• چهارشنبه / ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400100100551
  • خبرنگار : 71496

بحران جدید رباط-مادرید

مراکش با بازگشت شهروندان سرگردانش در اروپا از طریق اسپانیا مخالفت کرد

تصمیم مراکش برای بازگرداندن شهروندانش از طریق خاک پرتغال و انتقاد از نظارت غیردقیق اسپانیا بر وضعیت سلامت مسافران در این کشور، موجب بروز اختلاف نظر جدیدی میان دو کشور شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری ۲۴، پس از آنکه مراکش تصمیم گرفت به جای اسپانیا از خاک پرتغال برای بازگرداندن شهروندان سرگردانش در اروپا استفاده کند و انتقادهای رباط از نظارت غیردقیق بر وضعیت سلامت مسافران در اسپانیا، موجب اختلاف نظر جدید رباط-مادرید شده است.

وزارت بهداشت مراکش در بیانیه‌ای علت این تصمیم را رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مقامات اسپانیایی و نبود تضمین‌هایی برای رعایت جدی و درست آنها طبق اصول و الزامات بهداشتی مرتبط با کرونا دانست.

همچنین این وزارتخانه اعلام کرد: در میان مسافرانی که از اسپانیا وارد مراکش شدند و یا در حال عبور از مراکش بودند، مشاهده شد و این مساله نشان می‌دهد که کارت‌های واکسن مسافران کنترل نشدند.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا در کنفرانس مطبوعاتی در مادریدبه شدت به این انتقادها پاسخ داد و بیانیه وزارت بهداشت مراکش را از نظر اسپانیا غیرقابل قبول و بر خلاف واقعیت دانست.

مانوئل آلبارس در ادامه تاکید کرد: اسپانیا تمامی استانداردهای بین‌المللی مبارزه با بیماری‌های واگیردار را رعایت می‌کند و دولت بی‌وقفه بر روی این مساله کار می‌کند.

پیش از اختلاف‌نظر دیپلماتیک اخیر مادرید و رباط، در ماه آوریل نیز به دلیل میزبانی اسپانیا از ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریو، دو طرف دچار بحران شدید شدند و مراکش این اقدام مادرید را بر خلاف اصول حسن همجواری دانست و تاکید کرد: ابراهیم غالی با مدارک شناسایی جعلی از الجزایر وارد اسپانیا شد.

این بحران در اواسط مه بالا گرفت و حدود ۱۰ هزار مهاجری که بیشترشان مراکشی بودند، با استفاده از کاهش کنترل‌ها بر مرزهای مراکش، خود را به منطقه سبته رساندند.

مقامات دو کشور اظهارات تندی علیه یکدیگر داشته و مادرید رباط را به دشمنی و اخاذی متهم کرد.

رباط نیز اظهارات مقامات مادرید را محکوم کرده و سفیر خود در اسپانیا را فراخواند.

مراکش هفته گذشته در پی شیوع سویه جدید کرونا در اروپا و بسته شدن مرزها تا ۳۱ دسامبر، با پروازهای ویژه‌ای هزاران تن از شهروندان خود را که در اروپا سرگردان هستند، از پرتغال، ترکیه و امارات بازگرداند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha