• چهارشنبه / ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100100250
  • خبرنگار : 71516

تحرکات بین المللی قبل از انتخابات لیبی/ سازمان ملل نسبت به رخدادهای امنیتی در طرابلس نگران است

تحرکات بین المللی قبل از انتخابات لیبی/ سازمان ملل نسبت به رخدادهای امنیتی در طرابلس نگران است

دو روز مانده به موعد انتخابات لیبی که همچنان شک و تردیدهایی درباره برگزاری آن وجود دارد تحرکات بین المللی در راستای برگزاری انتخابات و حل بحران سیاسی در لیبی در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، سه شنبه عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در دیدار با محمد المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی در قاهره درباره آخرین تحولات لیبی گفتگو کرد.

رئیس جمهور مصر در این دیدار بر حمایت کامل مصر از هر چیزی که اراده آزاد مردم لیبی را محقق و وحدت و حاکمیت آن را حفظ کند، تاکید کرد.

همچنین واشنگتن و ایتالیا هشدار صریحی را درباره وضعیت کنونی لیبی دادند. فرانسه و روسیه نیز دیدار مشترکی درباره بحران سیاسی لیبی برگزار کردند.

به دنبال افزایش پیش بینی‌ها درباره به تاخیر افتادن انتخابات ۲۴ دسامبر لیبی واشنگتن حمایت خود را از تلاش‌های سازمان ملل برای پیشبرد روند سیاسی لیبی و همچنین مجازات کسانی که در این روند کارشکنی می‌کنند اعلام کرده است.

سالم الحریک، نویسنده سیاسی لیبیایی اعلام کرد، حمایت واشنگتن از روند انتخابات و لزوم برگزاری آن در موعد خود در سایه سیاست جدید آمریکا برای مقابله با هرگونه نفوذ روسیه در منطقه است.

وی گفت: بیشتر طرف‌های محلی و بین المللی از اعلام به تاخیر افتادن انتخابات به صورت رسمی شانه خالی می‌کنند و هر کدام توپ را در زمین دیگری می‌اندازد. لیبیایی‌ها از وضعیت کنونی و تنش سیاسی خشمگین هستند. همگان می‌خواهند انتخابات در موعد خود برگزار شود.

در این راستا ریچارد نورلاند، سفیر آمریکا در لیبی گفت: کسانی که به استفاده از خشونت برای کارشکنی در روند انتخابات لیبی تهدید کنند نه فقط از سوی آمریکا بلکه از سوی جامعه بین المللی تحریم خواهد شد.

همچنین لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا از تمام طرف‌های لیبیایی خواست به تعهداتشان برای موفقیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی پایبند باشند.

وی تأکید کرد: تحقق ثبات در لیبی یک هدف استراتژیک برای ایتالیا است.

در این راستا عثمان المختار، کارشناس نظامی لیبیایی گفت: آشوب در لیبی موجب ترس ایتالیا می‌شود. ایتالیا طی سال‌های گذشته به این نتیجه رسیده است که اقدام یکجانبه بدون توافق بین المللی هیچ گونه نتیجه‌ای برای حل بحران لیبی به ویژه بحران امنیتی نخواهد داشت.

المختار پیش بینی کرد که اروپا و آمریکا اقدامات جدی را برای مجازات کسانی که در روند انتخابات لیبی کارشکنی می‌کنند اتخاذ کند.

از سوی دیگر هیئت سازمان ملل در لیبی از تحولات امنیتی کنونی در طرابلس ابراز نگرانی کرده و از تمامی طرف‌ها خواست خویشتن داری خود را حفظ کنند.

در بیانیه هیئت سازمان ملل آمده است: تمام اختلافات درباره‌ مسائل سیاسی یا نظامی باید از طریق مذاکره حل شود به ویژه در این مرحله که کشور شاهد روند انتخاباتی دشوار و پیچیده‌ای است که احتمالاً به انتقال مسالمت آمیز قدرت منجر شود. تحولات کنونی طرابلس با تلاش‌های کنونی برای حفظ ثبات و فراهم کردن شرایط امنیتی و سیاسی مناسب برای برگزاری انتخابات آزاد و شفاف و مسالمت آمیز هماهنگ نیست و می‌تواند دستاوردهای امنیتی را از بین ببرد.

هیئت سازمان ملل از تمام طرف‌های فعال در لیبی خواست برای ایجاد یک فضای امنیتی و سیاسی مناسب برای برگزاری انتخابات مسالمت آمیز تلاش کنند.

در این بیانیه آمده است: استفانی ویلیامز، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در لیبی در حال حاضر با طرف‌های ذیربط برای تحقق این هدف تلاش می‌کند.

به گفته منابع ساکنان مناطق جنوبی طرابلس با ظهور افراد مسلح در خیابان‌ها دچار رعب و وحشت شده‌اند.

این منابع اعلام کردند که خودروهای شبه‌نظامیان به همراه سلاح‌های سنگین در خیابان‌های این منطقه مستقر شده و همچنین تانک‌هایی در این مناطق دیده می‌شود.

اخیرا شبه نظامیان معروف به "لواءالصمود" که در طرابلس فعال هستند اعلام کرده بودند که هرگز اجازه برگزاری انتخابات را نخواهند داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha