• چهارشنبه / ۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400100100630
  • خبرنگار : 71496

قرداحی: در حال بررسی کاندیداتوری در پارلمان هستم

قرداحی: در حال بررسی کاندیداتوری در پارلمان هستم

وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی لبنان با افشای اینکه مساله کاندیداتوری در انتخابات پارلمانی آتی در ۲۷ مارس ۲۰۲۲ را بررسی خواهد کرد، گفت: ما هنوز منتظر نتایج مثبتی برای استعفایم هستیم.

به گزارش ایسنا، جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی لبنان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی ترکیه اینکه او را مسؤول مشکلاتی برای لبنان می‌دانند، رد کرده و گفت: لبنان غرق در بحران‌ها و مشکلات است و همه می‌دانند که اینها دلایل متعددی داشته و ریشه آنها به ده‌ها سال قبل بازمی‌گردند و نتیجه این روزها نیستند.

قرداحی احتمال اینکه اظهاراتش درباره جنگ علیه یمن پیش از ورود به وزارتخانه دلیل تصمیم عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس برای قطع روابط دیپلماتیک با لبنان باشد را بعید دانست و گفت: موضعگیری‌هایم در آن مصاحبه بزرگنمایی شدند و تصمیم برای قطع روابط با لبنان از قبل گرفته شده بود.

وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی لبنان در ادامه اظهار کرد: گواه این مطلب نیز آن است که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان بارها تاکید کرد که این مساله فراتر از اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان بوده و موضوع "تسلط" حزب‌الله بر لبنان و دولت آن است.

او افزود: اظهارات من حامل چیزی به جز محبت برای همه طرف‌ها جهت توقف کشتار اعراب نبودند و این احساس واقعی و عمیق من بود؛ اما به شکل‌های دیگری تفسیر شدند.

قرداحی در ادامه گفت: درست است که این استعفا گذشته؛ اما ما هنوز منتظر نتایج مثبتی برای آن هستیم نه اینکه بیهوده باشد. پیش از این دوست داشتم که این استعفا دری را به روی ابتکار عملی از جانب عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس بگشاید تا روابط دیپلماتیک و تجاری با لبنان ازسرگرفته شوند و شرایط به حالت قبل بازگردد و البته هنوز منتظر هستیم.

با وجود سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به عربستان که به تماس تلفنی میان میقاتی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان منجر شد؛ اما روابط دیپلماتیک و تجاری میان دو کشور هنوز به حالت عادی بازنگشته‌اند.

وزیر اطلاع‌رسانی مستعفی لبنان در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوالی گفت: اگر می‌دانستم این اتفاقات رخ خواهند داد و آن مصاحبه چنین واکنش‌ها و بازتاب‌هایی خواهد داشت و این بحران ایجاد خواهد شد، به عنوان وزیر وارد کابینه نمی‌شدم؛ اما از چیزی پشیمان نیستم و از هر تجربه‌ای استفاده می‌کنم و بخش مثبت آن را می‌گیرم.

او افزود: تجربه اخیر نیز برای من سخت بود و واقعیت برخی افراد را که در ظاهر به من محبت دارند، برای من افشا کرد؛ اما مشخص شد که آنها حساب‌وکتاب‌های شخصی و یا مالی دارند.

قرداحی در پایان نیز گفت: بحرانی که برای من ایجاد شد، من را بر خلاف میلم وارد سیاست کرد و گزینه کاندیداتوری برای انتخابات پارلمانی آتی را بررسی خواهم کرد.

قرداحی سوم دسامبر جاری پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز بحرانی دیپلماتیک میان لبنان و عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل اظهاراتش درباره جنگ یمن پیش از ورود به وزارتخانه، استعفا کرد.

او پنجم اوت گذشته، حدود یک ماه مانده به زمان انتصابش به عنوان وزیر مصاحبه‌ای با شبکه ماهواره‌ای الجزیره قطر انجام داد که در تاریخ ۲۵ اکتبر گذشته منتشر شد.

قرداحی در آن مصاحبه جنگ علیه یمن را بیهوده خواند و تاکید کرد که این جنگ باید متوقف شود و نیروهای انصارالله نیز در حال دفاع از خود در برابر حمله خارجی از سوی عربستان و امارات هستند.

چهار روز پس از پخش آن مصاحبه، عربستان سفیر خود در بیروت را فراخوانده و از سفیر لبنان در ریاض نیز خواست خاک این کشور را ترک کند، در ادامه کشورهای امارات، بحرین و کویت و دولت مستعفی یمن نیز اقدامات مشابهی را علیه لبنان در پیش گرفتند.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در آن مقطع تاکید کرد: اظهارات قرداحی منعکس‌کننده موضعگیری کشور لبنان نیستند.

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان نیز به صورت غیرمستقیم قرداحی را به استعفا دعوت کرد و از او خواست تصمیم مناسبی در این خصوص بگیرد.

بحران یاد شده موجب دودستگی در لبنان شد، گروهی به ویژه نمایندگی از حزب‌الله از قرداحی حمایت کرده و اظهارات او را درست دانستند و گروهی دیگر از جمله نمایندگان جریان المستقبل و القوات اللبنانیه خواستار استعفای او شدند.

همزمان با سفر ماکرون به عربستان، قرداحی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: پس از اینکه از طرف میقاتی مطلع شدم که فرانسوی‌ها برای کمک به آغاز گفت‌وگویی با مقامات عربستانی درباره لبنان تمایل دارند من استعفا دهم، درخواست خود را ارائه کردم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha