری‌ها است. حدود ۲۰۰ سال پیش اگر می‌خواستند بیماری فرد را مشخص کنند، نگاه می‌کردند که آیا دست فرد ارتعاش دارد یا ندارد، دست عرق می‌کند، شکل نشستن چطور است،‌ وضعیت چشم و رنگ زبان را نگاه می‌کردند که آیا بار دارد یا نه؛ یعنی معاینات به شکل بالینی بود. از حدود ۱۱۰ سال پیش اولین آزمایش قند خون توسط دکتر بِست انگلیسی روی ادرار انجام شد و آن را مزه کردند و متوجه وجود قند در آن شدند و بیماری قند را کشف کردند. به مرور زمان آزمایش‌های مختلفی توسعه پیدا کردند و درحال حاضر حدود ۷۰۰- ۶۰۰ نوع آزمایش سرولوژی (آنزیم‌ها و هورمون‌ها و ...) داریم.

اما حدود ۱۰ سال است که عنوان می‌کنند که این آزمایش‌ها به درد نمی‌خورد، نه اینکه به درد نمی‌خورد، اما حرف (و نتیجه) نهایی نیست. الان آزمایش‌های ژنتیکی مطرح هستند. به عنوان مثال، در خانواده‌ای چند نفر به سرطان مبتلا شده‌اند و حالا فرزندی به دنیا آمده است و می‌خواهند ببینند که آیا این کودک هم در معرض سرطان قرار دارد یا نه‌؟ این کار از طریق آزمایش ژنتیک انجام می‌شود. شاید از یک لحاظ بگوئید این کار غیراخلاقی است و از الان اَنگ سرطانی بودن به فرد می‌زنیم، اما از طرف دیگر بسیاری از سرطان‌ها و بیماری‌ها درست است که زمینه ژنتیکی دارند، اما محیط باعث بروز آنها می‌شود. خود من چه بسا ژن‌هایی برای سرطان، بیماری قلبی-عروقی، دیابت دارم. (این ژن‌ها) از طریق آزمایش ژنتیک قابل شناسایی هستند؛ یعنی مشخص می‌کند که این کودک، ژن‌های (مستعد) چه بیماری‌هایی را دارد.

شاید بپرسید که این آزمایش به چه دردی می‌خورد؟ به عنوان مثال، این ژن در مادر وجود دارد و بررسی می‌کنیم که آیا در پدر هم وجود دارد؟ اگر ژن وجود داشته باشد، یعنی ناقل (این ژن‌ها به فرزند خود) هستند. کار ما این است که وقتی ژن‌ها را مشخص کردیم، در یک فرآیند دشوار و پیچیده، این ژن‌ها را پیدا می‌کنیم. در دوران بارداری، از جنین نمونه‌برداری می‌کنیم تا مشخص کنیم جنین این بیماری‌ها را دارد یا خیر؛ اگر بیماری را داشته باشد،‌ اجازه سقط قانونی داده می‌شود و در غیر اینصورت بارداری ادامه پیدا کرده و نوزاد به دنیا می‌آید.

(وقتی از رفتن جوانان صحبت می‌کنیم) بحث فرار مغزها نیست، بحث فرار ژن‌ها است. من اگر الان در این سن از مملکت بروم اتفاقی نمی‌افتد، اما وقتی یک جوان از کشور می‌رود با یک خارجی ازدواج می‌کند و بچه او آمریکایی می‌شود، ژن ایرانی را برده است. این افرادی که می‌روند، هوشمندترین افراد کشور هستند. آنها هم این افراد را غربال می‌کنند و بهترین ژن‌های ما را می‌گیرند. چرا باید کاری کنیم که این جوانان از مملکت بروند؟!دستور سازمان جهانی بهداشت است که یک پزشک، فقط مسئول سلامت فیزیکی شخص نیست؛‌ ما با یک یک مثلث سلامت بدن، سلامت روح و رفاه اجتماعی مواجه هستیم. کسی مدام سقط جنین می‌کند و می‌بینیم که هیچ عیبی هم ندارد، (اما اگر دقت کنیم متوجه می‌شویم) غذای مناسب برای خوردن ندارد، استرس‌هایی دارد مثل اینکه همسرش را از کار اخراج کرده‌اند، همسرش بیکار است و همه این استرس‌ها باعث سقط جنین می‌شود. پزشک موظف است از این زاویه هم به (شرایط) بیمار نگاه کند؛ نه فقط مریض، بلکه همه مردم را با این نگاه ببیند.

پیری جمعیت را می‌توان بحرانی نامید که بسیاری از کشورهای جهان با آن درگیر هستند و زنگ خطر پیری جمعیت ایران، مدت‌ها است که به صدا درآمده است. براساس گزارش‌ها، نرخ رشد جمعیت در سال ۹۹ به ۶ دهم درصد رسیده و این امر حاکی از آن است که در حال افول جمعیتی در کشور هستیم. نسبت سالمندی و سالخوردگی جمعیت در ۲۰ سال آینده به حدود ۲ برابر می‌رسد.

با این شرایط مردم و مسئولان قطعاً از بحث جوان‌سازی و صیانت از جمعیت کشور حمایت می‌کنند؛ اما این موضوع منافاتی با اهمیت انجام غربالگری، اطمینان از سلامت جنین و تشخیص احتمال ابتلا به اختلالاتی مانند سندرم داون و در صورت لزوم با تشخیص پزشک متخصص، صدور مجوز سقط قانونی ندارد.

طرحی به نام جوان‌سازی و صیانت از جمعیت کشور پیشنهاد کرده‌اند. به عنوان یک شهروند وقتی به این طرح نگاه می‌کنم، ایرادهای زیادی دارد. مرتب عنوان می‌کنند که برای فرزند اول این رقم را پرداخت می‌کنیم و برای فرزند دوم هم رقم دیگر؛ بحث فرزندآوری به (رقم پرداختی و) میلیون نیست. فرزند که به دنیا می‌آید فقط بحث خرج (و هزینه‌ها) نیست. آینده‌ای که پدر برای فرزند خود تصور می‌کند، (این موضوع) اهمیت دارد و باید به آن فکر کرد.

چندی قبل معاون وزیر اعلام کرد که جراحی قلب در ایران درحال از بین رفتن است و کسانی که باید دوره‌های فلوشیپ را بگذرانند، نیستند و به محض پایان تحصیل پزشکی، ‌برای تخصص به خارج از کشور می‌روند (آغاز سونامی کمبود پزشکان). شما جلوی این مسئله را بگیرید که تمام ژن‌های عالی ایرانی درحال رفتن از ایران هستند. صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی هستند (دانشگاه‌ها متروکه می‌شوند؟). من این مسائل را دنبال می‌کنم. همین امسال خیلی از افرادی که قبول شدند به دانشگاه نرفتند! چرا ترکیه که در نشیب و فراز سیاسی است، باید تبدیل به مرجعی شود که مردم کشورمان برودند در آنجا سرمایه‌گذاری کنند و خانه بخرند؟!

اینکه به ازای هر فرزند چند میلیون بدهیم، دردی را دوا نمی‌کند. خیلی از کسانی که از کشور رفتند، پول هم داشتند. چرا رفتند؟ چرا به چرایی این ماجرا فکر نمی‌کنیم؟ چرا در دانشگاه قبول می‌شوند ولی نمی‌روند؟ بنابراین با گذاشتن کارهای تشویقی و چند روز مرخصی (زایمان) بیشتر مشکلی حل نمی‌شود. سؤال در بحث جمعیتی درست نیست و جواب آن هم درست نیست.

(وقتی از رفتن جوانان صحبت می‌کنیم) بحث فرار مغزها نیست، بحث فرار ژن‌ها است. من اگر الان در این سن از مملکت بروم اتفاقی نمی‌افتد، اما وقتی یک جوان از کشور می‌رود با یک خارجی ازدواج می‌کند و بچه او آمریکایی می‌شود، ژن ایرانی را برده است. این افرادی که می‌روند، هوشمندترین افراد کشور هستند. آنها هم این افراد را غربال می‌کنند و بهترین ژن‌های ما را می‌گیرند. چرا باید کاری کنیم که این جوانان از مملکت بروند؟!

آیت‌الله صافی گلپایگانی فرمودند که با دیگران باید مماشات کرد و با همه باید زندگی کرد. اگر می‌بینید عده‌ای الان با ایران مخالفت می‌کنند، فرقی هم نمی‌کند، در همان کشورهایی که بیشترین خدمت را کردیم، الان محبوبیت نداریم! چکار داریم می‌کنیم؟ کمی هم آرای مخالف را گوش کنیم.

من مخالف ازدیاد جمعیت نیستم، ولی اینها راهش نیست. این کار به شکل خیلی خوبی حدود ۴۵ سال قبل شروع شد و عده‌ای به محضر امام خمینی (ره) رفتند و من هم در آن جمع بودم و تالاسمی اولین موردی بود که توانستیم اجازه سقط را دریافت کنیم. بعد این کار در دست یک نهاد بسیار کارآمد به نام پزشکی قانونی قرار گرفت؛ یعنی در این ۴۵ سال کار غلطی انجام می‌شد؟!

این تعداد بچه عقب‌مانده ذهنی، از کار افتاده، نابینا، ناشنوا، می‌توانیم جلوی همه این موارد را بگیریم. کسانی که این طرح را مطرح کردند، آیا با حدود ۵۰۰ انجمن‌های والدین کودکان عقب‌مانده صحبت کردند؟! آیا با پزشکی قانونی صحبت کردند؟! آیا با امثال بنده صحبت کردند؟! چطور من در سازمان بهداشت جهانی برای همه صحبت می‌کنم، اما (در کشورم) با من مشورت نمی‌کنید تا عیب‌های آن را به شما بگویم؟!

با افراد متخصص در این زمینه صحبت نکردند. اجازه هم نمیدهند که غربالگری ترویج شود! شرایط را هم برای سقط (قانونی) اینقدر سخت می‌کنند که زمان از دست برود،‌ (در نتیجه) بچه عقب‌مانده زیاد می‌شود و باید از کیسه من و شما برای آنها خرج شود. من عیب‌ها را باید بگویم. واجب کفایی را باید بگویم. اگر نگویم در مقابل نسل بعد مسئول هستم که می‌پرسند چرا (میدانستی و) نگفتی؟ مثل این است که من در اتوبوسی نشسته‌ام و راننده درحال حرف زدن یا چُرت است و ماشین درحال حرکت به سمت دره است و ببینم و چیزی نگویم! اگر اتوبوس به تَه دره سقوط کند و من زنده بمانم، باید من را بگیرند و به جرم شرکت غیرعمد در قتل محاکمه کنند. مگر می‌شود من چیز (اشتباهی) را ببینم و سکوت کنم؟

حالا عواقب این مسئله چه خواهد بود؟ اولاً تعداد زیادی بچه عقب مانده ذهنی به دنیا خواهد آمد. اگر کسی هم تبعیت نکند، خلاف قانون عمل کرده است و یک عده دکتر صاحب‌نام را می‌خواهید به زندان بیندازید! اگر خانم بارداری شرایط مناسب نداشته باشد و باید سقط کند، کسی نیست که این کار را انجام دهد. دکتر در سونوگرافی و آزمایش می‌بیند که جنین عقب‌مانده است یا دست و پای اضافی دارد، اما اجازه سقط وجود ندارد. وقتی من در چارچوب قانون نتوانم این کارها را انجام دهم، کار به صورت غیرقانونی انجام می‌شود؛ یعنی قاچاق سقط زیاد می‌شود.

یک فرد تحصیلکرده (و متخصص) این کار را انجام نمی‌دهد که موقعیت خود را به خطر بیاندازد و سقط توسط یک عده (شبه)پرستار یا افراد غیرمتخصص انجام می‌شود که در این شرایط، هم جان مادر به خطر می‌افتد و هم شکایت زیاد می‌شود. اگر جَنین دچار مشکل، به دنیا هم بیاید، تأمین اجتماعی مجبور است هزینه‌ها را پرداخت کند. بهزیستی باید از این کودکان نگهداری کند. آن وقت معاونت آموزش استثنایی وزارت آموزش و پرورش هم درگیر ماجرا می‌شود.

ما گفتیم جمعیت می‌خواهیم نه جمعیت یک عقب‌مانده! خیلی عجیب است، چرا قانونی نمی‌گذارند که این همه مغزها از کشور نروند؟ مغزهای متفکر و نخبگان دارند از ایران می‌روند به جای آن می‌خواهیم این موضوع را با (تولد) بچه‌های عقب‌مانده جبران کنیم؟ حاصل و تفسیر کار ما این می‌شود.

مسیر درست این است که اولاً همین کار (بحث غربالگری) بماند. در عین حال، شرایطی فراهم شود که جوانان نخبه از کشور نروند. درحال حرکت به سمت یک جمعیت پیر هستیم، درست مثل کشورهای اروپایی یا ژاپن. اینطور نیست که بگویم شرایط آلمان، آمریکا، ژاپن خیلی خوب است و شرایط ایران بد است. آنها هم اشتباهاتی می‌کنند؛ ولی من مسئول آنها که نیستم، من مسئول کشورم و خانواده خودم (مردم وطنم) هستم. اول باید تمهیداتی باشد که این مهاجرت‌ها از ایران به حداقل برسد و دوم اینکه کاری انجام دهیم که بچه‌های دچار مشکل، کمتر به دنیا بیایند. به این فکر می‌کنید که اینهمه پزشک و متخصص و آزمایشگاه‌های ژنتیک (با برداشته شدن این غربالگری‌ها) چکار باید بکنند؟ کار از دست آنها خارج شده و بهزیستی مجبور می‌شود این تعداد بچه عقب‌مانده که به دنیا می‌آیند را نگهداری کند. با پول چه کسی؟ از بیت‌المال و پول من و شما و خود آن خانم نماینده که رأی به این کار داده است!!

ادامه دارد ....

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۰۹:۴۰

کو گوش شنوا آقای دکتر!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۰:۱۴

خیلی عالی و کامل بیان شد . بالاخره یک میهن پرست واقعی سخنی برای نجات این آب و خاک زد ، گرچه دیر است ولی باز جای امیدواری دارد .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۰:۲۱

دمتون گرم پروفسور گرامی انشاالله که همیشه سلامت باشید و انشاالله که گوشهای مسئولین و مردم هم شنوای کلام به حق شما باشد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۰:۴۰

زنده باد. کاملا علمی و مورد تایید عقل. لطفا به حای افراد بی سواد و غیر متخصص و متملق و نون به نرخ روز خور از افراد صاحب عقل و اندیشه و دانا و مدبر برای امور کشور استفاده کنید .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۳:۲۹

احسنت

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۰:۴۱

تا۲۰سال دیگ هیچ جوانی پیدا نمیکنین

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۴ ۰۱:۲۹

تا ۱۰ سال نه ۲۰ سال چون خوانواده هایی که تنها یک فرزند دارن درحال فرستادنش به خارجن بلکه به جایی که حقشه برسه نه اینکه با فوق لیسانس ماسک و ژل بفروشه! درست مثل دولت فعلی که از کمبود سیاستمداره وارد و نخبه رنج میبره ما که دعا میکنیم موفق باشن انشالله ولی کار خیلی سختیه و بااینکه از جوون گرایی میگن هنوزم پیرمردها پشت میزن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۰:۴۳

خدا انشالله به این پروفسور عمر پر برکت بده تا باشه از این انسان های پاک

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۰:۵۳

مملکتی که تولید داخلی به چندین قیمت بالاتر به خود مردم بیچاره بفروشید بهتر از این نمیشه،مثال مرغ،میوه،برنج

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۰:۵۸

این مصاحبه عالیه. ما اگه فکر میکردیم و عاقلانه تصمیم میگرفتیم الان وضع مملکت این نبود...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۱:۰۵

حرفی منطقی و در خور تامل اگه عمل بشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۱:۰۶

خدا پدرت رو بیامرزه والا من هم ک دکتر نیستم این حرفها و نظرات رو می دونم چرا مسیولین نمیفهمند ، خدا داند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۱:۲۷

آقا دکتر واقعا حقیقتی گفتید کسی فکرش نمی‌کرد تموم جوانان ما در استعدادهای مختلف شکوفا هستن درایران ارزشی قائل نیستن مجبورن از کشور برن زندگی راحت همراه با آرامش تشکیل بدن هر جوانی از از ایران رفته چه دختر چه پسر موفق بودن چون اون کشورها به استعداد نگاه میکنن نه به ایرانی بودن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۰:۳۸

اشتباه نکن فرح خانم درسته میروندبه کشورهای مختلف ولی همه به آرزوهایشان نمیرسنداین پروسه بیشترجنبه ضربه زدن به کشور رو داره. شما فکرمیکنید کی تو شرکتهای دانش بنیان داره فعالیت میکنه.؟همینهایی که چندسال پیش ازکشورمهاجرت کرده بودند. حالا برگشتن دارن به کشورشان خدمت میکنند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۱:۳۰

والله که عین حقیقت محض را می‌فرمایید ولی...!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۲:۲۴

درود کسی گوش نمیده پاکتر جون بیشتر ایرانیا غریبه پرست هستن و نمیدونن ژن ایرانی ژن قوی و پر زوری هست که کشورایی مثل امریکا همینو میخوان تا با مردان و زنان قوی ایرانی وصلت کنن. اینبار ایران به دست مردمش نابود شد. خدا خودش این کشور رو نگه داره. زنده باد ایران و سیستانی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۱:۳۶

عالی بود ممنون از جناب پروفسور فرهود و همچنین خبرنگار محترم ،کاش این موضوع بیشتر شکافته بشه و در برنامه ها و مجلات مختلف با افراد صاحب نظر مصاحبه های مختلف صورت بگیره تا آگاهی اجتماعی بالاتر بره و همین ها تاثیرات خودشون رو در پی خواهند داشت مسلما ، موضوع هوشمندانه ای انتخاب شده ،سپاس فراوان از شما

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۲:۳۱

آموزش ما نخبه پرور نیست. کلا در همه زمینه اشکال وجود دارد. ذهن های نسل ما خوابیده و بی انگیزه شده. خدا کمک کنه ازین به بعد با سیل سقط و خطر های جانی و جمعیت عقب مانده ها باید چه شود.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۱:۵۱

منکر حرفهای ایشان نیستم ولی یه سوال ایا این نسل موجود ثمره قربالگری است که شما به انها میگویید نخبه؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۷:۱۵

نه عزیزم. منظور ایشون اینه که اگه قربالگری بشه و از به دنیا اومدن افراد عقب مانده ذهنی و دارای بیماریهای خاص جلوگیری بشه. میشه همین هزینه نگهداری افراد با بیماری خاص. و عقب افتاده را خرج. مشکلات و برنامه های دیگه کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۲:۱۸

من پرستار هستم به عینه شاهدم از زمانی که غربالگری اجباری انجام شده حداقل توی شهر ما آمار بیماران تالاسمی نسبت به زمان قبل از غربالگری کم شده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۱:۵۵

برای اولین بار یک خبر درست حسابی خواندم ! انشاالله گوش دهند ...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۲:۰۷

دیگه دیره برای این حرفها

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۱:۱۴

Never say never

avatar

وقتی یه جوونی پا میشه می ره از عشق و علاقش خانوادش وطنش محله و سرزمینش می گذره یعنی که به آخر خط رسیده دیگه من چقدر باید کار کنم تا یه پراید بخرم ؟؟!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۳:۰۲

درود به شرفت !

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۳:۰۵

همه درد رامیدانند! درمانش چیست؟ همه عاجزند!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۳:۱۰

آقای دکتر ای کاش بفهمند پیش از انکه دیر شود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۶:۱۰

برای هیچ کاری هیچ وقت دیر نمی شود زیرا از صفر شروع می‌شود برای دوران بعدی و فقط برای ما ها هست برای نسل های بعدی هر نسلی می‌آید می‌گوید نسل ما بده امسال دریغ از پارسال تا بوده چنین بوده.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۳:۳۲

عالی بود جناب آقای پروفسور فرهود. امیدوارم مسولین کشور و نمایندگان مجلس هم این مطالب جنابعالی را بخوانند و بتوانند درست تصمیم بگیرند.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۳:۳۶

سلام.خیلی سپاسگزارم از نخبه و مغز متفکر پروفسور فرهود پدر علم ژنتیک ایران...تبعیض نژادی یکی از دلایلی هست که باعث عقب ماندگی کشور ما شده است. ما نخبه های زیادی داریم ولی مدیران قدرشان را نمیدانند!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۳:۴۵

ضمن تشکر از و احترام به آقای دکتر من نشنیدم تا کنون یک پرستار اقدام به کار غیر قانونی سقط جنین برای یک خانم باردار کند. لطفا از به کار بردن لفظ شریف پرستار برای اون افراد پرهیز کنید.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۶:۵۱

ایشان فرمودند (عده (شبه)پرستار یا افراد غیرمتخصص) شما هم اینقدر تعصبی نباشید . یه کم منطق هم چیز خوبیه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۸:۵۷

اتفاقا انجام میدن...شما نمیدونید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۰:۱۸

به نظر شما منظور واقعی استاد، قشر شریف پرستاران بوده؟؟؟ کمی منصف باشیم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۴:۳۹

عالیی و به حق بود پروفسور ای کاش مسؤلین سر عقل بیان و یخورده به حرفای شما گوش کنند🙏🌹🌹

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۴:۵۸

دمت گرم پروفسور حرف حق رو زدی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۵:۲۲

یادمه دکتر فرهود چند سال پیش هم در یک برنامه تلویزیونی در مورد مهاجرت جوانان و رفتن ژن های ایرانی صحبت کردند و هشدار دادن ولی متاسفانه گوش شنوایی در مسولان وقت برای شنیدن واقعیت های کشور وجود نداشت!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۸ ۲۳:۳۰

مسئولین خداراشکر یه مشت پاچه خوار دورشون هست همونا برا اداره مملکت کافیه چه نیازیه از نخبه استفاده کرد جایی که میشه با رانت ووارد کردن اجناس بنجل چینی وارد کرد وجیب همایونی را یه شبه پرکردوپدر مردم وخصوصا اقتصاد داخلی رادر آوردچه نیازی به افرادنخبه هست مسئولین عزیز همیشه که در راس نیستن پس عقل ایجاب میکنه اول به فکر جیب هود واطرافیان باشند تامردم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۵:۳۱

ژن اگر واقعا ایرانی باشد ، کوچ‌نمیکند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۹:۲۳

نه پس می ماند برود سر سطل آشغال و حقش را به مشت آدم نفهم بخوره اصلا نفهمیدی پرفسور چی گفت

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۶:۴۷

اصلا شماها باعث بدبختی هستند! چطور نرود؟! هیچ امیدی ندارد. شدیم افغانستان برای مهاجرت! بخدا شرم بر این مسئولین ما که پیر شدیم در جنگ وبدبختی. لاعقل بچه هامان نجات پیدا کنند. چه امیدی در کشور است همه چیز تعطیل شده؟! کارخانه ها اکثراً تعطیل شده! یک چیزی را بگو درست انجام شده من مخلصت میشم. بخدا مردم خسته شدن...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۰:۲۲

پس لطفاً اجازه دهید تا برود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۶:۱۶

زنده باشید امثال شما که فخر ایرانی وبشریت هستید... علم شما، فهم شما،، درک شما،، استنتاج شما،، بی بدیل ونظیر است وجای مباهات... متأسفانه غربی ها همانطور که منابع مادی مارا آنالیز می کنند منابع انسانی راهم آنالیز کرده ودر دانشگاه ووو تجزیه تحلیل کرده و به بهانه انجام پایان نامه به اروپا وکانادا وآمریکا کوچ می‌دهند آنها ژن خوب را می‌شناسند ومیدانند چطور از آن بهره برند..

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۶:۳۶

عالی پرفسور. ما اگر خیر فردی رو بخوایم خدا هم خیرمونو میخواد. موفق و پیروز باشید و مثل مسئولین نباشید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۶:۳۶

چه فایده آقای دکتر! من یه جوون ۲۰ ساله ام و عاشق کشور و مرومم ولی هیچ کاری از دستم بر نمی آد که برای خودم انجام بدم چه برسه به مردم. دارم بچه ای که تو سطل آشغاله رو می بینم دارم فرسوده شدن والدینم و نرسیدن به نقطه امنشون رو می بینم دارم استرس هر ثانیه ای رو لمس می کنم و در این سن کلی عوارض پیدا کرده ام.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۶:۵۰

واقعا عالی بود ازصحبتهاتون حداکثر استفاده رابرد یم کاش هرچه زودترمسولان به فکراین معظل بزرگ بیفتن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۶:۵۳

حرفهای پرفسور کاملا درست است اما...!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۷:۱۲

با تشکر از ایشان. من خودم در دوران بارداری دو فرزندم، غربالگری انجام دادم. تمام استرس، فشار، ترس. اونهمه رنج و سختی بارداری کم هست استرس ازمایشات غربالگری هم اضافه میشه.برای دو فرزند من، چون سن من بالاتراز 35 بود میگفتن مشکوک به عقب ماندگی. اما الان دو فرزندم با سلامتی کامل و هوش بالا متولد شده اند. این مساله هم خیلی مهم است که ازمایشات غربالگری تا چه حدی صحیح و درست هستند؟ مساله جان یک انسان است....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۲:۱۸

سلام ای کاش بیست سال پیش هم غربالکری بود من یک پسر بچه ۲۰ ساله دارم که سندرم داون داره عمرم برفنا رفت اینقدر این بچه منو اذیت میکنه خدا میدونه که به من این ۲۰ سال چی گذشت.ازبس که دکترای بی سواد داریم که باسهمیه شهید میان دکتر میشن وعلم خوبی ندارند وگرنه چرا باید ماباید زندکی در این دنیا اتش جهنم باشه درسن ۲۲ سالگی فرزند اولم مبتلا به سندرم داون هست.اخ که درد شدیدی هست خدا به هیچ کس قسمت نکنه همین بچه را تنها دارم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۷:۱۹

متاسفانه در کشور ما به دلائلی افراد کاردان مجبور به گوشه نشینی و انزوا می شوند!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۷:۵۹

دنیا مثل شما کم داره آره آدمای با غیرت منظورم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۰:۵۷

خیلی خیلی عالی بود یعنی داغ دلم تازه شدبنده یه فرزند دارم که بیماری خاص داره گناه این بچه ها چیه همیشه دنبال یه جواب قانع کننده هستم که یکی بزنه آروم بشم که دلیش چیه با اینکه علم در کشورمون پیشرفت کرده چرا نمیتونن یه راهی برای سرطان پیداکنن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۷:۰۸

دمت گرم اقای دکتر خیلی عالی بود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۷:۳۴

احسنت بر اساتید گرانمایه و اوف بر کوتاه اندیشان ریاکار و پوپولیست.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۷:۳۶

در جامعه ای قوی و مدرن بر پایه ارزشهای انسانی حتما برای افراد معلول هم امکانات رشد و شکوفایی استعدادها موجود میباشد. دیدن افراد معلول به عنوان خطر برای اجتماع در بهترین حالت عدم آشنایی با پدیده معلولیت درکشورهای مدرن و صنعتی است و در بدترین حالت شبیه به ایده آل گرایی فاشیستی در دوران آلمان نازی و کمر همت بستن به حذف و نابودی افراد معلول در اجتماع می باشد. شرط رشد هیچ جامعه ای حذف اقلیت ها نیست.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۷:۳۸

اقای دکتر واقعا صحبتهای شما متین. در شرایط کرونا مدارس تعطیل نمیکنن تا فرزندان ما سالم بمانند شما دعا کنید ژن ها سالم و زنده بمانند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۷:۳۹

واییی مسئولان محترم وجدان درد شدند این مغزها از دست چند نفر ... فرار میکنند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۷:۵۶

ازهمین سال به بعد توخیابانهای ایران یک دفعه جوان سیاهپوست می بینید بعد از او می پرسید کجایی می گوید پدر ایرانی مادر آفریقایی بعد یک چشم باد می می بینید کجایی پدر ژاپنی مادر ایرانی و....تاچرخه تکمیل شود بعد دنبال ژن ایرانی باید به دوردستها سفر کرد....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۸:۰۳

افراد کاردان نیز با اشتیاق و انرژی بسیار به مام وطن بازگشتن برای خدمت ولی با سر پایین به غربت باز گشتند. متعصفانه دستورات درستی از جذب این نیروها وجود ندارد و خیل عظیمی به غربت باز گشتند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۸:۰۵

آقای دکتر کاش ژن خوبی که در بین مسولین می‌چرخه و باعث میشه بچه‌هاشون بدون داشتن سواد درست حسابی و... صاحب مملکت بشن رو هم شناسایی کنید و بوسیله ی آزمایش غربالگری اجازه‌ی سقط بچه‌هاشون که حامل این ژن هستند را صادر کنید. از طرف ژن بد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۸:۱۳

سلام اولا هزینه ای که خرج دانشجویان میشودتاتحصیل کنندوکاردان کارشناس ودکترا وپرفسوربشوندازبیت المال هست واگربعدازگرفتن مدرک ونخبه شدن باهزینه کشورفردی به خارج ازکشورکوچ کندبه کشورخیانت کرده ودولت بایدضمانت وضامن سنگین ازدانشجویان بگیردتابه کشورخدمت کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۸:۱۸

من سالها پیش مراجعه ای خدمت این مرد بزرگ داشتم باورش سخته که هنوز انسانهای بزرگی مثل ایشان در این خاک حضور داشته باشند اما دریغ از خود کامگی برخی قدرت مردان که افق دیدشان از نوک دماغشان بیشتر نیست و تاسف بر کشورر و مردم.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۸:۴۶

اساساً برخی در کشور ما با علم و دانش مشکل دارند!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۸:۴۷

غربالگری در بسیاری از موارد هم به اشتباه شخص سالم را نا سالم تشخیص داده. نمی‌توان اینقدر مطمئن گفت. شاید در بسیاری از مواقع نوزادی که قرار است نخبه شود، معلول تشخیص داده شده و سقط شود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۹:۱۷

آفرین آفرین.درتعجبم چرا از دانش و علم امثالی مثل شما گوش نمیکنن.بخدا بابه دنیا اومدن بچه ناقص همه عذاب ودرگیرش میشویم.مگراینکه انسان نباشی... پس چ خوب فکر خوب پیشه کرد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۹:۲۱

درود استاد که موشکافانه به قضیه نگاه کردین تنها راه حل سرمایه گذاری روی نسل تازه به دنیا آمده هست تا مگر آینده ایران را آنها بتوانند درخشان کنند. اگر بخواهیم گام به گام جلو بدیم اول باید خطرات فیزیکی مثل اعتیاد که درصد بسیار بالا از مردم درگیر هستند از بین برد و در عوض تفریحات سالم و فضا برای آموزش و فرهنگسازی برای بچه ها درسا کرد تا از سونامی عبور کنه ایران.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۹:۳۸

من به عنوان یک جوان 36ساله تو ایران چه زندگی و چه آینده ای دارم که بچه هم به دنیا بیارم که توی ایران بدبختی بکشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۹:۴۱

ابراز نگرانی و عنوان کردن مسائل در قالب حقیقت و دلسوزی شمارا می ستایم . ولی اگر مذاکره ای صورت می‌گرفت مبهمات کم می شد . و.....

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۱۹:۴۷

متاسفانه مثل اینکه نگرانی ایشان از تولد یک بچه ناقص نه جلوگیری از ایجاد نقص و کمک به بیمار و خانواده او که هزینه هایی است که به دنبال دارد! و بیکار شدن ازمایشگاه های کشور است. یعنی اگر مساله مالی نداشتیم ایشان با این مساله مخالفتی نداشتند؟ با اینکه با کلیت حرف ایشان موافقم و باید از تولد نارس جلوگیری کرد اما دلیل نگرانی ایشان تاسف بار است.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۰:۳۲

در مقابل افکار امثال شما چه میشه کرد جز تاسف خوردن از این همه کج فهمی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۰:۰۶

سلام، تولد بچه با تورمی که روزانه، به نظر کدام عقل سالم خوب است، مگر فرزندی که متولد می شود، تغذیه خوب نمی خواهد، با کدام درآمد و شغل در این کشور، پس فرار را بر قرار ترجیح دهیم.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۰:۰۷

به نظر من کلا باید نوع حکومت کشور عوض بشه و باید شهرها و کوچه زیبا و قشنگ باشه خانه زیبا باشه و دانشگاه ها بهترین استاد هارا داشته باشند و رونق تولید داخلی و دیگه وابسته به نفت نباشیم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۰:۲۶

پاینده باشی دکتر

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۰:۲۷

به اسفل السافلین که می روند آنکه می خواهد برود زودرفتنش بهتر است از،

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۰:۵۴

سلام استادگرامی ای کاش مباحث شما اجرایی می شد من در خانواده ای بزرگ شدم که چند نسل قبل به خاطر سرطان فوت شدند والان مادرم درگیر این بیماری هستند وپزشک معالج ایشون به ما پیشنهاد کرد که تست ،سرطان بدیدم اما هزینه واقعا بالا بود از ما گذشت بچه هامون چی .ممنونم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۱:۰۵

آقای دکتر تورا به خدا این صحبت‌ها را در محافل علمی ومسولین دلسوز کشور نه مسولین که وطن فروشند پیگیری کنید وکشور را از نابودی نجات دهید

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۱:۰۵

سلام پرفسور. یک راه حلش این است به معلم که پایه رشد یک جامعه است بهاء بدهند. سرهم بندی کردن معلم شریف و ز،دلسوز و زحمت کش تیشه به ریشه این مملکت است .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۱:۱۰

از بس اوضاع کشور نامناسب است حتی ژن های خوب در داخل کشور هم ازداوج نمی کنند و بچه دار نمی شوند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۱:۳۴

سلام وقتی دولت به بچه ای که تمام تلاشش برای خوندن پزشکی یا دندانپزشکی با سخت گیریها قبولش نمی کنددر صورتیکه تو تیز هوشان دیپلمش را گرفته این ایران گریز می‌شود وبه کشوری که با پول راحت اجازه تحصیلش را می‌دهد می‌رود متاسفانه سیاست غلط ایران گریزی باعث میشود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۱:۳۷

کسی رو که خودشو به خواب زده براحتی نمیشه بیدار کرد . اگر منو شما هم مسئول بودیم خودمونو بخواب میزدیم .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۱:۳۷

باعث خوشحالیست که افراد گوهر منش و وطن پرستی چون شما این موضوع را مطرح کرده پاینده باشید پروفسور

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۱:۴۴

دکتر جان خدا خیرت بده اینا کسهایی نیستند فکر مردم باشنداز همه لحاظ دارند مملکت را نابود میکنن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۱:۵۸

افرین به شما دکتر مسعول خدا خیرت بده ولی کسانیکه دنبال سیاستن دیگه مگه به چیز دیگری هم فکر میکنن مسلما نه متاسفانه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۲:۱۴

سلام نگران نباش بنا دارن. از افغانستان و ارد کنن

avatar

اگه افغانی الاصل باشه خوبه اگه یه پاکستانی در لباس افغانی وارد بشه اون موقع واویلاست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۲:۱۶

من از آقای پرفسور عزیز عاجزانه خواهشمندم تا با همکاری افراد علمی و صاحب نظر جلوی تصمیمات بی خردانه مسولین بی کفایت رو بگیرن من بخاطر شغلم از نزدیک شاهد زجر والدین و خود بیماران تالاسمی و هموفیلی و سندرم داون بودم،و هزینه های کمر شکنی که بر سیستم بهداشت و درمان تحمیل میشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۲:۳۳

مسوول بیسواد گوش کن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۲:۴۵

فقط میشه تاسف خورد برای یک مشت بی سواد که شدند مسئول . واقعا راضی هستم که مهاجرت کردم با این که غربت هیچوقت وطن خودم نمیشه .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۳:۱۶

آقای دکتر از اینکه شما تا این حد احساس مسئولیت می کنید جای تشکر دارد. ولی آقای دکتر حتماً شنیده و دیده اید که مسئولین بارها از طریق تریبون های ملی پخش شده که اگر ناراحتید از ایران (سرزمین مادری)بروید!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۳:۱۹

پرفسور فرهود؛ آلمان در50 سال اخیر 6 میلیون نفر به جمعیتش اضافه کرد یعنی سالی 150 هزار نفر درسال با رشد جمعیت زیر 0.2 درصد وایران 50میلیون نفر اضافه کرد یعنی سالی 1.5 میلیون نفر یا رشد بالای2 درصد جمعیت درحالی که در40 ساله اخیر شاغلین از 12 میلیون نفر به 22 میلیون نفر یعنی به طور متوسط دولت سالی 200هزار شغل نمی تواند درسال ایجاد کند وسالی 1.3 میلیون هر سال به بیکاران قبلی اضافه میشود لذا مقصر ملت ایران است که خود را به خواب زده زیرا برای 1.5 م باید رشد 15 درصدی اقتصادی داشت که درجهان غیر ممکن است لذا بارشد 3 درصد نباید سالی بیشتر از 300هزار به جمعیت افزود لذا با باروری یک فرزند جمعیت ثابت وباروری 2 فرزند جمعیت 2برابر وبا باروری 3بچه که درایران میباشد جمعیت3برابر هر 50 سال خواهد شد واز 30 به 90 م خواهد رسید درایران 80 میلیارد مترمکعب اب داریم که به 2000مترمکعب برای هر فرد برای نیاز صنعت وکشاورزی وشرب شود جمعیت مناسب ایران 40 میلیون نفر است و اگر میخواهیم با شکار در ایران زندگی کنید هر کیلومتر مربع 10 نفر انسان کافیست وبا مساحت 1.6 میلیون کیلومتر مربع ایران جمعیت 16 م نفر کافیست وبرای جامعه که کشاورزی سنتی 20 نفر درکیلومتر مربع یعنی 32 م درایران کافیست بیایم نظریات مالتوس او2و3 را که اقتصادان 200 سال پیش اروپا را دوباره مطالعه کنیم واینقدر فشار به طبیعت ومعادن کشور ونابودی جنگل ها نیاوریم درحالی که برای هوا تمیز نیاز به 50 درصد سطح ایران بایستی جنگل باشد اکنون ما ایرانیان بیسواد با افزایش جمعیت باعث شدیم دولتها از 13 درصد به 2 درصد مساحت کشور جنگلها را برسانیم درحالی سالانه 2 میلیون سرباز وظیفه داریم که میتواند باتشویقی با کاشت 100 درخت 10 روز خدمت سربازی کاهش داد ودرختان چون توت وگردو وسرو که کم اب هستند کاشت

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۰:۵۶

حرفهاتون کاملا درسته و اساسی

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۱ ۲۳:۴۱

خدایا تو خودت به داد ایران و ایرانی برسسسس

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۰:۱۳

سلام واقعا دلم به درد اومد از اینهمه بیفکری و بیسوادی مسئولین کشور چرا به حرفهای آدمهای دلسوز و باسوادمون گوش نمیدن چرا دستی دستی کشوررو نابود میکنن واقعا این کشور و مردمشون براشون ارزشی نداره مگه ایرانی نیستن بس نیست دیگه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۰:۲۲

ماندن بی مغزها ورفتن مغزها ازکشور. این موضوع مربوط میشه به یک عده بی اصل وبی ریشه که بچه های نخبه رو ترغیب به مهاجرت میکنندولی بعدازچندوقت میفهمندکه گذشت اون زمانی که اروپا کشور آرزوهابود چون مردم خودشون درگیر تورم وبیکاری هست مگربخاطر کشف حجاب وآزادیهای زودگذرباشه. البته تواروپا پول هست ولی زیرپای فیله

avatar

نه عزیز دل. مغزها دوست ندارند بمونن و راننده اسنپ بشن. شما هرچی هم بگی که یک عده وطن فروش ترغیب میکنن که مغزها برن بازم حقیقت تغییر نمیکنه. مغز خودش فهمو شعور داره و میبینه موندن در این مملکت مساویست با تحقیر شدن جلوی پولداری که با رانت اومده بالا و یا راننده اسنپ شدن. اما یادت باشه روزگار همیشه اینطور نمیمونه. روز خوش

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۰:۲۸

یک عده بخاطر زندگی بهتر میروندکه ازاین تعداد درصدخیلی کمی به آرزویشان میرسندالبته اونم با کارکردن زیادنه به راحتی که بعضیهافکرش رو میکنند. البته بعضیهاخیلی زودمیفهمندکه هرجاباشی بازم خارجی هستی.بخاطرهمین برمیگردن.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۰:۲۹

اقای دکتر حرفهایی شما کاملا درست.ایا شما واقعا فکر کردی اینارو مسولیین نمیدونن..چرامیدونن ولی براشون مهم نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۰:۳۲

دقیقأ همین کسانی که تو مسابقات المپیادمیروندکشورهای دیگه ومقام می اورندبیشترزیرنظربدخواهان قرارمیگیرندوباهزارترفندباعث میشوندکه قیدکشورشون رو بزنند که این باعث تأسف هست.وبدون مطالعه بار سفربه غربت رو میبندند. اینها بیشتر دهه..... هستند

avatar

شما مسوولان درقیامت بایدجواب پس بدین چراازتمام ظرفیت نوابغ کشوراستفاده نمیکنیدوقتی پرفسورفرهوداینگونه خون به جگرباشه شما تاآخرشو تصورکنید. تاکی حزب وحزب بازی؟ شما رابه خداقسم کاری کنییدهمه نوابغ دارن میرن. قبلا پزشکها الانم رسیده به رفتن پرستارها. ایلخانی ازطبس گلشن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۱:۰۳

باعث بسی تاسف است که نخبگان مملکت یا در عزلت بسر میبرند و یا در فکر مهاجرت و پخمگان...!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۱:۲۷

مهاجرت جزئی از ذات انسانهاست ،در طول تاریخ انسانها بارها مهاجرت کردند ،همین اقوام آریایی نمونش ،وقتی سرزمینی سوخته شد ،مهاجرت صورت میگیرد .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۰۶:۳۶

گوش شنوا پیدا نمیشه سیاست دراین کشور خوی پیش نمیره با نخبگان همکاری نمیشود که کمک کنند !!چه حرفهای قشنگ که به دل میشینه .کی باید انجام بده ؟متاسفم کسی نیست که کار اصولی انجام بده رهبر هم یک نفر است هرچه میگوید گوش شنوا نیست که نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۰:۱۲

وقتی بهرگوشه کشور نیگاه میکنی 99درصد مسئولین بفکر خودشونن وپ ست و مقام شونن. وقتی کل سرمایه کشور رو غارت کردن و حتی آب وخاک کشور رو غارت کردن وقتی قانون فقط واسه قشرضعیفه و کله گنده ها هیچ قانونی براشون وجودنداره بایدازکشور رفت!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۰:۲۶

ایشون اگر فرزندی داشتن الان خارج بود. دکتر فرهود موجب شد یک فرزند معلول داشته باشم.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۱:۰۳

نرود میخ آهنی در سنگ. جناب خان و سطحی نگرها در اولویت صدا وسیما هستند تا اساتید واقعی و عزیزی مانند پورفسور فرهود

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۱:۱۹

الان راه کار چیه؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۱:۳۱

تو ایران جز ... چیزی نیست!! با ماهی چهار میلیون حقوق نمیشه خورد د خوراک رو تهیه کرد و هر روز بدتر از دیروز. اگه مرز رو باز کنن یه نفر هم تو ایران نمیمونه جز اونایی که دارن میخورن و اختلاس میکنن!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۴:۰۲

عمرشون پر برکت اما با یه بخشی از حرفاشون مخالفم غربالگری همگانی فقط هزینه و استرس به مادر و خانواده تحمیل میکنه و بازهم چیزی ۱۰۰درصدی نیست احتمال سقط بالا میره فقط درصد خیلی کم از کسانی که آنومانی ۵میلیونی رو انجام میدن بچه مشکل داره کاش به صورت هدفمند این آزمایشات برای گروه های پر خطر انجام بشه خیلی مشاهده شده که گفتن قلب بچه تشکیل نشده و سقط بشه اما درست نبوده و موارد مشابه دیگه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۴:۱۹

تمام ژن‌های عالی ایرانی درحال رفتن از ایران هستند. بیچاره شد جهان که اصول اخلاقی نویس سازمان بهداشت جهانی ایشان باشد کسی که صحبت از ژن عالی و دانی بکند نمیتواند کلمه اخلاق را بر زبان بیاورد اخلاق در حوزه کار فیلسوفان و حقوقدانان است نه پزشک

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۴:۲۶

در عوض برخی ژن های خاص! همینطور در بلندگوهایی که از پول ایرانی ها میگیرند مکرر اعلام میکنند: هر کس نمیخواهد جمع کنه بره ....!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۶:۱۳

سلام جناب دکتر فرهود از خدواند براتون آرزوی سلامتی عمر طولانی دارم سخنی که از دل برآید همیشه بر دل نشیند. مشکلات معیشتی مردم رو حل کنن و امید به آینده رو ایجاد کنن همه چی حله. چطور با یه مبلغ جایزه که گذاشتن توقع دارن آینده یه انسان رو خراب کنیم؟!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۶:۳۹

اقای دکتر درست میفرمایند اما نمایندگان...!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۸:۲۰

سلام واقعا احسنت داره .بسیار جامع،علمی بود.اگر روند به همین ترتیب پیش برود وضعیت خیلی بد در انتظار مان است. و خیلی خوبه در مملکت از همچین انسان های فرهیخته ای در امور کشور استفاده شود...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۱۸:۴۲

عالی فرمودید. مجلس و هیات دولت باید از شما دعوت کنند که برید و براشون این مفاهیم رو توضیح بدید .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۲۱:۲۳

متاسفانه فرمایشات گهربار دکتر راه به جایی نمی‌برد وقتی برخی افراد خاص مسئول نهادها و ارگان و وزارتخانه ها هستند...! افسوس...

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۲۱:۴۲

دکتر عزیزم سلام .همیشه برای شما و همسرمحترمتون آرزوی سلامتی دارم .شما نهتنها پدر علم ژنتیک ایران هستید بلکه تاریخ دان و مورخ عالی هم هستید .دوستتون دارم . کاش مردم بیشتر با شما آشنا می شدن و میفهمیدن چه نعمت بزرگی در ایران داریم و نمی شناسیم .

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۲ ۲۳:۳۸

گلی دکتر گل گفتی اما با یک گل نمیشه بهار

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۰۰:۲۳

کاش دولت و مجلس به حرفهای پروفسور گوش بدن.تولد بچه های معلول در کشور زیاد شده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۰۰:۵۳

احتمالا بابت این کوچ مسئولین جایگزین در نظر گرفتن والا با مشوق های کاری و اقتصادی ورفاه و آزادی نه اینکه کوچ ازبین می ره بلکه باعث جذب خارجی ها خواهد شد نا امیدی در بین جوانان از آینده تاریک باعث کوچ شده

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۰۰:۵۸

گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من آنچه البته به جائی نرسد فریاد است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۰۱:۴۸

ضمن عرض ادب و احترام خدمت استاد فرهود باید خدمت تمام عزیزانی که نظر ایشان را درباره سقط جنین بیان کردند عرض کنم برای قضاوت درباره هر نظری باید سخنان و «ظریات مخالف را هم شنید و گرنه قضاوتی یک طرفه خواهد بود و کاری خطاست. باتشکر

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۰۶:۴۵

سلام به مطلب توجه خاص، ویژه عمل شود، فوق العاده است

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۰۹:۲۸

عالی بیان فرمودید دلسوزانه همه چیز را گفتید کاش گوش شنوایی باشد

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۰:۲۷

خدا خیرت بده آقای دکتر واقعا حقیقت را میگی ولی اینها این حرفا حالشون نیست هر چه خودشون میگن به آن اعتقاد دارن

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۱:۳۵

وقتی به مردم ایران، بخصوص جوانها از هر نظر سخت می گیرند،باید هم انتظار این را داشته باشیم که ژنهای ایرانی از کشور خارج شوند! در عوض در ایران پرمیشود از ژنهای عربی، افغانستانی، پاکستانی، و هزاران ژن دیگر! آنوقت است که ایران میشود ایرانستان!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۳:۵۶

اگر نگران هستید میتوانید از ایران بروید!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۳ ۱۴:۰۴

زنده باشی پروفسور ولی کو گوش شنوا متاسفانه این کشور ژن ایرانی نیاز نداره همون ژن برخی مسئولان کافیه!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۴ ۰۰:۲۰

آخ دمت گرم دکتر جان گفتی حرف دل ما گفتی! فرار از ایران چرا در سالهای اخیر مثل سونامی شده؟

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۴ ۰۳:۰۸

این همه قانون و بند و تبصره آخرش همین میشه که هیچ کسی حوصله ی رعایت کردن همه ی موارد را ندارد چون خود قانون بعضی مواقع خودش را نقض می کند ، افزایش جمعیت کاری است علمی ولی در ایران...!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۴ ۱۷:۴۲

حیف وصدحیف که ازاین مسئولین باداشتن همچین دلسوزهایی فقط بفکر خودشون هستند واصلا نمیفهمند

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۴ ۱۸:۴۴

زنده وسلامت باشید دکترافتخار کشورم وپدر علم افتخار بزرگی است متاسفم برای کشورم که توسط که به علم و خرد و تکنولوژی توجهی نمیشود و سرمایه ها و جوانیها و نسلها تلف میشوند وده ها عقب می افتیم

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۵ ۰۲:۵۶

سقط جنین یعنی قتل نفس جناب آقای دکتر فرهودی با اینکه همشهری هستیم و همکار حرفتان در این یکی مورد خلاف عقل و خلاف آموزه های دینی هست.

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۵ ۱۰:۵۰

در مورد صحبت‌های مبسوط پروفسور فرهود بهتر است متخصصان علم پزشکی- ژنتیک نظر بدهند. اما من در بخش سیاسی از ایشان سؤالاتی دارم: ١ــ آیا سازمان به اصطلاح بهداشت جهانی را می‌شناسند؟ ٢ــ آیا با تاریخچۀ تشکیل سازمان بهداشت جهانی و اهداف آن آشنا هستند؟ ۴ــ آیا می‌دانند افراد شاغل در سازمان بهداشت جهانی یا مرتبط با آن بر اساس چه معیارهایی انتخاب می‌شوند؟ ــ آیا به نظر ایشان موردی بوده که سازمان بهداشت جهانی مرتکب جنایت علیه بشریت شده باشد؟ قید: سازمان بهداشت جهانی در سال ١٩۴۵ بر اساس طرح و با پول بنیاد راکفلر توسط برادران دالس- یکی وزیر خارجه، دیگری رئیس سازمان سیای آمریکا تشکیل گردید. هدف از تشکیل آن حذف علم پزشکی مبتنی بر پیشگیری (طب شرقی) و جهانی کردن پزشکی مبتنی بر معالجه و درمان (طب غربی)، بعبارت دیگر، تجاری کردن سلامتی بود. بخوان حدیث مفصل از این مجمل!

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۱۲:۳۱

کسانی که با فشار بر مردم باعث مهاجرت ژنهای ایرانی وسرمایه های ایرانی به خارج می شوند جاسوسان بیگانه هستند در هر پست ومقامی که باشند فرقی نمی کنه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۲ ۰۱:۴۴

بسیار نیک گزارشی ست

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۰۵ ۰۰:۳۱

گفتگوی پرباری بود سپاسگزارم.